فضای مجازی هویت دینی و ملی ایرانیان را تهدید می‌کند

5:05 - 03 آبان 1395
کد خبر: ۲۳۵۵۹۸
نماینده ولی فقیه در استان کردستان گفت: فضای مجازی هویت دینی و ملی ایرانیان را تهدید می‌کند.

به گزارش گروه سیاسی ، آیت‌الله سید محمد حسینی‌شاهرودی در هشتاد و چهارمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان با موضوع فضای مجازی اظهار کرد: در جهان امروز ارتباطات بسیار گسترده شده و فضای مجازی از فضای حقیقی هم پیشی گرفته‌ است.

وی افزود: ضرورت استفاده از فضای مجازی برای تبادل اطلاعات بر کسی پوشیده نیست اما باید به تهدیدات این فضا نیز برای هویت فرهنگی، دینی و ارزش‌های جامعه توجه ویژه شود.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان خاطرنشان کرد: فناوری اطلاعات و ارتباطات و استفاده از فضای مجازی در بسیاری از ادارات موجب کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در وقت شده است و در بحث ارتباطات تجاری سالم، مشاغل زیادی را در خود جای داده‌ است.

حسینی‌شاهرودی اظهار داشت: شبکه‌های مجازی در صورت استفاده ناصحیح کارکردهای منفی زیادی داشته و رواج بی بند و باری را به دنبال دارد.

وی افزود: غرب برای از میان برداشتن خرده فرهنگ‌ها و جایگزین کردن فرهنگ غربی و جهانی‌سازی آن از فضای مجازی به بهترین شکل استفاده می‌کند و ما هم برای مقابله با این توطئه‌ها باید به امر تولید محتوا در این فضا و ترویج ارزش‌ها و مبانی فرهنگ ایرانی اسلامی توجه ویژه کنیم.

نماینده ولی فقیه در کردستان استفاده نامتعارف از فضای مجازی توسط کودکان را بسیار مضر عنوان کرد و خواستار توجه ویژه خانواده‌ها و اطلاع‌رسانی دستگاه‌های متولی امر در این خصوص شد.

وی اظهار داشت: استفاده به اندازه و در حد ضرورت از فضای مجازی خوب است اما اگر از حالت خصوصی خارج شود ضرر و زیان فراوانی به همراه خواهد داشت و این مهم را حتی در کشورهای توسعه یافته نیز در محدودیت‌هایی که برای کودکان و نوجوانان در استفاده از فضای مجازی وضع شده‌است می‌توان مشاهده کرد.

حسینی‌شاهرودی افزود: فراهم کردن زمینه لازم برای استفاده از هر تکنولوژی جدیدی ضرورت دارد و قبل از ورود اینترنت به روستاها باید بسترسازی لازم صورت گیرد  چرا که اینترنت علاوه بر تحمیل هزینه‌های اضافی بر خانواده‌های روستایی ممکن است موجب بیکاری و یا کم‌کاری جوانان شود.

وی خاطرنشان کرد: ما باید هوشیار باشیم و براساس واقعیت‌ها تصمیم گیری کنیم زیرا غرب درصدد جهانی‌سازی و تحمیل فرهنگ حیوانی خود از طریق فضای مجازی در تمام دنیاست.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان با انتقاد از گسترش بی‌رویه اینترنت پرسرعت بدون پشتوانه تولید محتوا در داخل اظهار کرد: باید به این مهم توجه کرد که بر اساس قانون و تاکیدات مقام معظم رهبری تا زمانی که شبکه ملی اطلاعات شکل نگرفته است حق گسترش اینترنت پر سرعت در کشور را نداریم اما متاسفانه شاهد گسترش بی‌رویه اینترنت پرسرعت بدون پشتوانه محتوایی و برنامه‌ریزی هستیم.

وی افزود: در کشورهای دیگر اینترنت کودکان بخش جداگانه‌ای دارد و کودکان اجازه ندارند از دیگر پنجره‌ها استفاده کنند اما در کشور ما تکالیف اینترنتی به دانش آموزان داده می‌شود و زمانی که کودک برای انجام تکالیف خود به اینترنت مراجعه می‌کند با انبوهی از اطلاعات غیر مرتبط مواجهه می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان خاطرنشان کرد: باید به این مهم توجه نماییم که دشمن از طریق فضای مجازی به دنبال ایجاد شکاف بین نسل‌ها، تضعیف بنیان خانواده‌ها، تغییر هویت ملی و هویت دینی، تحمیل کالاهای تجاری خود و تسلط بر افکار و اندیشه‌های نسل جوان ماست.

حسینی‌شاهرودی افزود: مسئله امنیت برای کشور ما مثال‌زدنی است و اگر به فکر تهدیدات فضای مجازی نباشیم این تهدیدات امنیت کشور را نیز خدشه‌دار خواهد کرد.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان در پایان سخنان خود اظهار کرد: در سطح کشور تلاش‌های گسترده‌ای برای راه‌اندازی شبکه ملی آغاز شده است و ما در استان نیز باید به صورت جدی به تهدیدها و فرصت‌های فضای مجازی توجه کنیم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *