رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تفاوت نرخ تورم نقطه به نقطه و سالانه/ قدرت خرید مردم 10 درصد کاهش یافت

9:49 - 04 آبان 1395
کد خبر: ۲۳۶۵۱۱
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
تورم نقطه به نقطه، موضوعی است که تاثیر بسزایی بر روند زندگی مردم مخصوصا اقشار کم درآمد جامعه دارد زیرا مقیاس تعیین این عدد برای یک دوره میانگینی از قیمت کالاهای اساسی و غیر اساسی است که باید توجه بیشتری به سبد کالاهای اساسی شود.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، تورم یکی از نکاتی است که در اقتصاد کشور به آن توجه ویژه‌ای می شود زیرا این موضوع یکی از عواملی است که به صورت مستقیم بر روند زندگی مردم تاثیر دارد. 

تورم موثری که در اقتصاد بر روند زندگی افراد تاثیر گذار است تورم نقطه به نقطه است تورمی که با افزایش قیمت هر یک از کالاهای اساسی با غیر اساسی در زندگی مردم افزایش یا کاهش می‌یابد که در این مورد به طور مثال حتی کاهش قیمت یک کالای غیر اساسی چون تلویزیون موجب کاهش تورم می‌شود ولی در کنار آن افزایش قیمت کالاهای اساسی تورم را تا حد بسیار کمی تحت تاثیر قرار می‌دهد و این در حالی است که افراد بیشترین مایحتاج خود را از کالاهای اساسی تامین می‌کنند و سایر موارد در زندگی افراد تاثیر کمتری دارد.

علاوه بر این نرخ دلارو سکه نیز از سال گذشته با روند صعودی همراه بوده است و قیمت دلار از 3385 تومان در مهرسال گذشته به 3598 تومان در سال جاری رسیده است و این روند رشد در قیمت طلا نیز قابل مشاهده است که با وجود قیمت 95 هزار و 828 تومانی طلا در مهر ماه سال گذشته قیمت آن به 110 هزار و 381 تومان رسیده است که این روند صعودی در قیمت کالاهای اسای نیز بسیار موثر است و سبد کالاهای اساسی خانوار را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

در این رابطه آلبرت بغزیان کارشناس اقتصادی در گفت‌و‌گو با میزان در خصوص تاثیر تورم بر زندگی مردم گفت: برای بررسی میزان تورم ماهانه و مقیاس آن با تورم در سال گذشته بیش از 310 کالای اساسی مورد بررسی قرار می‌گیرد که هر یک از این موارد وزن مشخص دارند و در این سبد حتی کالاهای غیر ضروری و ضروری نیز وجود دارد که ثبات قیمت آن‌ها موجب می‌شود تا تورم به تعبیری کاهش یابد و از این تغییرات قیمت میانگین گرفته می‌شود و تورم ماهانه تعیین خواهد شد.

وی در این باره ادامه داد: در واقعیت تورم تاثیر بیشتری بر زندگی اقشار کم‌درآمد دارد زیرا گرانی کالاهای ضروری تاثیر بیشتری بر زندگی افراد دارد و کالاهای غیر ضرور کم‌تر در زندگی این قشر کاربرد دارد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد:برای محاسبه تورم سالانه قیمت یک کالا را در یک ماه مشخص با سال گذشته مقایسه کرده و از این طریق تورم سالانه را تعیین می‌کنند که در صورتی که قیمت یک کالا نسبت به قبل ثابت باشد نزخ تورم سالانه را کمتر محاسبه می‌کنند.

بغزیان با اشاره به کاهش قدرت خریدمردم بیان کرد: قدرت خرید مردم نسبت به سال گذشته کاهش یافت و بیش از 10 درصد کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: دولت باید برای کنترل قیمت ‌کالاهای سبد خانوار نظارت خود را افزایش داده و در این میان قیمت کالاهای اساسی که تاثیر بیشتری بر روند زندگی مردم دارد که کنترل کند و در کنار آن نیز به بحث مواد غذایی نیز توجه بیشتری شود زیرا قیمت اقلامی چون خودرو تاثیر چندانی بر زندگی اقشار کم درآمد ندارد و باید در این راستا به قیمت کالاهای اساسی بیشتری توجه شود.

بر اساس این گزارش تعدد کالاهای موجود در سبد خانوار یکی از عواملی است که موجب می‌شود تا تورم تاثیر بیشتری بر زندگی اقشار کم درآمد داشته باشد که در این راستا باید نظارت بیشتری بر کالاهای اساسی این سبد تاثیر گذار بر زندگی خانوارها صورت گیرد.
 
انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *