نقد رای عامل رشد و اتقان احکام در دستگاه قضایی است/ قاضی مهندسی اجرای قانون را بر عهده دارد

9:09 - 03 دی 1393
کد خبر: ۲۳۱۶۶
دسته بندی: حقوق و قضا ، عمومی
خبرگزاری میزان: دادستان کل کشور با بیان اینکه نقد رای سبب رشد قضایی، تعالی و اتقان احکام در دستگاه قضایی می‌شود، گفت: این مهم در تحقق اهداف دستگاه قضا نیز تاثیرگذار است.

: دادستان کل کشور با بیان اینکه نقد رای سبب رشد قضایی، تعالی و اتقان احکام در دستگاه قضایی می‌شود، گفت: این مهم در تحقق اهداف دستگاه قضا نیز تاثیرگذار است.

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در گفت‌و‌گو با خبرنگار حقوقی میزان گفت:نقد آراء که بوسیله قضات صورت می گیرد عملی مطلوب است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه قاضی ، مهندسی اجرای قانون را بر عهده دارد لذا در یک رای گاهی اشاره به قوانین مختلفی را می‌بینید، افزود: این رای به عنوان یک دکترین حقوقی بوده که یک حقوقدان از مجموعه یافته‌های حقوقی خود داشته و حتی از قوانین مادر از جمله قانون مدنی و آئین دادرسی نیز در آن وجود دارد.

حجت الاسلام رییسی افزود: مجموعه یافته‌ها در یک رای تجلی پیدا می‌کند و از این رای که مجموعه‌ای از اتهام و هم نسبت اتهام به متهم و همچنین اوضاع و وضعیتی که این اتهام در آنها واقع شده قاضی مجموعه‌ای را دیده و رای را صادر می‌کند.

وی در ادامه اذعان داشت: درنقد رای، دیدگاه‌ها را نزد حقوقدانان و صاحبنظران به نقد می‌گذارند و آن‌ها می‌توانند نقد کرده و موضوع، حکم و تناسب بین آن دو را مشاهده کرده و در این زمینه می‌توان دید که قاضی تصمیم درست را اتخاذ کرده یا نکرده است و این اقدام موجب غنای آراء می‌شود.

دادستان کل کشور به موضوع و اهمیت برگزاری جشنواره رای اشاره کرد و افزود: در جشنواره تقدیر از رای بر‌تر آراء بر‌تر مورد تقدیر قرار گرفته و این کار سبب شده تا رای‌هایی که دارای نقد هستند توسط صاحبنظران مورد نقد قرار گرفته و چنین اقداماتی موجب رشد قضایی و تعالی احکام و اتقان احکام در دستگاه قضایی می‌شود.

وی اظهار کرد: اجرایی شدن سیاست ابلاغی مقام معظم رهبری جزء سیاست‌های مصوب ابلاغی در قوه قضاییه بوده که این هدف مهم درزمینه اتقان آراء است.

حجت الاسلام رییسی با بیان اینکه ما به دنبال انجام اتقان آراء هستیم، گفت: این حرکتی دوسویه است از یک سو تقدیر از آراء متقن و از سویی دیگر نقد کردن نسبت به آرایی که قابل نقد است. سیاست اتقان آراء تحققش راهکارهای مختلفی دارد.

به گفته دادستان کل کشور یکی از راهکارهای تحقق اتقان آراء در این است که آراء خوب می‌تواند مورد تقدیر قرار گیرد و همچنین آراء مشکل دار نقد شوند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *