ارائه بودجه 94به شیوه نوین درنیمه اول آذر/ تبصره‌های تکراری حذف می‌شود

12:45 - 22 مرداد 1393
کد خبر: ۲۴۰۷
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
خبرگزاری میزان: معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور گفت: بودجه سال ۱۳۹۴ بر اساس عملکردها و حذف تبصره‌های تکراری ارائه می‌شود.

: سخنگوی دولت گفت: بودجه سال ۱۳۹۴ بر اساس عملکردها و حذف تبصره‌های تکراری ارائه می‌شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی میزان، در جلسه علنی مجلس، یک فوریت لایحه الحاقی موادی به تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت بررسی شد که محمدباقر نوبخت در دفاع از آن گفت: این لایحه یک فوریتی برای تأمین خواست نمایندگان مجلس و تمایل دولت و گامی به سمت اصلاح نظام بودجه‌ریزی کشور است.

وی افزود: همه ساله در لوایح بودجه‌ای که تقدیم مجلس می‌شود به دلیل وجود تبصره‌های تکراری وقت زیادی از مجلس گرفته می‌شود که این موضوع در دور شدن از مباحث اصلی بودجه ای مؤثر است.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور گفت: دولت برای اصلاح این رویه، بودجه سال 1394 را بر اساس عملکردها و حذف تبصره های تکراری قبل از 15 آذر به مجلس ارائه می کند و در این صورت نمایندگان می توانند وقت خود را صرف مباحث اصلی و اساسی بودجه ای کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان نوبخت گفت: این لایحه بر اساس درخواستی که مجلس از دولت داشت، ارائه شده است.

علی لاریجانی ادامه داد: این همه تبصره که در واقع قوانین دائمی هستند و هر ساله در بودجه می آیند وقت مجلس را می گیرند، با حذف آنها بودجه فقط شامل درآمدها و هزینه ها خواهد شد و نمایندگان می توانند در مورد اصل بودجه تصمیم گیری کنند.

در ادامه احمد توکلی نماینده تهران در مخالفت با فوریت بررسی این لایحه گفت: ارائه این لایحه از جهت حذف احکام غیر بودجه ای از لایحه بودجه بسیار خوب است.

وی با بیان اینکه نباید از چاله درآمده و به چاه بیفتیم، ادامه داد: بر اساس آیین نامه داخلی هر لایحه ای که به مجلس تقدیم می شود، باید دارای یک موضوع و مواد مشخص باشد. این لایحه به اصلاح 13 قانون می پردازد که حتی در ارجاع آن به کمیسیون های مختلف نیز مشکل پیدا خواهیم کرد و بحث در مورد کلیات آن نیز به دلیل موضوعات مختلف و متفاوت منتفی می شود.

نماینده مردم تهران تصریح کرد: سه دهه است که دولت باید برای تنظیم مقررات وزارت نفت قانون بیاورد و نیاورده و حالا قصد دارد همراه با 13 قانون دیگر، قانون وزارت نفت را نیز اصلاح کند. علاوه بر این قوانینی مربوط به خدمات کشوری و مناقصات تغییر خواهد کرد.

در ادامه ابراهیم نکو نماینده مردم رباط کریم در موافقت با فوریت این طرح گفت: با تصویب این لایحه وقت زیادی که هر سال برای بودجه ریزی کشور اختصاص داده می شد کاهش می یابد و قوانین تکراری نیز از قانون بودجه حذف می شود.

در ادامه علی لاریجانی تاکید کرد که بعد از تصویب بودجه سال 93 که در تصویب آن وقت زیادی از مجلس به دلیل تبصره ها گرفته شد در نامه ای به رئیس جمهور خواستار ارائه لایحه جداگانه برای احکام دائمی قانون بودجه شدیم که مجلس نیز روی این طرح کار کرده است.

در پایان نمایندگان با 159 رای موافق، 24 رای مخالف، 10 رای ممتنع از مجموع 218 نماینده حاضر در مجلس با یک فوریت طرح الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت موافقت کردند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *