رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

سازمان دامپزشکی متولی خمیر مرغ است/ وزارت بهداشت اظهار نظر نکند

18:04 - 03 دی 1393
کد خبر: ۲۳۲۸۰
خبرگزاری میزان: رییس هیئت مدیره انجمن صنایع طیور ایران درخصوص ممنوعیت استفاده از خمیر مرغ با بیان اینکه ممنوعیت غیرقانونی است، گفت: سازمان دامپزشکی متولی این کار است و وزارت بهداشت نمی تواند اظهارنظر کند.

: رییس هیئت مدیره انجمن صنایع طیور ایران در خصوص ممنوعیت استفاده از خمیر مرغ با بیان اینکه ممنوعیت غیرقانونی است، گفت: سازمان دامپزشکی متولی این کار است و وزارت بهداشت نمی تواند اظهارنظر کند.

غلامعلی فارغی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی میزان با بیان اینکه وزرات بهداشت نتوانسته وظیفه نظارتی اش درست عمل کند افزود: اگر وزارتخانه ایی نمی تواند وظایف نظارتی اش را درست انجام دهد نباید صورت مسئله را پاک کند و این کار اجحاف به حقوق تولید کننده است.

وی ادامه داد: نظر وزارت بهداشت غیر کارشناسی بوده و در این زمینه سازمان دامپزشکی متولی است و تایید این سازمان در خصوص ممنوعیت خمیر مرغ موجه است.

فارغی با انتقاد از عملکرد وزارت بهداشت گفت: طی ماههای اخیر متاسفانه کش مکشها و منیتهای داخلی وزارت بهداشت باعث شده هزینه اش را تولید کننده ها بپردازند. کارشناسان بهداشت مشکل دارند و آلودگی در خمیر مرغ نیست. اگر چند نمونه آلوده وجود داشته باید آن موارد معدوم شوند نه اینکه صورت مسئله را پاک کنند.


گفتنی است طی ماه‌های اخیر موضوع خمیر مرغ و استفاده از آن در تولید سوسیس و کالباس خبر ساز شد و طبق اعلام وزارت بهداشت استفاده از خمیر مرغ در تولیدات سوسیس و کالباس ممنوع شد.

معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به ممنوعیت استفاده از خمیر مرغ در تولید سوسیس و کالباس، اعلام کرد: سه سال است که استفاده از خمیر مرغ در کارخانجات سوسیس و کالباس ممنوع شده است.

چندی بعد از آن  ممنوعیت استفاده از خمیر مرغ مجاز اعلام شد اما در همان روزها مدیر روابط عمومی سازمان غذا و دارو  خبرهای منتشر شده در خصوص " مجاز بودن خمیر مرغ‌" را تکذیب کرد و گفت: در حال حاضر هیچ گونه تغییر سیاستی در ارتباط با استفاده از خمیر مرغ در فرآورده های گوشتی صورت نگرفته است.

اواخر هفته گذشته نیز مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده های خوراکی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو گفت: استفاده از خمیر مرغ در تولید فرآورده های گوشتی اعم از سوسیس، کالباس، کباب کوبیده و حلیم که به مصرف انسانی می رسد، ممنوع است.

این در حالی است که رئیس سازمان دامپزشکی اعلام کرده در پی جلسه مشترک با سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد مشترکا به این تفاهم رسیدیم که استفاده از خمیرمرغ مانعی ندارد و مجاز است.

حال پرسش این است مگر برای تهیه سوسیس و کالباس نباید گوشت قرمز یا مرغ، چرخ شده و به خمیر تبدیل و درنهایت با دیگر مواد پر‌کننده مخلوط و تبدیل به سوسیس و کالباس شود. پس چرا گفته می‌شود خمیر مرغ باید از چرخه تولید حذف شود؟ ناگفته نماند طبق ضوابط سازمان ملی استاندارد کشور و همچنین وزارت بهداشت، برای استفاده از خمیر مرغ در فرآورده‌های گوشتی مجوزی داده نشده است.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *