موضوع مستخدم منزل آقای صالحی ظاهرا به خیر گذشته است/خطرات زندگی مسئولان بلندپایه کشور در یک شهرک امنیتی

7:30 - 17 آبان 1395
کد خبر: ۲۴۱۵۲۹
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
ابوالفضل حسن بیکی گفت: علی رغم آنکه مقام معظم رهبری بارها و بارها در قالب موضوع "مصونیت مسئولان" موضوع حفاظت اطلاعات را به مسئولین بلندپایه کشور اعم از دولتمردان و نمایندگان مجلس و سایر مسئولان دستگاههای مختلف، گوشزد کرده اند، اما همچنان شاهد بی توجهی برخی از مسئولان نسبت به این امر هستیم و این بی توجهی نگران کننده است.
-گروه سیاسی: طی روزهای گذشته در برخی از صفحات در شبكه های اجتماعی خبری مبنی بر جاسوسی باغبان منزل رئىس سازمان انرژی اتمی منتشر شده بود که بلافاصله یک منبع نزدیک به سازمان انرژی اتمی درباره آن به خبرنگار گروه سیاسی گفت: " منزل دکتر صالحی در وسط شهر قرار دارد و اصلا باغی ندارند که باغبانی وجود داشته باشد. مستخدمی افغانستانی داشتند که مرتکب دزدی شده و لذا به کارش خاتمه داده شده است".

بعد از این انتشار این خبر و البته این تکذیب فوری، بار دیگر موضوع حفاظت امنیتی و اطلاعاتی مسئولان بلندپایه کشور که به اسناد محرمانه و سری دسترسی دارند، بر سر زبان ها افتاد.  

تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص مساله "نفوذ"، گوشزد کردن آن به تمام مردم به ویژه مسئولان و همچنین اهمیت موضوع حفاظت اطلاعات از سوی صاحب منصبان بلندپایه کشور، ما را بر آن داشت تا در خصوص این موضوعات به سراغ نائب رئیس رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برویم و نظرات وی را در این زمینه جویا شویم.

حسن بیگی

مشروح گفت‌وگوی با ابوالفضل حسن بیکی نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس را در ادامه می خوانید:

موضوع مستخدم منزل آقای صالحی ظاهرا به خیر گذشته است

: به عنوان سوال اول بفرمایید که اطلاعات کامل تری از ماجرای اخراج مستخدم منزل رئیس سازمان انرژی اتمی دارید؟

حسن بیکی: موضوع مستخدم منزل آقای صالحی، الحمدلله ظاهرا به خیر گذشته است؛ اما با توجه به پیشرفت های پرشتاب فناوری و تکنولوژی به ویژه در حوزه تجهیزات و دوربین های بسیار کوچک که اغلب در اختیار سیستم های جاسوسی دنیا قرار دارند، هنوز نمی توان با قاطعیت گفت این فردی که در منزل رئیس سازمان انرژی اتمی رفت و آمد داشته، از آن ابزارها استفاده کرده است یا خیر.

: شما برای حفاظت از مکانهای استقرار مسئولانی که به اطلاعات محرمانه و سری دسترسی دارند، چه راهکاری را پیشبینی می کنید؟

حسن بیکی: در خصوص موضوع حفاظت اطلاعاتی، از گذشته برای بسیاری از مسئولین نگرانی شدیدی داشتم؛ امروز ثابت شده حادثه جاسوسی از اطلاعات مسئولان می تواند برای هر مسئولی رخ دهد؛ سیستم امنیتی ما باید تمام محدوده های مکان استقرار مسئولان به جز آن محدوده هایی که جزو حریم شخصی وی محسوب می شوند را کنترل کند. 

خطرات زندگی مسئولان بلندپایه کشور در یک شهرک امنیتی

: عده ای اعتقاد دارند که اگر تمام مسئولان حیاتی نظام در یک شهرک خاص زندگی کنند و رفت و آمدها به منازل آنها تحت کنترلهای امنیتی صورت گیرد، هیچوقت مساله درز اطلاعات یا جاسوسی اطلاعات رخ نمی دهد؛ نظر شما در این خصوص چیست؟ 

حسن بیکی: زندگی تمام مسئولان در یک شهرک به خصوص خطرات خاص خودش را دارد؛ وقتی مسئولین در یک نقطه جمع شوند، دشمن می تواند با ضربه زدن به آن شهرک، ضربه مهلکی را به کشور وارد کند؛ از طرف دیگر، مسئولان کشور نباید از مردم جدا شوند زیرا این جدایی آنها بر تصمیماتشان اثر می گذارد و موجب می شود که آنها نتوانند واقع گرایانه برای امور کشور تصمیم گیری کنند.

ما در حکومت های پادشاهی و حکومت های اقتدارگرا همین مشکل را داشتیم؛ در آن حکومتها تا کودتا نمی شد، حاکمان متوجه حرکتی نمی شدند، چون جدای از مردم زندگی می کردند؛ نباید میان نظام و مردم فاصله بیفتد.

موضوع مستخدم منزل آقای صالحی ظاهرا به خیر گذشته است/بی‌توجهی مسئولان به امور حفاظت اطلاعات و حفاظت فضای مجازی نگران‌کننده است

بی‌توجهی مسئولان به امور حفاظت اطلاعات و حفاظت فضای مجازی نگران کننده است

: اصولا مسئولان نظام ما که دارای پست های حساس و حیاتی هستند، دوره های آموزشی لازم در حیطه های مختلف حفاظتی را طی کرده اند؟ 

حسن بیکی: خیر؛ متاسفانه در گذشته آموزش های حفاظتی و امنیتی به مسئولان و صاحب منصبان کشور داده نشده است. علی رغم آنکه مقام معظم رهبری بارها و بارها در قالب موضوع "مصونیت مسئولان" موضوع حفاظت اطلاعات را به مسئولین بلندپایه کشور اعم از دولتمردان و نمایندگان مجلس و سایر مسئولان دستگاههای مختلف، گوشزد کرده اند، اما همچنان شاهد بی توجهی برخی از مسئولان نسبت به این امر هستیم و این بی توجهی نگران کننده است.

مصونیت مسئولان شامل حفاظت اطلاعات، حفاظت فیزیکی، حفاظت امنیتی و همچنین حفاظت مطبوعاتی و فضای مجازی است؛ همچنان برخی از مسئولین به این موارد بی توجه هستند؛ گاهی خودشان مسائل حفاظتی را به صورت فردی رعایت نمی کنند ، گاهی هم در محیط کار، دفتر و منزل مسئولان که تردد و رفت‌وآمد زیادی در آن وجود دارد، مسائل حفاظتی رعایت نمی شود. اخیرا هم دو سه آسیب از ناحیه بعضی از نفوذی ها به مسئولان کشور وارد شد.

حسن بیگی

برخی از گوشی‌ها، اطلاعات افراد را برای سازمانهای جاسوسی 40 کشور مخابره می کنند 

: با توجه به آنکه "نفوذ" مقدمه جاسوسی اطلاعات است؛ بفرمایید که اهمیت این امر تا چه اندازه از سوی مسئولان جدی گرفته شده است؟

حسن بیکی: مسئولان ما هنوز موضوع نفوذ را خیلی جدی نگرفته اند و متاسفانه فکر می کنند موضوع حفاظت منحصر به حفاظت فیزیکی است؛ حواسشان تنها به داعش و سلاح گرم و سلاح سرد است؛ در حالیکه دنیای امروز بسیار پیچیده شده و حتی استفاده کردن از گوشی های همراه هم باید با حفاظت های مربوط به خودش صورت بگیرد؛ برخی از گوشی های همراه، اطلاعات فرد را برای سازمانهای جاسوسی در 40 کشور دنیا مخابره می کنند؛ 

همه مسئولان باید آموزش ببینند و آن آموزش ها را رعایت کنند؛ امروز مسئولان بلندپایه در کشورهای دنیا، منزل خود را مجهز به دوربین مداربسته کرده و آن دوربین را به پلیس و یا یک مرکز امنیتی متصل می کنند.



سراج
|
-
|
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۷
0
0
سلام، "موضوع مستخدم منزل آقای صالحی ظاهرا به خیر گذشته است" چي بوده؟
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *