مدافعان حقوق بشر رسیدگی به گزارش شکنجه‌های سیا را خواستار شدند

14:30 - 02 دی 1393
کد خبر: ۲۳۱۵۴
دسته بندی: حقوق و قضا ، عمومی
خبرگزاری میزان : دیده‌بان حقوق بشر و اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا از دادستان کل این کشور خواستند تا گزارش مربوط به شکنجه‌های سازمان سیا را مورد بررسی قرار دهد و عاملان را محاکمه کند.

: دیده‌بان حقوق بشر و اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا از دادستان کل این کشور خواستند تا گزارش مربوط به شکنجه‌های سازمان سیا را مورد بررسی قرار دهد و عاملان را محاکمه کند.

به گزارش دیده‌بان حقوق بشر و اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا در نامه‌ای خطاب به اریک هولدر دادستان کل آمریکا از وی خواستند تا تحقیقات جامعی در خصوص شکنجه و دیگر بدرفتاری‌های سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) علیه مظنونان به تروریست پس از حادثه یازده سپتامبر 2001 انجام دهد.

این دو سازمان در نامه خود با اشاره به گزارش مشروح کمیته اطلاعاتی سنا در خصوص شکنجه‌های سیا که خلاصه آن در نهم دسامبر 2014 منتشر شد تاکید کردند این گزارش اطلاعات مهمی را فاش کرده که نشان دهنده جرایم بسیار جدی است که با اجازه مقامات فدرال انجام شده است. از این رو باید تحقیقات ویژه و مناسب در خصوص این جرایم شامل شکنجه، آزار و اذیت‌های جنسی، توطئه و قتل انجام و عاملان آن به طور مناسب محاکمه شوند.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی دیده‌بان حقوق بشر، کنت روت دبیر اجرایی این سازمان در این نامه آورده است: گزارش شکنجه‌های سازمان سیا که توسط سنا منتشر شد ثابت کرد که مسئولان سیا می‌دانستند روش‌هایشان غیرقانونی است و از این رو تلاش کردند تا آنها را پنهان کنند.

وی افزود: لازم است که تحقیقات لازم در این باره انجام و نشان داده شود که شکنجه تحت عنوان مسائل امنیت ملی هنوز یک جرم محسوب می‌شود.

به گزارش ایسنا، گزارش مفصل شش هزار و 200 صفحه‌ای کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا پس از پنج سال تحقیق درباره عملکرد سازمان سیا به بهانه مقابله با گروه‌های تروریستی در خاورمیانه پس از حادثه یازده سپتامبر 2001 تنظیم شده است.

در این گزارش دست کم با 100 تن از متهمان این اقدامات گفت‌وگو شده و بیش از 40 میلیون دلار برای تهیه آن هزینه شده است.

در گزارش کمیته اطلاعاتی سنا تاکید شده است که رفتار با بازداشت‌ شدگان در یک دهه گذشته در زندان‌های تحت نظارت آمریکا فاجعه‌آمیز و خارج از تصور بوده است.

موارد شکنجه‌ای که در این گزارش به طور جزئی به آنها پرداخت شده است عبارتند از: غرق شدن مصنوعی، جلوگیری از خواب برای ساعت‌ها و روزهای متمادی، ضرب و شتم، حبس زندانیان در صندوق‌های کوچک، تهدید به مرگ و تجاوز به خانواده‌های زندانیان و آزار و اذیت‌های جنسی.

بر اساس این گزارش دست کم سه تن از زندانیانی که با آنها گفت‌وگو شده هدف شکنجه و غرق شدن مصنوعی قرار گرفتند. همچنین بسیاری از زندانیان ساعت‌ها و گاه روزها با دست و پای شکسته ناشی از این شکنجه‌ها در سلول‌هایشان رها شده‌اند و برخی نیز به تجاوز جنسی تهدید و حتی خشونت‌های جنسی را تجربه کرده‌اند.

در این گزارش تاکید شده است که تقریبا همه بازداشت شدگان در نتیجه شرایط سخت حبس و شکنجه با انواع مشکلات جدی روحی مواجه شدند که قابل درمان نیست و گاه ناچارند تا پایان عمر با این تجربه‌های وحشتناک سر کنند.

گزارش کمیته اطلاعاتی سنا تاکید می‌کند که این شیوه‌های وحشیانه تقریبا در تمام موارد نتیجه‌بخش نبوده و موجب نشده است که ماموران سیا اطلاعات مورد نیاز خود برای مبارزه با تروریسم را به دست آورند. این در حالی است که سازمان سیا پیش از این نیز بارها مدعی شده بود اعمال این شیوه‌ها برای دفاع از امنیت شهروندان آمریکایی اجتناب‌ناپذیر است.

این گزارش علاوه بر این نشان می‌دهد بسیاری از کشورهای هم‌پیمان آمریکا به ویژه اروپایی‌ها در بازداشت و انتقال این مظنونان دست داشته و به سازمان سیا کمک کرده‌اند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *