فعالیت انجمن‌ها و تشکل‌های مردم نهاد فرصت و سرمایه مهم برای کشور است

9:37 - 04 آبان 1395
کد خبر: ۲۳۶۵۱۶
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
غریب آبادی گفت: متاسفانه هنوز در کشور ما به فرصت و ظرفیت انجمن‌ها و تشکل‌های مردم نهاد توجه نشده است.
به گزارش گروه حقوقی و قضایی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، کاظم غریب آبادی معاون امور بین الملل ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در نشست مشترکی با مرکز دانش پژوهان و تشکل های شاهد و ایثارگر، فعالیت انجمن ها و تشکل های مردم نهاد را به عنوان دیپلماسی عمومی یک فرصت و سرمایه مهم برای کشور دانست.

وی با بیان اینکه در کشور ما کمتر به این فرصت ها توجه می شود، اظهار داشت: این در حالی است که در سایر کشورهای دنیا همواره به این نوع دیپلماسی به عنوان یک قدرت چه بسا موازی با دیپلماسی رسمی نگاه شده است.

غریب آبادی با بیان اینکه در کشور باید نگاه ویژه‌ای به انجمن ها و تشکل‌های مردم نهاد انجام شود، اضافه کرد: موضوعاتی وجود دارد که از طریق دیپلماسی عمومی بهتر و سریع تر به نتیجه می‌رسد و از این حیث بنیاد شهید و امور ایثارگران می‌تواند در خصوص موضوعاتی مثل قربانیان ترور، صلح، حقوق جانبازان و سلاح‌های شیمیایی نقش آفرینی کند.

وی خاطرنشان کرد: هرچند که برای تاثیرگذاری در این رابطه نیازمند تقویت تشکل‌ها برای نقش آفرینی در عرصه های بین المللی هستیم.

رییس مرکز دانش پژوهان و تشکل های شاهد و ایثارگر نیز در این نشست از آمادگی این مرکز برای گسترش تعامل و همکاری با قوه قضائیه در عرصه های مختلف خبر داد.

علی عباس کمری با اشاره به مجموعه فعالیت های مرکز دانش پژوهان شاهد و ایثارگر و تاکید بر اهمیت فعالیت مجموعه های مردم نهاد در عرصه های مختلف داخلی و خارجی، گفت: مرکز دانش پژوهان و تشکل های شاهد و ایثارگر با فعالیت های چندین ساله خود به جایگاهی دست پیدا کرده است تا با گروه گسترده ای از نخبگان به ویژه نخبگان شاهد و ایثارگر در تعامل باشد که مایه افتخار و امیدواری است.

رییس مرکز دانش پژوهان و تشکل های شاهد و ایثارگر، تشکل های مردم نهاد را یک فرصت و ظرفیت در جهت هم پوشانی و هم افزایی بین نخبگان و فعالان با دستگاه ها و نهادها برشمرد و افزود: این مرکز در همین راستا از چندین سال قبل کارگروه ها و تشکل های مردم نهادی را در عرصه های مختلف تحت نظارت داشته که موضوع حقوق بین الملل از جمله مباحث و موضوعات جدی در این رابطه است.

وی با تاکید بر اینکه فعالیت تشکل ها و انجمن ها مزیت های فراوانی را برای دستگاه ها و نهادهای ذی ربط به همراه خواهد داشت، اظهار داشت: فعالیت تشکل ها باعث می شود دستگاه ها و مراکز از حالت ایستایی خارج و به تحرک و پویایی برسند و از سوی دیگر ظرفیت و فرصت خوبی برای استفاده از خلاقیت ها و توانمندی ها به ویژه در قشر نخبه کشور ایجاد شود.

کمری به فعالیت حدود 310 انجمن استانی و سراسری با حمایت مرکز دانش پژوهان و تشکل های شاهد و ایثارگر گفت: از این تعداد حدود 6 انجمن به صورت بین المللی فعالیت کرده و صاحب کرسی مشورتی در سازمان ملل و فعالیت های بین المللی هستند که در عرصه های مختلف فعالیت داشته و از این حیث می توانند سرمایه خوبی در موضوعات متفاوت از جمله بحث حقوق بشر باشند.

رییس مرکز دانش پژوهان و تشکل های شاهد و ایثارگر ادامه داد: این مرکز آمادگی دارد این تعداد را به 17 انجمن و تشکل افزایش دهد که البته برای این موضوع نیازمند یک فرآیند و کارآیی منظم است درحالی که برخی دستگاه ها توجه به مراتب کمرنگ تری نسبت به این مقوله البته مهم و تعیین کننده دارند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه مرکز دانش پژوهان و تشکل های شاهد و ایثارگر آمادگی تعامل با ستاد حقوق بشر قوه قضاییه را اعلام می کند، تصریح کرد: از همین امروز آماده هستیم تا سطح تعاملات خود با قوه قضائیه را در موضوعات مختلف ارتقا داده و این موضوع را از طریق توافق نامه ای در عرصه های مختلف آغاز کنیم.

رییس مرکز دانش پژوهان و تشکل های شاهد و ایثارگر همچنین پیشنهاد داد که «تعاملات فیمابین با برگزاری نشستی با حضور انجمن ها آغاز و موضوع مورد نظر مقام معظم رهبری درباره نامگذاری هفتم تیر ماه به عنوان روز ملی حقوق بشر طرح و بررسی شود».




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *