پرونده جزیره "آشوراده " بسته شد / رای دستگاه قضایی به ملی بودن اراضی این جزیره

14:35 - 03 دی 1393
کد خبر: ۲۳۲۴۹
دسته بندی: حقوق و قضا ، عمومی
خبرگزاری میزان: رییس کل دادگستری گلستان گفت: جزیره آشوراده با حفظ شرایط زیست محیطی به کانون گردشگری و توریستی تبدیل می شود.

: رییس کل دادگستری گلستان گفت: جزیره آشوراده با حفظ شرایط زیست محیطی به کانون گردشگری و توریستی تبدیل می شود.

احمد فاضلیان در گفت و گو با خبرنگار حقوقی میزان دراین باره اظهارکرد: پرونده قضایی جزیره آشوراده درسال 1387 با شکایت منابع طبیعی و محیط زیست در دادگستری استان تشکیل و در سال 91 منتهی به صدور رای شده است.

وی گفت: در طرح اولیه تبدیل این جزیره به منطه گردشگری مشکلات حقوقی زیادی عنوان شد که پس از سالها مشکلات و ایرادات حقوقی رفع و در رای صادره بر ملی بودن اراضی این منطقه تاکید شده است .

این مسئول عالی قضایی همچنین اضافه کرد: در سفر اخیر رییس جمهور به استان گلستان بر اساس یکی از مصوبات سفر مقرر گردید که جزیره آشوراده با حفظ شرایط زیست محیطی و رعایت نکات فنی در حوزه منابع ملی با مشارکت بخش خصوصی و همکاری دستگاه های مسئول به یک قطب گردشگری و توریستی در استان تبدیل شود.

رییس کل دادگستری گلستان در ادامه بیان کرد: مقدمات کار فراهم و اختلافات بین دستگاه ها در خصوص نوع کاربری اراضی این منطقه با مداخله هیئت محترم دولت حل و فصل شد.

وی همچنین گفت: با رفع اختلافات زمینه برای ایجاد شرایط جدید با رویکرد پیشرفت و توسعه استان و بهره برداری هر چه مناسب تر از وضعیت طبیعی منطقه فراهم شده است.

فاضلیان تصریح کرد: با این اقدامات هیئت محترم دولت یکی از اختلافات کهنه موجود در دستگاه قضایی استان حل و فصل شد.



رییس کل دادگستری استان همچنین گفت: در حال حاضر گزارشی از زمین خواری دراین منطقه اعلام نشده و مشکلات و ایرادات حقوقی مربوط به سال های قبل نیز رفع شده است.

فاضلیان اضافه کرد: جذب سرمایه گذاری یکی از راه های تبدیل این منطقه به توریستی و گردشگری است که این امر تاثیر مثبتی در توسعه استان و ایجاد اشتغال زایی دارد.

براساس این گزارش، چندی پیش مشاور رییس سازمان محیط زیست با بیان اینکه این سازمان تمام تلاش خود را برای جلوگیری از واگذاری جزیره آشوراده کرد گفت: در نهایت محیط زیست به گردشگری باخت و زور مسئولان محیط زیست به دولت نرسید.
اسماعیل کهرم افزود: به هیچ عنوان صنعت گردشگری با حفاظت محیط زیست جور در نمی آید.

وی با بیان اینکه آشوراده دروازه پناهگاه حیات وحش میانکاله است، اظهار داشت: میانکاله اولین سایتی است که با حضور دانشمندان تراز اول جهان حدود ۵۰ سال پیش عضو کنوانسیون رامسر شد و از نظر حفاظتی پناهگاه حیات وحش، درجه حفاظتی بالاتری نسبت به منطقه حفاظت شده دارد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *