نیروهای کمک پرستاری دچار مشکل خواهند شد

11:13 - 05 آبان 1395
کد خبر: ۲۳۷۱۰۶
دسته بندی: جامعه ، عمومی
قائم مقام سازمان نظام پرستاری کشور، گفت: با توجه به اینکه برای کمک پرستاری، جایگاه و رده در وزارت بهداشت تعریف نشده است، بهتر است کمک پرستاران تحت عنوان «کمک بهیار» مشغول کار شوند.
به گزارش گروه جامعه ، محمد شریفی مقدم در نشست رابطین بیمارستان های سراسر کشور با اشاره به نقش ارزنده و تاثیر گذار رابطین در مسائل پرستاری، اظهارداشت: هدف از ایجاد رابطین در بیمارستان ها این است که نقش هیئت مدیره را در بیمارستان ها ایفا کنند.

وی افزود: مهمترین بخش کار رابطین و هیئت مدیره ها اطلاع رسانی بین سازمان نظام پرستاری و بدنه پرستاری است. این نقش را رابطین در دوره های قبل نیز به خوبی ایفا کردند ولی در حال حاضر نظر به اهمیت اطلاع رسانی در تحولات روز دنیا، بحث اطلاعات حرف اول را می زند و بحث گردش اطلاعات به خودی خود باعث تحولات در دنیای امروزی شده است. از همه مهمتر بحث سرعت گردش اطلاعات است که امروزه فضای مجازی توانسته رسانه ملی را جا بگذارد و امیدواریم رابطین نیز از ابزار ارتباطی استفاده نمایند زیرا ابزار ارتباطی در تحولات پرستاری نیز حائز اهمیت بوده است.

شریفی مقدم در ادامه اظهار داشت: دوره چهارم سازمان نظام پرستاری ویژگی های بسیار خاصی داشته است زیرا سیستم و جریان پزشک سالار تمام تلاش خود را کرد تا بتواند این نهاد صنفی را به شکلی تحت سلطه خود در آورد و برای سیستم وزارت بهداشت بهترین حالت این است که نهادهای صنفی خنثی باشند که با هوشیاری جامعه پرستاری خصوصأ رابطین نتوانستند این کار را به سرانجام برسانند.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری کشور، نقش دومی که رابطین، سازمان نظام پرستاری و هیئت مدیره ها باید داشته باشند روشنگری دانست و گفت: اگر پرستاران آگاه شوند به خودی خود این آگاهی باعث پرسشگری و در ادامه منجر به این می شود که پرستار از حق و حقوق خود آگاه شود و این حالت در دوره چهارم قابل مشاهده تر است زیرا سازمان نظام پرستاری که مجموعه نظام پرستاری مشتمل بر تمامی اعضا، هیئت مدیره ها و سازمان مرکزی است محدود نیست و اتفاقاتی که پیش می آید با تلاش جمعی و کشوری صورت می گیرد.

وی افزود: سازمان نظام پرستاری هم از طریق موضع گیری های مستمر، روشنگری، اطلاع رسانی، شفاف سازی و ارتباط گیری با دستگاه های مختلف سعی کرده است در خصوص کاهش مشکلات و موانع خدمتی پرستاران تلاش کند که  در این خصوص جلساتی با  رئیس مجلس، نمایندگان مجلس، کمیسیون بهداشت، کمیسیون اصل نود داشته باشیم.

شریفی مقدم در ادامه به تشکیل کمیته مشترک سازمان نظام پرستاری با کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اشاره و تصریح کرد: در جلسه ای که با رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس برگزار شد، با توافق دکتر نوبخت یک کمیته مشترک بین سازمان نظام پرستاری کشور و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تشکیل شد.

وی گفت: این کمیته متشکل از ۵ نفر است که ۳ نفر آنها نماینده نظام پرستاری و ۲ نفر نماینده کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هستند.

شریفی مقدم افزود: تشکیل این کمیته برای نخستین بار صورت گرفته است زیرا در دوره های گذشته ارتباط با کمسیون و مجلس به صورت فردی بوده است و در حال حاضر به صورت یک ساختار رسمی این کمیته  شکل گرفته است و با طرح مسائل از طریق این کمیته می توان به صورت هدف مندترنسبت به گذشته به صورت گسترده مسائل را از طریق این کمیته با مجلس شورای اسلامی پیگیری نماییم. امیدواریم  این کمیته در دوره های بعد نیز همچنان فعال باشد و به کار خود ادامه دهد.

وی در ادامه به جلساتی که سازمان نظام پرستاری در خصوص حل مشکلات پرستاری برگزار کرده است اشاره کرد و افزود: سازمان نظام پرستاری جلسات متعدد دیگری با نهادها و سازمان ها نیز داشته است برای مثال جلساتی  با سازمان هلال احمر که یک سازمان مردم نهاد است و وجه تشابهات زیادی با سازمان نظام پرستاری دارد، برگزار کرده است و تفاهم نامه ای بین سازمان و هلال احمر امضاء شده است.

شریفی مقدم گفت: با همکاری معاونت پرستاری با سازمان نظام پرستاری به بازنگری در شرح وظایف پرستارمتخصص پرداخته شده است که از تمامی صاحب نظران  و صاحبان فرآیند در این خصوص کمک گرفته شد و روز قبل پیش نویس این شرح وظایف تکمیل و به معاونت پرستاری وزارت بهداشت ارائه شد تا رده های پرستاری ما نیز همانند سایر کشورها رشد داشته باشد زیرا پرستاری در ایران محدود است و تحولات بسیار خوبی را در این حوزه شاهد خواهیم بود.

وی در ادامه با اشاره به دوره کمک پرستاری، اظهارداشت: در این دوره از فعالیت وزارت بهداشت، حساسیت این وزارتخانه نسبت به پرستاران بیشتر شده است و با ابزارهای مختلف با سازمان نظام پرستاری مقابله می کنند، و یکی از این روش ها، ایجاد دوره کمک پرستاری است.
 
شریفی مقدم خاطر نشان شد: در بیمارستان ها نیازی به رده کمک پرستاری وجود نداشت زیرا اقدامات اولیه برای بیمار توسط کمک بهیاران انجام می شد و در حال حاضر نیز ۶۰ هزار کمک بهیار وجود دارد.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری کشور با بیان اینکه در یک مرحله یک رده ای را بوجود آوردند که به عنوان رده کمک پرستار معرفی شد، گفت: این دوره در ابتدا تحت عنوان بهیاری یک ساله بود که یک تعدادی از جوانان را به شکلی با تبلیغات متفاوت جذب کردند که دو انگیزه در پس این دوره وجود داشت.

وی توضیح داد: در وهله اول تلاش بر این بود که با تفکر پزشک سالاری، پرستاری را تحقیر نماید که البته در همه دوره ها بوده است اما این دوره سخت تر پیش رفتند زیرا از خود ما به عنوان ابزار استفاده نمودند و دومین انگیزه، انگیزه های مالی بود که توانستند این دوره ها را برگزار نمایند و قربانیان آن جوانانی بودند که با تفکر اشتغال وارد این دوره شدند.

شریفی مقدم افزود: سازمان نظام پرستاری با تمام توان به مقابله با دوره کمک پرستاری پرداخت و توانست تعداد آنها از ۳۰ هزار نفر به ۱۵ هزار نفر کاهش دهد و مبلغ دوره های آموزشی کمک پرستاری را از ۶ میلیون به ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان کاهش دهد. ضمن اینکه نام آن را از بهیاری یک ساله به کمک پرستاری یک ساله تغییر دهد.

وی گفت: این کمک پرستاران در آینده با مشکل مواجه خواهند شد زیرا کمک بهیار، بهیار و پرستار یک رده تعریف شده در ساختار وزارت بهداشت و قوانین کشور است اما کمک پرستار جایی در این چارت ندارد و در آینده  دچار مشکل خواهند شد.

شریفی مقدم ادامه داد: کم پرستاران نمی توانند از مزایای قانون ارتقاء بهره وری و مشاغل سخت وزیان آور استفاده نمایند، زیرا گروه هایی می توانند مشمول قانون شوند که در متن قانون از آنها نام برده شده باشد مثل کمک بهیار، بهیار و پرستار و به دلیل اینکه کمک پرستار اسمی ناشناخته در قوانین قبلی و همچنین در ساختارهای رسمی بیمارستانی است، قطعأ در ادامه دچار مشکل خواهند شد.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری در نهایت به افرادی که در دوره کمک پرستاری شرکت نموده اند توصیه کرد: این افراد که متحمل هزینه های زیادی شده اند می توانند از مجری این دوره تقاضای عودت هزینه داشته باشند و یا شرح وظایف و نام کمک بهیار را از آنان بخواهند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *