معرفی و بررسی سریال لیست سیاه(Blacklist)+تصاویر

10:07 - 03 آبان 1395
کد خبر: ۲۳۵۹۴۹
تعداد نظرات: ۷ دیدگاه
لیست سیاه را می‌توان یکی از جذاب ترین سریال‌های شبکه NBC در چند سال اخیر دانست که علاوه بر کیفیت بالای فنی، از داستان پرکشش و بازی خوب ستارگانی همچون جیمز اسپیدر بهره می‌برد.
به گزارش گروه فضای مجازی به نقل از نماوا، ریموند "رِد ” ردینگتون، افسر سابق نیروی دریایی ایالت متحده و یکی از ده فراری مهم تحت تعقیب اف بی آی که بیست سال قبل ناپدیدشده است، خود را به هارولد کوپر رئیس نیروی ویژه و معاون سرپرست اِف بی آی در ساختمان جِی ادگار هوور در واشنگتن تسلیم می‌کند. ردینگتون ادعا می‌کند که او می‌خواهد به اِف بی آی کمک کند تا جنایت‌کاران و تروریست‌های که او در بیست سال گذشته با آن‌ها در ارتباط بوده را ردگیری و دستگیر کنند؛ افرادِ بسیار خطرناک و منحرفی که دولت ایالات‌متحده از وجود آن‌ها بی‌اطلاع است.

معرفی و بررسی سریال لیست سیاه(Blacklist)+تصاویر

ردینگتون تحت دو شرط کمک و دانش خود را در اختیار کوپر می‌گذارد: مصونیت از پیگرد قانونی و اینکه او می‌خواهد به‌طور انحصاری با الیزابت کین کار کند، یک مأمور تازه‌کار اِف بی آی که به‌تازگی به بخش کوپر پیوسته. کین و کوپر به این علاقه ردینگتون به کین مشکوک هستند اما او فقط می‌گوید که او "بسیار ویژه ” است.

بعد از اینکه کوپر پیشنهاد ردینگتون در پیدا کردن و کشتن یک تروریست را در قسمت اول امتحان می‌کند، ردینگتون می‌گوید که این مرد تنها اولین فرد در "لیست سیاهِ ” او از مجرمین جهانی بوده که در طول حرفه مجرمانه خود تهیه‌کرده و می‌گوید که او و اِف بی آی هر دو به آن‌ها علاقه دارند. 

معرفی و بررسی سریال لیست سیاه(Blacklist)+تصاویر

رمز و راز ردینگتون و زندگیِ لیز و علاقه ردینگتون به او، به‌تدریج در روند مجموعه آشکار می‌شود. هر اپیزود به یک از مجرمان جهانی که ردینگتون به گروه معرفی می‌کند و برای دستگیری‌شان کمک می‌کند می‌پردازد.

«لیست سیاه» مجموعه تلویزیونی در ژانر درام /جنایی و اَکشِن است که اپیزود اول آن در سپتامبر سال ۲۰۱۳ توسط شبکه اِن بی سی تولید و به بازار عرضه شد. به ترتیب در سپتامبر ۲۰۱۴ و اکتبر ۲۰۱۵ دو فصل دیگر از این مجموعه (فصل دوم شامل ۲۲ اپیزود و فصل سوم شامل ۲۳ اپیزود) ساخته شد و به روی آنتن رفت. هم‌اکنون، در سپتامبر ۲۰۱۶،  پخش فصل چهارم آن آغاز شده است.

معرفی و بررسی سریال لیست سیاه(Blacklist)+تصاویر

پس از به نمایش درآمدن اپیزود پایلوت (اپیزود اول یا آزمایشی) در "کامیک- کان” (کنفرانسِ سالنه برای نمایش کیک بوک ها، سریال‌ها، فیلم‌ها، بازی‌های کامپیوتری و دیگر محصولات فرهنگی)، تهیه‌کنندگان گفتند که الهام‌بخش آن‌ها برای داستان «لیست سیاه» دستگیری جیمز بالجر بود (فراری تحت تعقیب در ایالات‌متحده و رهبر گروه گانگستری ایرلندی-آمریکایی وینتر هیل، وی در لیست خطرناک‌ترین تبهکارها در اِف بی آی پس از اسامه بن‌لادن، در جای دوم فهرست قرار داشت).

تهیه‌کننده اجرایی مجموعه جان ایسندراث اظهار داشت: «ایده اصلی این بود که چه می‌شد اگر مردی شبیه جیمز بالجر خود را تسلیم می‌کرد و می‌گفت من تعدادی قانون دارم که می‌خواهم شما اجرایش کنید و اگر این کار را بکنید من اسم کسانی که با آن‌ها در طول بیست سال گذشته کارکردم را می‌دهم؛ بنابراین وقایع دنیای واقعی بر روی شکل دادن این داستانی که قبلاً درباره‌اش فکر شده بود تأثیر گذاشت. اینکه چگونه می‌توان کسی که به آن اعتماد ندارید را در مرکز نمایشی بگذارید که درباره تلاش برای پیدا کردن مجرمان است؟ این‌یک چرخش خوش‌اقبالی بود که ایده‌های داستان مدنظر قرار گرفتند و بعد یک داستان در دنیای واقعی رخ داد که به شکل‌دهی به داستان کمک کرد.»

معرفی و بررسی سریال لیست سیاه(Blacklist)+تصاویر

اِن بی سی حقوق «لیست سیاه» را از سونی پیکچرز در اوت سال ۲۰۱۲ خرید و در ژانویه ۲۰۱۳ چراغ سبز تولید آن را روشن کرد. جان ایسِندراث گفت که فرایند انتخاب بازیگر دشوار بوده. در فوریه ۲۰۱۳ اِن بی سی کیفِر ساترلند (هنرپیشه سریال بیست‌وچهار) را برای نقش ریموند ردینگتون پیشنهاد دادند. بعد از در نظر گرفتن دیگر بازیگران برای این نقش، ایسندراث و بوکنکمپ با جیمز اسپیدر (هنرپیشه فیلم «سکس، دروغ‌ها و نوار ویدئو» که برنده جایزه بهترین هنرپیشه مرد در فستیوال کَن شد) تماس گرفتند تا ببیند آیا او تمایل به بازی در این نقش را دارد یا نه آن‌ها تنها سه روز قبل از شروع فیلم‌برداری از او تست گرفتند.

معرفی و بررسی سریال لیست سیاه(Blacklist)+تصاویر

منتقد مجله "سینما بلِند” درباره او گفته است:
مجموعه‌های جناییِ روانشناسانه در تلویزیون متداول و رایج هستند، اما درام جدید شبکه اِن بی سی «لیست سیاه» یک سلاح مخفی دارد؛ جیمز اسپِیدر. او در سال گذشته در شبکه در نقش رئیسی فریبنده در سریال «آفیس» بازی کرده، اما او نقش‌های دراماتیک زیادی درگذشته ایفا کرده و او برای این نقش در «لیست سیاه» ایدئال است. یا شاید بهتر است بگویم که این نقش برای او ایدئال است.

همچنین منتقد "اینترتینمنت تایم” درباره کاراکتر جیمز اسپیدر، رِد ردینگتون، در «لیست سیاه» بیان می کند: او یک بازی دهنده استاد و یک کنترل‌کننده است. او تلطیف کننده و لذت بخشنده لذایذ فاخر زندگی است. او غیرعادی، کاریزماتیک و باهوش‌تر از پلیس‌های است که مقابل او هستند. او تبه‌کاری است که شما نمی‌توانید چشم از او بردارید. او یک نابغه تبه‌کار است و در حال حاضر محبوب‌ترین مرد در تلویزیون است.

دیگر بازیگران و کاراکترهای اصلی سریال عبارت‌اند از:
مگان بون در نقش الیزابت "لیز” کین؛ مشاور ویژه اِف بی آی
دیگو کلاتنهوف در نقش دونال راسل؛ مامور مخصوص اِف بی آی
رایان ایگولد در نقش تام کین/جیکوب فلیپس/ماشا روستُوا؛ مامور مخفی
هری لِنیکس در نقش هارولد کوپر؛ رئیس نیروی ویژه
پارمیندر ناگرا در نقش میرا مالیک؛ مامور سی آی اِی (فصل اول)
امیر اریسون در نقش آرام مجتبایی؛ متخصص کامپیوتر اِف بی آی
موژان مارنو در نقش سَمَر نوابی؛ مامور موساد (از فصل دوم به بعد)
هیشام توفیق در نقش دِمبه زوما؛ بادیگاردِ ردینگتون

معرفی و بررسی سریال لیست سیاه(Blacklist)+تصاویر

فصل اول «لیست سیاه» بازخوردهای قوی‌ای از منتقدان تلویزیونی دریافت کرد. در "روتِن تومیتو” رتبه ۸۲ از صد را بر اساس چهل‌وپنج ری ویو و امتیاز میانگین ۷ از ۱۰ را گرفت. فصل دوم در سایت "روتن تومیتو” رتبه ۷۱ از صد و فصل سوم رتبه ۹۱ از صد و امتیاز میانگین ۷٫۴ از ۱۰ را دریافت کرد. در سایت "متا کریتیک” رتبه کلی سریال ۷۴ از صد بر اساس سی‌ویک نقد و امتیاز بینندگان آن ۷٫۸ از ۱۰ است.

مجموعه «لیست سیاه» تاکنون نامزد دریافت جوایز زیادی شده ازجمله "گلدن گلاب” "پیپل چویس اَوارد” و "امی” و موفق به کسب جایزه بهترین سریال درام از مراسم "امی” در سال ۲۰۱۴ شده است.

معرفی و بررسی سریال لیست سیاه(Blacklist)+تصاویر

نکات جالب و خواندی درباره «لیست سیاه»:
سال تولد ریموند ردینگتون بر روی پوستر تحت تعقیبش، تاریخ تولد واقعی جیمز اسپِیدر است (هفتم فوریه ۱۹۶۰). مشخصه ظاهری "رِد”، کلاه فدورا، بر اساس پیشنهاد ستاره فیلم جیمز اسپِیدر انتخاب‌شده.

کاراکتر کارآگاه رِسلِر بر اساس برداشت آزادی از یک مامور اِف بی آی سابق و نویسنده، به اسم رابرت کِی رِسلِر است که نقش بسیار مهمی در دسته‌بندی مجرمین و تبهکاران در دهه ۱۹۷۰ داشته است و اعتبار ایجاد اصطلاح "قاتل زنجیره‌ای” به او داده‌شده.

سازنده مجموعه جان بوکنکَمپ کاراکتر ریموند ردینگتون را بر اساس برداشته آزادانه‌ای از جیمز "وایتی” بالجر رئیس مافیای بوستُن نوشته است.

معرفی و بررسی سریال لیست سیاه(Blacklist)+تصاویر

بااینکه اسپِیدر خیلی دیر به مجموعه پیوست (تنها چند روز قبل از فیلم‌برداری اپیزود پایلوت) اما او را می‌توان مسئول شکل دادن به قسمت اعظمی از "چهره” نهایی ردینگتون دانست: موهای کاملاً مرتب کوتاه شده، کلکسیون کلاه‌هایش، عینک آفتابی آر ایکس (که اسپیدر واقعاً برای دیدن به آن نیاز دارد) لباس‌ها، کروات و کت‌وشلوارهای سفارشی و دست‌دوز و کت‌های نِیوی بلو بشدت گران‌قیمت (۵۰۰۰ دلار)؛ اما در مورد طنز گزنده و استعداد داستان‌سرایی کاراکترش، اسپیدر ادعا می‌کند که این‌ها در فیلم‌نامه از ابتدا وجود داشته. بااین‌حال نمی‌توان از این فکر خودداری کرد که نویسندگان مجموعه این ویژگی‌ها را با شناخت بهتر از قابلیت‌های او گسترش دادند.

بازیگران ریچل بروسنان، رید برنی و موژان مارنو همه در سریال «خانه پوشالی» با هنرپیشگی کوین اسپیسی حضور داشتند.

کیفِر ساتِرلند قرار بود در نقش "رِد” بازی کند.

اسم "آقای کاپلان” از روی کاراکتر کَری گرانت در فیلم «شمال از شمال غربی» ساخته آلفرد هیچکاک برداشته‌شده.

خیلی از هنرپیشه‌های «لیست سیاه» در سریال «هوم لند» نیز حضور داشتند ازجمله امیر اریسون، دیگو کلتنهوف، امید ابتهی، ولیام سدلر و مارک ایوانیر.

به‌جز اپیزود "کِیپ مِی” نام تمامی اپیزود ها، اسم مجرمان در لیست سیاه هستند.

وقتی مگان بون هنرپیشه نقش "لیز” حامله شده، به‌جای اینکه با تمهیدات فیلم‌برداری آن را مخفی کنند، این حاملگی به داستان سریال اضافه شد.

بر اساس لیست ۱۰ مجرم خطرناک اِف بی آی در انتهای فصل دوم، اتهامات اصلی ریموند ردینگتون این‌ها هستند: خرابکاری، تخریب اموال دولت، توطئه، پرواز غیرقانونی برای جلوگیری از پیگرد قانونی، جرائم خشونت‌آمیز در اخاذی، نقض جرائم سازمان‌یافته، نقض حمل سلاح.

معرفی و بررسی سریال لیست سیاه(Blacklist)+تصاویر



ستایش
|
-
|
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۱
0
0
از نقد و توضیحات کاملتون سپاسگزارم
امیر
|
-
|
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
0
0
سلام توضیحات مختصری بود ولی مثبت من دارم سریال رو نگاه میکنم الان فصل پنجم هستم به نظر من نویسندگان بعضی شخصیتهارو خیلی کش دادن ( تام شوهر کیت ) و از شخصیت اصلی دور شدن ( ردینگتون ، مادر ماشا ، گروه سایه ( بعد از مدیر چی شد ؟ ) ، تا فصل چهار اصلا معلوم نشد درآمدهای اصلی ردینگتون از کجا بوده که توسط خیانت کاترین ( آقای کاپلان ) مثلا امپراتوری نابود شد ( البته فقط چند مورد از منابع درآمدی ردینگتون رو اونهم خیلی جزئی بهش اشاره کردن ) مورد دیگه اینکه من ذهن نویسنده رو تایید نمیکنم به خاطر فقط یک راز شخصی ردینگتون اونهمه آدم بمیرن و کشته بشن و فیلم هزینه خیلی زیادی برداره تا فقط ثابت بکنن که یک زن حق داره حقیقت رو بدونه ( این موضوع خیلی اغراق آمیزه چون دلیلی نداشت ) مورد دیگه اینکه شخصی مثل ریموند ردینگتون با سابقه ماموری ، جاسوسی ، تبهکاری و خیلی خصوصیت های دیگه وقتی به کاپلان شلیک کرد چک نکرد که مرده و چرا به همه حداقل دو تیر شلیک میکنه و به کاپلان فقط یکی ؟ به نظر من اینها ایرادات نویسنده هست چون خیلی دلش میخواست فیلنامه رو یا هیجان طولانیش بکنه ولی خیلی چیزهارو از قلم انداخته نظر آخرم اینکه به نظرم شخصیت الیزابیت کین منفی ترین شخصیت این فیلمه چون کارهایی رو کرد که حتی ردینگتون از انجام دادنش خجالت میکشه
پاسخ ها
امیر
| Iran (Islamic Republic of)
همیشه بخش های بدشو نبین نیمه پر لیوان رو نگاه کن
به نظر من سریال بسیار جالبی است
ناشناس
|
-
|
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
0
0
سریالی به غایت کلیشه ای ومزخرف.
پاسخ ها
تیک
| Iran (Islamic Republic of)
??
امیر صالح
|
-
|
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
0
0
عالیه
پاسخ ها
Reza Poransari
| Iran (Islamic Republic of)
میشه هزار دلیل اورد که این شخص ردینگتونه و هزار تا دلیل اورد که نیست ،مثلا استخوانها نشان میداد رد اصلی مرده ولی در طول سریال میبینیمکه از کچکترین اطلاعاتی که ریموند و کوپر با هم بودن خبر داره و اون اطلاعاتو فقط باید ریموند اصلی باشی که بدونی تو فصل ۷کوپر میخاست از پشت تلفن ریموند رو شناسایی کنه اسم سربازی رو پرسید که فقط کوپر و رد اصلی میدونستن و رد هم درست گفت اسم سرباز رو ،جز اینکه مغز رد اصلی رو با مغز رد قلابی عوض کرده باشن وگرنه نویسنده طوری سناریوش تناقض دارت بعیده بتونه جمعش کنه
Mohammad Ahmadi
|
-
|
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
0
0
بسیار یک سریال عالی و ناب است به امید فصل های دیگر اش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
0
0
کافیه یک قسمت، فقط یک قسمت از سریال رو نگاه کنید،دیگه رها کردنی نیست، تماااام
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
0
0
سلام من فقط ری به ریمون و کیم میدم من عاشق این دوتا هستم
سعید مرادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
0
0
حالا که فیلم تموم شده کسی هست که نفهمیده باشه رد مادر الیزابت بود ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
0
0
بهترین سریالی هست که دیدم
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *