رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

ایران در دور ریز مواد غذایی مدال می گیرد/ سالانه غذای 15 میلیون نفر دور ریخته می شود!

8:27 - 27 مهر 1395
کد خبر: ۲۳۳۲۵۴
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
سالانه 35 میلیون تن مواد غذا از راه‌های مختلف در کشور دور ریخته می‌شود که با این میزان غذا می‌توان غذای 15 میلیون انسان را در یک سال تامین کرد.
35 میلیون تنبه گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، هدر رفت موادغذایی از جمله معضلاتی است که اکثر کشورهای جهان به‌ویژه ایران گرفتار آن هستند و سالانه حجم انبوهی از مواد غذایی که می‌تواند وعده غذایی چندین میلیون انسان در جهان باشد توسط افراد به سطل‌های زباله سپرده می‌شود.

برخی آمارها حاکی از آن است که ایران در فهرست سه کشور اول جهان در دور ریز موادغذایی قرار دارد و در کشور سالانه 35 میلیون تن غذا دور ریخته می‌شود که این مقدارمعادل با غذای 15 میلیون انسان در یک سال است.

گفتنی است هدر رفت موادغذایی طیف وسیعی دارد که از ضایع شدن محصولات کشاورزی در پی افزایش عرضه تا دور ریز محصولات و فرآورده‌های غذایی در منازل و رستوران‌ها یا در مراسم‌ و مناسبت‌های خاص متغیر است.

براساس آمارها 30 درصد ضایعات مربوط به نان، 30 تا 50 درصد مربوط به میوه‌ و سبزیجات، 10 درصد مربوط به برنج و 25 درصد هم به خرما اختصاص دارد.

براساس آمارهای ذکر شده 10 درصد ضایعات موادغذایی مربوط به برنجی است که برای تهیه یک کیلو از آن تا زمان برداشت باید هزار و 700 لیتر آب مصرف کرد که کافیست مدیریت مصرف را به خانواده‌ها آموزش داد.

همچنین بانک مرکزی در برخی گزارش‌ها از افزایش قیمت سالانه مواد غذایی خبر می‌دهد که در ایران بالاتر از متوسط نرخ تورم کالاها بوده است.

این درحالی است که با مقایسه دستمزدها نسبت به هزینه‌های زندگی، افرادی که درآمد کمتری دارند ناچارند بخش اعظمی از درآمد خود را صرف خرید موادغذایی کنند یا سبدغذایی خود را دستخوش تغییر کنند که با این تفاسیر مقدار 35 میلیون تن هدر رفت مواد غذایی رقم قابل توجهی است.

لازم به ذکر است که آمار و ارقام در خصوص هدر رفت مواد غذایی که از سوی نهادها ارائه می‌شود متفاوت است که با این اوضاع حتی اگر به‌جای 35 میلیون تن این رقم به 25 میلیون تن برسد باز هم رقم بالایی است.

برخی گفته‌ها حاکی از آن است که از هدر رفت مواد غذایی در ایران که غذای 15 میلیون انسان را در یک سال تامین می‌کند درحالی است که با درنظرگرفتن ارزش غذاهای دور ریخته شده می‌توان بودجه عمرانی 3سال کشور را تامین کرد.

در حالی که برخی ارزیابی‌های نهادهای بین‌المللی از مرگ سه میلیون کودک در اقصی نقاط جهان به دلیل گرسنگی خبر می‌دهد، هدر رفت موادغذایی در کشورها و هزینه آن می‌تواند جان عده زیادی از افراد را در کشورهای محروم نجات دهد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *