رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

نگران ترکیه و سعودی باید بود یا تروریست ها؟!

19:10 - 01 آبان 1395
کد خبر: ۲۳۵۴۲۳
ترکیه و عربستان با رفتارهای نامتعارف و غیر قابل قبول، بر آتش بحران غرب آسیا می دمد، رفتارهای مقامات این دو کشور به گونه ای است که تصور می رود آنها عقل خود را از دست داده اند.
به گزارش گروه بین الملل ، ترکیه در شکل گیری بحران در سوریه و عراق نقش اساسی دارد، مقامات این کشور با دخالت مستقیم در امور داخلی سوریه و عراق به آتش فتنه دامن زدند.

ترکیه و همراهی عربستان سعودی و برخی دیگر از کشورهای عربی مرتجع منطقه با حمایت های آمریکا آتشی را به پا کرده اند که به زودی دامن آنها را هم خواهد گرفت.

هنگامی که ترکیه به مخالفت با دولت قانونی بشار اسد پرداخت،اقدام آنها حمایت آنکارا از گروه های تروریستی تکفیری وهابی به منظور سرنگونی دولت سوریه بود.

این آرزو به خاطر مقاومت دولت و ملت سوریه و همچنین عراق برآورده نشد، در حالی که ترکیه به عنوان یکی از کشورهای حامی تروریسم در دنیا شناخته می شود.

اکنون مردم دنیا به این حقیقت پی برده اند که ترکیه، عربستان و برخی دیگر از کشورهای منطقه حامی تروریست هستند و هر آنچه که در غرب آسیا به وقوه پیوسته به خاطر اقداماتی است که حکام کشورهای حامی تروریسم انجام داده اند.

اکنون این آگاهی در حال شکل گیری است که تفکر وهابیت سعودی مسبب به وجود آمدن فرقه های افراطی به نام اسلام شده که اکنون باعث چنین بحرانی در منطقه شده که دامنه آن به اروپا هم سرایت کرده است.
 
این تفکر الحادی و پلید پیروانی هم دارد، رژیم سعودی به عنوان مرکز تولید تروریست های تکفیری وهابی، با داشتن دلارهای هنگفت نفتی خود، کشورهای سست اراده را هم به سوی خود جذب کرده است.
این کشورها اکنون از لحاظ سیاسی در شرایط فشار قرار گرفته اند چرا که موج انتقادات، باعث شده افکار عمومی علیه آنها شکل بگیرد.

اکنون کسی باور نمی کند که ترکیه یا عربستان بخواهد خود را در جبهه ضد تروریستی معرفی کند. حتی مردم جهان با اکراه می پذیرند که آمریکا هم در حال مبارزه با تروریست های تکفیری وهابی است.

اکنون که تروریست ها در هر دو جبهه یعنی سوریه و عراق در ضعف قرار گرفته اند، کشورهای حامی آنها مانند ترکیه و عربستان، می خواهند با تغییر ظاهری رفتاری، هم از اتهام حمایت از تروریسم تبرئه شوند و هم بتوانند بار دیگر به خاطر دخالت های خود در امور سوریه و عراق، سهمی بگیرند.

اصرار ترکیه برای حمله هوایی در سوریه و عراق به همین خاطر است. علیرغم این که دولت و ملت سوریه با این تصمیم دولت ترکیه به شدت مخالف هستند، اما مقامات آنکارا بر روی تصمیم خود پافشاری می کنند که در عملیات هوایی در سوریه و عراق حضور خواهند داشت.

هم ارتش و دولت سوریه و هم ارتش و دولت عراق اعلام کرده اند که در صورت تجاوز هوایی ارتش ترکیه، هواپیماهای آنها هدف قرار خواهد گرفت.

ارتش سوریه با انتشار بیانیه ای هشدار داد،هواپیماهای نیروی هوایی ترکیه را در صورت ورود آنها به حریم هوایی سوریه سرنگون خواهد کرد.

سابقه سرنگونی یک جنگنده بمب افکن ارتش ترکیه از سوی پدافند سوریه در آغاز بحران این کشور وجود دارد. یک فروند اف 4 ترکیه ای به حریم هوایی سوریه تجاوز کرده بود که هدف پدافند سوریه قرار گرفت و سرنگون شد.

اما این پایان اقدامات ترکیه نیست بلکه حکام این کشور اعلام کرده اند که در عملیات موصل هم مشارکت می کنند.

تعدادی از نیروهای ارتش ترکیه چند سالی است که در شمال عراق و در نزدیکی موصل مستقر شده اند. از زمان آغاز عملیات آزادسازی موصل، دولتمردان ترکیه اعلام کردند در این عملیات شرکت خواهند کرد اما مقامات عراق به شدت با آن مخالف هستند. حتی نیروهای مردمی این کشور پادگان نیروهای ترکیه را محاصره کردند تا آنها دست به عملیات نزنند.

در این میان مداخله کشورهایی همچون ترکیه در امور منطقه باعث می شود تا علاوه بر وجود نگرانی از حضور تروریست های وهابی، از وجود چنان کشورهایی هم نگران بود.

در این میان برای این که ایران و روسیه جدی ترین کشورهایی هستند که با تروریسم مبارزه می کنند، نگرانی آنها به خاطر مداخله ترکیه بیشتر است.

در همین زمینه لاوروف وزیر امور خارجه روسیه؛ در رابطه با اخبار دریافتی مبنی بر حملات هوایی ترکیه به شمال سوریه و مناطق کردنشین این کشور، ابراز ناراحتی و نگرانی کرده است. لاوروف گفت: سوریه به عنوان یک کشور مستقل، مقتدر و عضو سازمان ملل، کاملا حق حاکمیت بر زمین و آسمان سرزمین های خود را دارد.

به گفته لاوروف، تلاشی از سوی گروه ائتلاف بین الملل به رهبری آمریکا برای مبارزه با تروریست های گروهک جبهه النصره دیده نمی شود.

البته چنین سیاست هایی از سوی ترکیه باعث تغییر آرایش نظامی از سوی کشورهای حامی دولت و ملت سوریه و عراق می گردد.

تحرکات نظامی روسیه در منطقه نشان می دهد که او برای استحکام مواضع و استقرار تسلیحات و تجهیزات نظامی در سوریه مصمم است.

انتقال موشک های پدافند هوایی اس 400 به سوریه یکی از آن مواردی است که نشان می دهد روسیه در بحران سوریه جدی است.

همچنین اخبار منتشر شده نشان می دهد که ناوهای ناوگان شمالی و بخشی از ناوگان بالتیک روسیه به دریای مدیترانه اعزام شده است.

پس از آزادی حلب در سوریه و موصل در عراق، یک نقطه بسیار مهم در سوریه باقی می ماند که ترکیه هم چشم طمع به آن دارد.

منطقه ادلب در سوریه که شمالی ترین نقطه این کشور است و در جنوب ترکیه قرار گرفته است همین منطقه مهم است. اسکندرون هم در نزدبکی همین منطقه واقع شده که سال هاست ترکیه به این منطقه چشم دوخته است.

ادامه آزادسازی حلب باید به این منطقه برسد تا عملیات تکمیل شود، در غیر این صورت وا گذاشتن این منطقه برای بعد، کار آزادی آن را دشوارتر می سازد. ضمن این که فرصت اشغال را به ترکیه می دهد.

ترکیه و عربستان به این امر واقف هستند که اگر موصل سقوط کند و حلب و ادلب از چنگ تروریست های تکفیری بیرون بیاید، شکست واقعی را آنها خورده اند، به همین خاطر است که به هر بهانه ای شده می خواهند مداخله مستقیم کنند، اما حتی اشتون کارتر رئیس پنتاکون هم نتوانست برای این منظور میانجی باشد.

در واقع نگرانی ترکیه، عربستان و البته آمریکا نقش مثبتی است که جمهوری اسلامی ایران و حتی روسیه در بحران منطقه دارند. پیروزی بر تروریست های وهابی تکفیری، حقانیت جمهوری اسلامی ایران را افزایش می دهد و باعث می شود تا جایگاه و اقتدار ایران مستحکمتر شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *