سینمای ایران علاقمندان زیادی در "افغانستان" دارد

11:02 - 01 آبان 1395
کد خبر: ۲۳۵۱۱۰
رویا سادات دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم زنان هرات درباره جایگاه سینمای ایران در افغانستان خاطرنشان کرد: ایران به عنوان کشوری دوست برای افغانستان باعث شده سینمای ایران علاقمندان زیادی در داخل افغانستان داشته باشد.
سینمای ایران علاقمندان زیادی در  به گزارش سرویس بین الملل رویا سادات دبیر چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم زنان - هرات، درباره تأثیر برگزاری چنین جشنواره‌هایی در معرفی جایگاه زنان در اجتماع اظهار داشت: جشنواره بین‌المللی فیلم زنان هرات همسو با فعالیت‌های سینمایی و تقدیر و تشویق هنرمندان این عرصه کار خود را آغاز کرد و هدف آن بلند کردن صدای عدالتخواهی و همبستگی زنان است.
 
وی افزود: ما در کنار جشنواره پنل‌های تخصصی با حضور فعالان هنرمند، کارگردانان، فیلمسازان و فعالان جامعه مدنی داریم که مسائل زنان را به بحث می‌گیرند و نتیجه آن در روز اختتامیه برای شرکت کنندگان در جشنواره به نمایش در خواهد آمد.
 
شهر هرات از نعمت سینما محروم است
 
دبیر چهارمین دوره جشنواره بین المللی فیلم زنان دلیل برگزاری این جشنواره در هرات را موقعیت فرهنگی و اجتماعی این شهر عنوان کرد و گفت: سال‌های جنگ باعث شد تا شهر هرات از نعمت سینما محروم بماند و تنها سینمای این شهر در زمان طالبان مخروب و از بین رفت و بعد از آن نیز هیچ اقدامی برای بازسازی و نوسازی سالن سینما در هرات صورت نگرفت.
 
وی افزود: مردم این شهر در حال حاضر هیچ سالن سینمایی ندارند. به نظرم شهری مانند هرات با سابقه و پیشینه فرهنگی و تاریخی بهترین انتخاب برای برگزاری چنین جشنواره‌ای بود.
 
رویا سادات با انتقاد به اینکه شهر هرات هیچ سالن سینمایی ندارد، تصریح کرد: به نظرم همین که ما فیلم‌های این جشنواره را در مکانی غیر از سالن سینما به نمایش‌ در می‌آوریم خود بابی را برای گفتگو در این زمینه باز خواهد کرد.
 
دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم زنان هرات دلیل دیگر برگزاری این جشنواره در هرات را اینگونه توضیح داد که در سال‌های اخیر میزان خشونت‌های فامیلی در هرات نسبت به سایر شهرها بیشتر در سطح دنیا انعکاس داده می‌شد و بنابراین نبود امکانات فرهنگ‌سازی در کنترل خشنونت علیه زنان را به عنوان یک آسیب مطرح می‌کنیم.
 
وی همچنین درباره جایگاه سینمای ایران در افغانستان خاطرنشان کرد: ایران برای افغانستان به عنوان کشوری دوست، هم‌زبان و هم‌فرهنگ مطرح است و همین امر باعث شده سینمای ایران علاقمندان زیادی در داخل افغانستان داشته باشد.
 
رویا سادات با اشاره به اینکه حضور زنان ایرانی در سال‌های گذشته و جشنواره امسال پررنگ بود، بیان داشت: هنرمندان و فیلمسازان ایران برای جامعه فرهنگی افغانستان جایگاه خاصی دارند و شخصا از فیلمسازان و هنرمندان که در این سال‌ها در کنار ما بودند و با فیلم‌های کوتاه و مستند سازی مشکلات را انعکاس دادند تشکر و از دوستانی که از ایران در جشنواره به عنوان میهمان ویژه و داور شرکت کردند تقدیر می‌کنم.
 
این فعال مسائل فرهنگی در پایان تصریح کرد: این جشنواره فردا  شنبه اول آبان/ عقرب با نمایش فیلم‌های برتر به کار خود پایان خواهد داد.
 
 چهارمین "جشنواره بین‌المللی فیلم زنان - هرات" با حضور فیملسازانی از ایران، هند، آمریکا، ایرلند و ایتالیا روز چهاشنبه 28 میزان/مهر در کابل کار خود را آغاز کرد.
 
در این جشنواره چهار روزه ۲۰۰ فیلم از ۲۰ کشور جهان با موضوع زن به رقابت گذاشته شد.
 
در جشنواره امسال که در باغ بابر در کابل برگزار شد، رخشان بنی‌ اعتماد کارگردان، مهناز افشار بازیگر به عنوان مهمانان ویژه و فاطمه معتمد آریا، بازیگر به عنوان عضو هیات داوران شرکت کردند.
 
داوران جشنواره امسال از کشورهای هند، ایرلند، آمریکا، ایران و افغانستان بودند و منتخبی از فیلم‌ها از کشورهای مختلف از جمله افغانستان، هند، میانمار، ترکیه ، فرانسه، مصر، ایتالیا، بریتانیا، بلژیک، ایران، روسیه، آمریکا، لبنان، ویتنام، چین، بنگلادش، قزاقستان، آلمان، پرتگال و کوریای جنوبی در آن به رقابت پرداختند.
 
به گفته برگزارکنندگان، در جشنواره امسال علاوه بر تقدیر از فیلم‌ها، کارگردان‌ها و عوامل فیلم‌هایی که هیأت داوران برمی‏‌گزینند، یک تندیس ویژه برای منتخب مردمی در زمینه فعال حقوق زنان نیز اهدا خواهد شد.
 
جشنواره بین‌المللی فیلم زنان - هرات در سال ۱۳۹۱ راه اندازی شد و اولین جشنواره فیلم زنان در منطقه است که در سه دور گذشته خود میزبان حدود ۱۰۰۰ فیلم از کشورهای مختلف جهان بوده است.
 
/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *