رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

موفقیت مذاکرات "هند و پاکستان" به پایان حمایت اسلام آباد از تروریسم بستگی دارد

18:15 - 01 آبان 1395
کد خبر: ۲۳۵۱۱۱
محبوبه مفتی سر وزیر ایالت جامو و کشمیر هند گفت: موفقیت مذاکرات دو جانبه هند و پاکستان به پایان حمایت اسلام آباد از تروریسم بستگی دارد.
موفقیت مذاکرات  به گزارش سرویس بین الملل  سر وزیر ایالت جامو و کشمیر افزود: در شرایط کنونی امکان برگزاری مذاکرات میان هند و پاکستان وجود ندارد.
 
مفتی در ارتباط با نقش پاکستان در منطقه گفت: پاکستان نقش بسیار بزرگی در برقراری صلح در منطقه دارد. این کشور باید به حمایت خود از گروه های شبه نظامی پایان دهد. پاکستان می تواند از نفوذ شبه نظامیان به هند جلوگیری کند. زمانی که حضور شبه نظامیان در جامو و کشمیر کاهش یابد، فرصت بیشتری برای از سرگیری مذاکرات دو کشور بوجود خواهد آمد و این مذاکرات موفقیت آمیز خواهد بود.

سروزیر ایالت جامو و کشمیر با اشاره روابط هند و پاکستان در دوره اتال بیهاری وجایپی نخست وزیر اسبق هند در سال های 1998 تا 2004 گفت: پاکستان در آن زمان متعهد شد تا با فعالیت های گروه های شبه نظامی ضد هند در خاک خود مبارزه کند و درنتیجه حضور شبه نظامیان در هند بسیار کاهش یافت اما متاسفانه این روند ادامه پیدا نکرد. پاکستان نباید از گروه های شبه نظامی در جامو و کشمیر حمایت کند و اسلام آباد باید برای ایجاد یک فضای سازنده جهت برگزاری مذاکرات به هند کمک کند.

وی افزود: پاکستان خود قربانی تروریسم است. هزاران نفر در این کشور در حملات تروریستی در بیمارستان ها، بازارها، مدارس و دانشگاه ها کشته شده اند. اگر یک فضای سازنده ایجاد شود، بنابراین راه حل پایان اختلاف های دو کشور بدست خواهد آمد.

تنش بین هند و پاکستان از سه ماه گذشته به دنبال کشته شدن برهان وانی فرمانده شبه نظامی حزب المجاهدین و حمایت پاکستان از وی و چندین حمله شبه نظامیان به پایگاه های ارتش هند در کشمیر به شدت افزایش یافته است.

این تنش های به لغو نشست شورای همکاری منطقه ای جنوب آسیا (سارک) که قرار بود در ماه نوامبر در اسلام آباد برگزار شود، منتهی شد.

همچنین با افزایش تنش میان دهلی نو و اسلام آباد، موارد نقض آتش بس و کشته و مجروح شدن چندین نیروی نظامی هند و پاکستان در مرز های مشترک دو کشور افزایش یافته است.

هند پاکستان را حامی تروریسم و گروه های شبه نظامی ضد هند می داند، اما پاکستان همواره نقش خود را در حملات تروریستی علیه هند رد کرده است.

بخشی از کشمیر درخاک هند و بخشی دیگر درخاک پاکستان قراردارد. هر دو کشور ادعای مالکیت بر تمام کشمیر را دارند و همین موضوع یکی ازعلل اصلی مناقشه دیرینه میان دهلی نو و اسلام آباد از زمان استقلال پاکستان از هند در سال 1947میلادی تاکنون است.
 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *