پرداخت پاداش با سوادی به سوادآموزان/ افراد بی سواد نمی توانند گواهینامه بگیرند/ زنان 80 درصد سواد آموزان نهضت

7:45 - 02 آبان 1395
کد خبر: ۲۳۵۴۹۸
دسته بندی: جامعه ، عمومی
پرداخت پاداش به افرادی که به بی سوادها خواندن و نوشتن یاد دهند،جلوگیری از صدور گواهینامه برای افراد بی سواد،ثبت در نهضت از اول اردیبهشت ماه و اعلام اسامی دارای بیشترین بی سواد مهمترین بخش های گفت و گوی میزان با رئیس سازمان نهضت سواد آموزی است.
علی باقر زاده در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه گفت: در حال حاضر سازمان نهضت سوادآموزی در برخی از استان ها برای آموزش سواد در بین سواد آموزان از ظرفیت مدارس استفاده می کند به طوری که 70 درصد کلاس ها در مدارس تشکیل می شود.

وی افزود: برخی از کلاس های نهضت را نیز در اماکن اجاره ای و مساجد و برخی دیگر را نیز در دستگاه هایی همچون دفاتر ترویج کشاورزی تشکیل می دهیم.

آغاز ثبت نام در نهضت از اول اردیبهشت ماه

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی با اشاره به آغاز نام نویسی از داوطلبان برای حضور در کلاس های نهضت تصریح کرد: برای سال جاری ثبت نام سوادآموزان از اول اردیبهشت ماه آغاز می شود و تا اواخر آذرماه ادامه دارد.

باقر زاده ادامه داد: پیش بینی شده امسال 420 هزار نفر سوادآموز در نهضت ها ثبت نام کنند ضمن اینکه موافقتنامه ای مشروط بر اینکه تمامی منابع و بودجه را دولت به ما بپردازد تا این افراد تحت پوشش قرار بگیرند امضا شده است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به اینکه تا امروز 350 هزار نفر از بی سوادان تحت پوشش سازمان نهضت سوادآموزی قرار گرفته اند بیان کرد: برآورد ما این است که تا پایان سال این تعداد به 510هزار نفر برسد.

زنان 80 درصد سواد آموزان نهضت سواد آموزی

باقرزاده عنوان کرد: از بین تمامی افرادی که در سازمان نهضت سوادآموزی تحت پوشش هستند 80 درصد خانم ها و 20 درصد از آنها آقایان هستند که 50 درصد از این تعداد در شهر و 50 درصد دیگر ساکن روستا هستند.

وی با اشاره به اینکه مهمترین گروه سنی برای سوادآموزی بین سنین 10 تا 20 سال است افزود: در استان هایی همچون سیستان و بلوچستان 30 هزار نفر از سوادآموزان تحت پوشش خدمات نهضت هستند که 3 هزار نفر آنها 10 تا 19 سال هستند. این گروه های سنی در استان کرمان 1880، در استان فارس 1008، استان خوزستان 1260 نفر و در استان یزد 25 درصد است.

ریزش سواد آموزان در بین اتباع خارجی بیشتر است

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه نزدیک به 18هزار نفر از سوادآموزان تحت پوشش اتباع خارجی هستند افزود: این افراد تنها در استان هایی همچون خوزستان،‌ بوشهر، ‌قم،‌ قزوین، ‌خراسان جنوبی، البرز، ‌گلستان، ‌یزد، ‌تهران‌، مرکزی، ‌اصفهان،‌ خراسان رضوی، کرمان و سمنان اجازه اقامت و تحصیل دارند اما با این وجود ریزش سواد آموزان اتباع خارجی به دلیل مهاجرت و اعتبار کارت هایشان بیشتر است و ما به همین دلیل مجبور هستیم آن ها را از چرخه آموزشی خارج کنیم.

استان هایی که بیشترین آمار بی سوادی را به خود اختصاص داده اند

باقرزاده در ادامه گفت: استان سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، ‌کردستان، کرمان و لرستان جزو استانهایی هستند که از تعداد افراد بی سواد بیشتری برخوردار بوده ضمن اینکه استان های تهران، مازندران، سمنان و البرز از بالاترین آمار باسوادی برخوردار هستند.

هر شهروند یک پرونده آموزشی می گیرد

وی با اشاره به اینکه برنامه ها و جلسات متعددی برای کاهش سطح بی سوادی در 4 سال اخیر داشته ایم، تصریح کرد: در این جلسات تصمیم بر این شد که اقدامات زیادی برای کاهش بی سوادی در کشور در دستور کار قرار گیرد که یکی از این اقدامات، آماده سازی پرونده آموزشی برای هر شهروند بود که در این پرونده سوابق تحصیلی آنها جمع آوری شد و به سازمان آمار تحویل داده ایم.

باقرزاده ادامه داد: آمار تعداد افراد بی سواد بین سنین 10 تا 49 سال از 3 میلیون و 456 هزار نفر به کمتر از یک میلیون و 200هزار نفر رسیده است.

پاداش با سوادی اعلام شد

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به دیگر اقدامات نهضت سوادآموزی افزود: در این سازمان هزینه و خدمات سوادآموزان رایگان است و دولت نیز تصویب کرده اگر هر فرد بی سوادی آموزش ببیند و از سواد لازم برخوردار شود 139 هزار و 600 تومان به حساب او واریز خواهد شد و این رقم در سال آینده افزایش خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: تعداد 3هزار و 200 نفر از افرادی که آموزش خود را از سوادآموزی آغاز کرده اند در حال حاضر دارای تحصیلات دانشگاهی هستند و در رشته هایی از جمله پزشکی،‌ معلمی، حقوق و ... مشغول به تحصیل شده اند.

زندانیان و سربازان بی سواد با سواد می شوند

باقر زاده با بیان اینکه برای تقویت مشارکت بین بخشی 27 تفاهمنامه با برخی دستگاه ها امضا شده است گفت: تفاهمنامه ای با سازمان زندان ها امضا شده تا زندانیانی که از سواد لازم برخوردار نیستند بتوانند آموزش ببینند. در این تفاهمنامه سازمان زندان ها با بیشترین امکانات، تهیه فضا و امتیازات ویژه ای همچون مرخصی، ملاقات و تغییر بند به آنها و همچنین سازمان نهضت سوادآموزی با تامین آموزش دهنده، کتاب و پرداخت هزینه، کار آموزش به زندانیان را انجام می دهد.

وی در ادامه از همکاری سازمان سوادآموزی با نیروهای مسلح خبر داد و گفت: در این دوره سربازان بی سواد می توانند 3 ماه از زمان آموزشی خود را به آموزش سواد مشغول شوند.

آموزش 10 هزار نفر کشاورز بی سواد در کشور

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی یکی از اهداف این سازمان را افزایش سواد در بین کشاورزان دانست و گفت: در نظر داریم آموزش های سواد آموزی را به 10هزار نفر از کشاورزان ارائه دهیم.

اولیای بی سواد به نهضت سواد آموزی معرفی می شوند

باقرزاده از آموزش سواد در بین اولیای دانش آموزان خبر داد و افزود: برای افزایش میزان با سوادی در بین اولیای دانش آموزان آموزش و پرورش مسئول است اولیای بی سواد را در مدارس شناسایی کند و لیست آنها را به سازمان نهضت سواد آموزی ارائه دهد.

وی ادامه داد: افزایش سطح سواد در بین کودکان کار،‌ خیابانی و بد سرپرست یکی دیگر از اقدامات ما در سازمان نهضت سوادآموزی است. در نظر داریم 1500 نفر از این کودکان کمتر از 10 سال را آموزش دهیم.

رفتن به مدرسه باید اجباری شود

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی با اشاره به اینکه هر ساله شاهد ترک تحصیل دانش آموزان هستیم اظهار داشت: از عوامل ترک تحصیل در کشور ما می توان به دلایل فردی دانش آموز مثل معلولیت، چاقی و لاغری زیاد ، عدم اعتماد به نفس و همچنین دلایل خانوادگی ،‌اجتماعی و مهمتر از همه اقتصادی اشاره کرد.

وی تصریح کرد: باید برای کاهش سطح بی سوادی و عدم ترک تحصیل در کشور رفتن به مدرسه اجباری شود.

بی سوادان گواهی نامه نگیرند

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی در ادامه از ارائه مصوبه ای از سوی دولت به مجلس خبر داد و گفت: در این مصوبه درخواست شد تا افرادی که سواد خواندن و نوشتن ندارند از گرفتن مدرک گواهی نامه منع شوند اما مجلس طرح را نپذیرفت و همچنان تکلیف این مصوبه مشخص نیست.

وی ادامه داد: لازم است تصمیم جدی در این خصوص گرفته شود چرا که طبق سخنان مقام معظم رهبری داشتن گواهی نامه دوره ابتدایی باید همچون داشتن شناسنامه یک امری واجب شمرده شود.

باقر زاده ارزشیابی سواد آموزان در نهضت سواد آموزی خبر داد و گفت: میانگین نمرات برای ما ملاک نیست و خود فرد باید مهارت لازم را کسب کند.

وی تاکید کرد: 75 درصد از سوادآموزانی که به مرحله امتحان نهایی می رسند قبول خواهند شد.

شرایط دریافت بیمه تامین اجتماعی سوادآموزان

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی در خصوص ارائه بیمه تامین اجتماعی به آموزش دهندگان اظهار داشت: در نظر داریم از فروردین ماه سال 96 آموزش دهنده ها به صورت ماهیانه از طریق شرکت های تحت پوشش، بدون شرط قبولی از بیمه تامین اجتماعی برخوردار شوند.

وی خاطر نشان کرد: در صورتی که دولت و مجلس بتوانند مبلغ 280 میلیارد تومان بودجه را به ما اختصاص دهند می توانیم 420 هزار نفر از افرادی که از سواد کافی برخوردار نیستند را تحت پوشش قرار دهیم.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *