اقتصاد ایران با وابستگی به درآمدهای نفتی بحرانی شد/ صادرات نفت باید افزایش یابد

12:38 - 21 مرداد 1393
کد خبر: ۲۳۴۷
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
خبرگزاری میزان: وزیر نفت با انتقاد از میزان وابستگی اقتصاد ایران به نفت گفت: به اعتقاد خیلی از صاحب نظران اقتصاد ایران با درآمدهای نفت و وابستگی به آن وارد بحران شده است. او در این همایش از تمرکز وزارت نفت بر میادین مشترک از جمله پارس جنوبی خبر داد و گفت: ما بنا را بر افزایش تولید گاز گذاشته‌ایم و این کار در کاهش مصرف و مصرف بهینه تاثیرگذار است.

: وزیر نفت با انتقاد از میزان وابستگی اقتصاد ایران به نفت گفت: به اعتقاد خیلی از صاحب نظران اقتصاد ایران با درآمدهای نفت و وابستگی به آن وارد بحران شده است.  او در این همایش از تمرکز وزارت نفت بر میادین مشترک از جمله پارس جنوبی خبر داد و گفت: ما بنا را بر افزایش تولید گاز گذاشته‌ایم و این کار در کاهش مصرف و مصرف بهینه تاثیرگذار است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی میزان، بیژن زنگنه امروز در همایش تبیین سیاست‌های اقتصادی دولت برای خروج از رکود با اشاره به مشکلات به وجود آمده در تحریم نفتی ایران ادامه داد: به همین دلیل در چند بخش اقدام مهم باید انجام بدهیم که مهم ترین آن این است که میزان صادرات نفت را بالا ببریم تا درآمدهای ارزی و طراز خارجی افزایش یابد و با افزایش میزان واردات کارخانه ها مواد اولیه را وارد کنند تا از رکود خارج شویم.

وی تصریح کرد: دو اقدام مهم و بسیار اثر گذار در خروج از رکود، افزایش تولید گاز و بهینه سازی مصرف انرژی است.

وی تصریح کرد: 18 میلیارد دلار کارخانه سوخت مازوت مصرف شد که آلودگی هم به دنبال داشت در صورتی که با افزایش گاز می توانستیم از این هزینه جلوگیری کنیم.

وی با بیان این که جریان تولید گاز ایجاد تحریک برای تولید و خروج از رکود را به دنبال دارد تاکید کرد: در همین راستا استفاده از معاملات سلف را اجرایی کردیم به طوری که امسال با بورس همانگ کردیم با یک بسته 100 میلیون دلاری از طریق بورس پیش فروش کنیم که تا یک و نیم میلیارد دلار قابل افزایش است.

زنگنه ادامه داد: باید پول را در طرح های پارس جنوبی هزینه کنیم تا بتوانیم تولید و افزایش تولید داشته باشیم و صادرات فرآورده های نفتی حداقل 5 میلیارد دلار در سال جاری افزایش یابد.

وی با اشاره به برنامه کوتاه مدت در پتروشیمی، اضافه کرد: امسال 10 تا 12 درصد تولید صنایع پتروشیمی افزایش پیدا می کند.

وی با بیان اینکه بهینه سازی در مصرف انرژی نیز فرصت بزرگ برای تحرک اقتصاد کشور است ادامه داد: تعداد زیادی بار کشور با کامیون حمل می شود که اگر این بار به راه آهن منتقل شود به ازای هر تن کیلومتر 30 سی سی گازوئیل صرفه جویی می شود که با راه آهن صحبت کردیم به ازای هر تن کیلومتر نسبت به سال مبدا ارزش 30 سی سی گازوئیل را به مدت 10 سال به راه آهن پرداخت کنیم همین کار را نیز برای گاز رسانی روستایی نیز اجرایی خواهیم کرد.

وی افزود: 4 میلیارد دلار ارزش سوختی است که در روستاها مصرف می شود با یک سال این پول می توانیم شهرهای کوچک و بزرگ را گاز رسانی کنیم. 2 و نیم میلیون لیتر در موتور خانه گاز طبیعی مصرف می کنیم که با اقدام ساده در مصرف بهینه می توانیم در کاهش هزینه موفق باشیم بنابراین افزایش کارایی 500 هزار موتور خانه مسکونی و 100 هزار واحد غیرمسکونی در دستور کار است.

وی از توسعه گاز رسانی استان سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: گاز رسانی سیستان و بلوچستان یک و نیم میلیارد دلار در دستور کار است.

وزیر نفت ادامه داد: یکسری اقدامات کوتاه مدت نیز در دستور کار است که حل مشکل سازندگان داخلی در فروش محصولات خود و توسعه بازار از طریق تلاش برای شفاف سازی فرآیند مناقصات است.
وی یکی دیگر از اقدامات جزو دستور کار را قیمت گذاری در مبداء گمرک اعلام کرد و گفت: هم اکنون ده قلم اصلی کالای صنعت نفت را لیست کردیم که ساخت آن ها را در دستور کار داریم که این قلم ها سرچاهی درون چاهی و پمپ متها و انواع لوله و ابزارهای حفاری است که حاضریم برای اینها قراردادها ببنیدیم تا ساخت داخلی و تکنولوژی آن داخلی شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *