رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

کاهش یارانه حمایتی برای بخش کشاورزی/ بخش کشاورزی مظلوم تر شده است

13:58 - 03 دی 1393
کد خبر: ۲۳۲۳۶
خبرگزاری میزان: طبق بررسی و تحلیل های صورت گرفته مرکز پژوهش های مجلس میزان توجه به بخش کشاورزی در بودجه سال آینده در مقایسه با بودجه سال 93 در برخی از بخش ها کاهش یافته است.

: طبق بررسی و تحلیل های صورت گرفته مرکز پژوهش های مجلس میزان توجه به بخش کشاورزی در بودجه سال آینده در مقایسه با بودجه سال 93 در برخی از بخش ها کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی میزان، طبق تحلیل و بررسی های صورت گرفته از سوی مرکز پژوهش های مجلس، مبلغ تعیین شده برای اجرای سهم 85 درصدی دولت در لایحه بودجه سال 93 کافی نبوده و در عمل در مزارعی که بیش از 5 هکتار باشند و اراضی آبخور آنها با چاه فاصله ای نداشته باشند امکان تحقق این سهم وجود دارد. این وضعیت در کاهش رغبت کشاورزان به اجرای روش های آبیاری نوین در مزارع نقش موثری دارد.

با توجه به اینکه پیش بینی، پیشگیری، آمادگی و مقابله با حوادث غیرمترقبه، محدود به حوزه هلال احمر نیستند، ضروری است که مواردی مانند سرمازدگی، تگرگ، طوفان، آتش سوزی، گرد و غبار، آفت های فراگیر محصولات کشاورزی و بیماری های همه گیر انسانی و دامی و حیات وحش و مدیریت خشکسالی نیز در اختصاص اعتبارات ذکر شده در ماده واحده در خصوص منابع ماده 10 تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و ماده 12 قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور در نظر گرفته شوند.

در خصوص مصرف مازاد منابع ارزی تا سقف 150 هزار میلیارد ریال، در صورت افزایش درآمد حاصل از صادرات نفت خام و میعانات گازی نسبت به درآمد پیش بینی شده، به منظور اتمام طرح های تملک دارایی های سرمایه ای ملی و استانی، با اولویت بخش آب، فاضلاب، خاک، راه و راه آهن، بنیه دفاعی، انرژی هسته ای و همچنین تادیه دیون و تعهدات قانونی دولت و بدهی مربوط به میادین مشترک نفت و گاز و بازپرداخت بدهی دولت به بانک ها و افزایش سرمایه، در جهت افزایش بهره وری بوده اما خلاً بخش کشاورزی در این موضوع مشاهده می شود.

کاهش یارانه کشاورزی
پرداخت یارانه نهاده ها و عوامل تولید کشاورزی و به طور کلی در اعتبارات یارانه ای در لایحه بودجه سال 94 در مقایسه با اعتبار آن در بودجه سال گذشته کاهش 0.8 درصدی مشاهده می شود.
بررسی ها نشان می دهد در ردیف های متفرقه فصل کشاورزی در لایحه بودجه سال 94 میزان پرداخت ضرر و زیان و یارانه سود خریدهای تضمینی محصولات کشاورزی و یارانه اصل و سودجریمه تسهیلات و مابه التفاوت سود و کارمزد و سایر یارانه ها و سایر بدهی ها و تعهدات با توجه به اهمیت موضوع خرید تضمینی، حمایت های لازم در این مقوله به درستی صورت نگرفته است.

در لایحه بودجه سال 94 کل کشور، اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ملی فصل کشاورزی و منابع طبیعی در لایحه بودجه سال 1394 در قالب 22 برنامه و 82 طرح با اعتبار 14.676 میلیارد ریال پیش‌بینی شده که نسبت به اعتبار تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ملی فصل کشاورزی و منابع طبیعی قانون بودجه سال 1393 معادل 11.265 میلیارد ریال برابر 30.3 درصد رشد داشته است.

اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای وزارت جهاد کشاورزی و دستگاه‌های تابعه در لایحه بودجه سال 1394 در قالب 7 فصل، 29 برنامه و 115 طرح با اعتبار یک هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که نسبت به اعتبار مشابه قانون بودجه سال 1393 برابر 1200 میلیارد تومان، رشدی معادل 19.25 درصد را نشان می‌دهد و رشد این اعتبار در خصوص وزارت جهاد کشاورزی 18.4 درصد است.

اعتبارات هزینه‌ای کل کشور در لایحه بودجه سال 1394 برابر 1.660 هزار میلیارد ریال است که نسبت به اعتبار 1.493 هزار میلیارد ریال قانون بودجه سال 1393 برابر 11.17 درصد رشد را نشان می‌دهد.

اعتبارات هزینه‌ای وزارت جهاد کشاورزی و دستگاه‌های تابعه ملی در لایحه بودجه سال 1394 معادل 7.996 هزار میلیارد ریال است که نسبت به اعتبار مشابه قانون بودجه سال 1393 (6.512 میلیارد ریال) معادل 22.8 درصد رشد را نشان می‌دهد، رشد این اعتبار در خصوص وزارت جهاد کشاورزی 8.9 درصد است.

از جمله مهمترین مشکلات در بودجه بخش کشاورزی لایحه بودجه سال 1394 موضوع کم توجهی به اعتبارات سایر هزینه‌ها در تحقیقات کشاورزی است و با توجه به اینکه توسعه کشاورزی مستلزم توجه و سرمایه‌گذاری کافی در زمینه تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی است با این وضعیت دست‌یابی به اهداف و وظایف حاکمیتی برای تحقیقات کشاورزی، ضعیف‌تر از گذشته خواهد بود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *