کارشناسان چه زمانی را برای خرید خانه پیشنهاد می کنند؟

13:08 - 03 دی 1393
کد خبر: ۲۳۲۲۵
دسته بندی: صفحه نخست ، عمومی
خبرگزاری میزان: طی دو سال اخیر بازار مسکن روزهای پر رونقی را سپری نمی کند و در حالی که قیمت مسکن در سال 93 روند کاهشی داشته اما همچنان رکود در بازار حاکم است و مردم به امید کاهش بیشتر قیمت ها اقدام به خرید مسکن نمی کنند. در این شرایط سوال بسیاری از مردم این است که چه زمانی برای خرید خانه مناسب است.

: طی دو سال اخیر بازار مسکن روزهای پر رونقی را سپری نمی کند و در حالی که قیمت مسکن در سال 93 روند کاهشی داشته اما همچنان رکود در بازار حاکم است و مردم به امید کاهش بیشتر قیمت ها اقدام به خرید مسکن نمی کنند. در این شرایط سوال بسیاری از مردم این است که چه زمانی برای خرید خانه مناسب است.

به گزارش ، اما این در شرایطی است که بسیاری از کارشناسان اعلام کرده اند هم اکنون بهترین زمان برای خرید مسکن است و این احتمال وجود دارد که با توجه به افزایش هزینه مصالح ساختمانی و سوخت قیمت ها افزایش یابد.

همچنین نکته دیگری که مورد تاکید کارشناسان قرار گرفته عدم تعادل میان عرضه و تقاضای واقعی در بازار است و آنچنان که آمارها نشان می دهند در کلان شهرها کمبود مسکن به خوبی قابل مشاهده است و این موضوع نیز ممکن است که افزایش قیمت ها بیانجامد.

مردم در شرایط رکود نسبت به خرید اقدام کنند
در همین زمینه یک کارشناس بازار مسکن، با بیان این که بازار مسکن به مدت دو سال است که درگیر رکود است ادامه داد: به دلیل رکود ایجاد شده در بازار مسکن حاشیه سود فروشندگان به میزان قابل توجهی کاهش یافته است به همین دلیل بهترین زمان برای خرید مسکن سال جاری است.

باقر میلانی در گفت وگو با خبرنگار میزان، با اعلام این که قیمت مسکن به قیمت تمام شده نزدیک شده است ادامه داد: قیمت مسکن طی دو سال اخیر به دلیل شرایط رکود 40 درصد کاهش یافته است.

وی، درادامه با اعلام این که قیمت مسکن متناسب با نرخ تورم در کشور افزایش می یابد ادامه: طی سال آینده به دلیل انباشت تقاضا و تورم ایجاد شده در بازار قیمت مسکن افزایش می یابد.

این کارشناس بازار مسکن، با اعلام این که افزایش قیمت‌ در بازار در حد تورم عمومی کشور بوده است ادامه داد: طی دو سال گذشته ما افزایش معادل 60 درصد در هزینه‌های ساخت و ساز داشتیم؛ و این افزایش در سطح تورم عمومی جامعه است و رقمی طبیعی محسوب می شود.

میلانی ادامه داد: در حال حاضر متقاضی توان خرید ندارد و این کاهش همراه با رکود ارزش چندانی در بازار ایجاد نمی‌کند مگر اینکه این سایه سیاه رکود هر چه سریع‌تر از بازار مسکن برداشته شود.

وی با بیان این مطلب که مهم‌ترین رویداد در این رکود اعلام فروش املاک بانک‌ها به دستور بانک مرکزی بود و اگر این اتفاق روی دهد، می‌توانیم بگوییم که آینده درخشانی در انتظار بازار مسکن است، افزود: اگر بانک مرکزی بتواند فروش املاک بانک‌ها را اجباری کند بازار با رونق فوق‌العاده روبه‌رو خواهد شد.

میلانی اضافه کرد: از آنجا که املاک اعم از زمین مسکونی و تجاری بانک‌ها بیش از 1000 میلیارد تومان است، می‌تواند شوک مناسبی به بازار وارد کند .ضمن اینکه کاهش قیمت‌ها در دوران رکود ارزشمند نیست و باید برای خانه‌های خالی و املاک بانک‌ها تدبیری اساسی اندیشید.

‌در حال حاضر متوسط قیمت یک واحد مسکونی در تهران مترمربعی 4 میلیون و 200 هزار تومان است. بر این اساس اولین موج کاهش قیمت مسکن در سال جاری، در فروردین‌ماه با 7درصد نزول در منحنی نرخ رشد ماهانه قیمت، شکل گرفت.با این‌ حال در اردیبهشت و خرداد به دلیل شوک‌های اقتصادی ناشی از کاهش نرخ سود بانکی و اجرای فاز دوم هدفمندی، قیمت مسکن یک ماه 6درصد و ماه بعد5درصد افزایش یافت، بنابراین می‌توان گفت ارزش واقعی ملک مسکونی در تهران طی نیمه اول سال93 از رشد منفی برخوردار بوده و به‌مراتب کمتر از سایر کالاها و خدمات مصرفی خانوارها افزایش پیدا کرده است.

افزایش 150 درصدی قیمت مسکن در 94
از سوی دیگر بیت الله ستاریان دیگر کارشناس حوزه مسکن، تداوم رکود را در بازار مسکن موجب انباشت حجم تقاضا در بازار اعلام کرد و گفت: با توجه به این که در دوران رکود قیمت مسکن کاهش می یابد در نتیجه به خریداران پیشنهاد میکنیم که سال جاری نسبت به خرید مسکن در بازار اقدام کنند.

این کارشناس بازار مسکن، در ادامه از سونامی افزایش قیمت مسکن به تبع افزایش تقاضا و کاهش تولید خبر داد و گفت: طی سال آینده با افزایش 150 درصدی قیمت مسکن در بازار مواجه خواهیم شد.

وی در ادامه نیاز کشور را به مسکن سالیانه یک میلیون و 200 هزار واحد مسکونی اعلام کرد و گفت: در حال حاضر به دلیل رکود در بازار میزان ساخت مسکن به زیر 400 هزار واحد در سال کاهش یافته است.

ستاریان، در ادامه با بیان این که تا کنون هیچ برنامه ای از سوی دولت برای ساخت مسکن ارائه نشده است ادامه داد: هم اکنون مسکن در رکود انتظاری به سر می برد.

این کارشناس بازار مسکن، با اعلام این که طی سال جاری شاهد فرار سرمایه از بازار مسکن در پی رکود در بازار بودیم گفت: به دلیل افزایش بی رویه نرخ تورم در بازار مسکن، خانوارهای ایرانی باید درآمد خود را به مدت 25 سال پس انداز کنند تا بتوانند خانه دار شوند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *