راه اندازی کرسی مطالعات شیعی در آلمان

14:14 - 03 دی 1393
کد خبر: ۲۳۲۴۱
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
خبرگزاری میزان: برای نخستین بار در تاریخ مطالعات اسلامی در منطقه آلمانی زبان، کرسی مطالعات شیعی در دانشگاه مونستر راه‌اندازی شد.
: برای نخستین بار در تاریخ مطالعات اسلامی در منطقه آلمانی زبان، کرسی مطالعات شیعی در دانشگاه مونستر راه‌اندازی شد.

به گزارش تفاهم‌نامه راه‌اندازی کرسی مطالعات شیعی برای نخستین بار در تاریخ مطالعات اسلامی در منطقه آلمانی زبان، اول دیماه با حضور مهدی ایمانی‌پور رایزن فرهنگی کشورمان در برلین و به نمایندگی از بنیاد مطالعات اسلامی در آلمان و خانم اورسلا نِلِس، رئیس دانشگاه مونستر منعقد شد.

براساس این تفاهم‌نامه، بنیاد مطالعات اسلامی طی سه سال از کرسی مطالعات شیعی حمایت خواهد کرد.

کرسی مطالعات شیعی در دانشگاه مونستر، مُعرف اسلام است
در این مراسم ایمانی‌پور در رابطه با اهداف راه‌‌اندازی کرسی مطالعات شیعی در دانشگاه مونستر آلمان، گفت: خط قرمز ما انجام مطالعات اسلامی، وحدت جامعه مسلمانان در آلمان و پرهیز از هرگونه اختلاف فرقه‌ای است؛ هدف اصلی از راه‌اندازی این کرسی بیان دیدگاه‌های مختلف در حوزه مطالعات اسلامی خواهد بود.
رایزن فرهنگی کشورمان در برلین ادامه داد: در این صورت به بالندگی دیالوگ اسلام با جامعه آلمانی کمک خواهد کرد؛ در واقع تنوع دیدگاه‌ها و نظرات مختلف موجب افزایش تضارب آرا و رشد علمی در مطالعات اسلامی می‌شود.

ایمانی‌پور با تأکید بر اینکه کرسی مطالعات شیعی در دانشگاه مونستر، مُعرف اسلام خواهد بود افزود: اعتدال، معنویت گرایی، خردورزی و جامع نگری از ویژگی‌های اصلی این کرسی برشمرده ‌می‌شود.

سپس، رئیس دانشگاه مونستر با بیان اینکه راه‌اندازی کرسی مطالعات شیعی کمک به حرکت رشد مطالعات اسلامی می‌کند، گفت: سعی داریم تا در زمینه اسلام‌شناسی، نخستین گام‌های سازنده را در آلمان برداریم.

وی با استقبال از ایجاد فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه مونستر، اظهار کرد: مطلوب است تا همکاری‌های علمی و کنفرانس‌های مشترک با بنیاد مطالعات اسلامی در زمینه‌های مختلف توسعه یابد.

مطالعات شیعی در آلمان
کشور آلمان از سال 2007 به طور غیر رسمی و از سال 2010 به طور رسمی اقدام به تأسیس چهار گروه الهیات اسلامی در چهار شهر مختلف کرده و در این میان پُر جمعیت‌ترین گروه الهیات اسلامی با 650 دانشجو به دانشگاه مونستر تعلق دارد.
نخستین بخش از مطالعات شیعی در دانشگاه فرانکفورت طی هفته گذشته با همکاری رایزنی فرهنگی ایران صورت پذیرفت که انتظار می‌رود این بخش در آینده‌ای نزدیک به‌صورت کرسی مستقل به کار خود ادامه دهد.

این اقدام از جهات مختلف برای شیعیان منطقه آلمانی زبان حائز اهمیت است، زیرا بدین ترتیب معلمان و امامان شیعه می‌توانند اجازه تدریس و کار خود را از یک نهاد سازگار دریافت کنند و در بازار کار آلمان جذب شوند.

همچنین، این کرسی فرصتی است تا اغلب دانشجویان دکتری و اساتید به بحث پیرامون معارف اهل بیت(ع) در سطح آکادمیک بپردازند. فرآیند جذب استاد براساس قوانین دانشگاهی آلمان از طریق یک فراخوان عمومی انجام شده و داوطلبان واجد شرایط پس از ارسال مدارک خود از سوی دانشگاه برای مصاحبه دعوت می‌شوند.
گفتنی است، این اقدام گام مؤثری برای تقویت هویت شیعی در جامعه آلمان خواهد بود.

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *