رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

دیپلماسی پارلمانی می‌تواند مردم را در برابر تروریسم بسیج کند

11:09 - 02 دی 1393
کد خبر: ۲۳۱۲۵
دسته بندی: سیاست
خبرگزاری میزان: یک کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه دیپلماسی پارلمانی، دیپلماسی اراده مردم است، تصریح کرد: دیپلماسی پارلمانی این پتانسیل را دارد که مردم منطقه را در مبارزه با تروریسم بسیج کند.


: یک کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه دیپلماسی پارلمانی، دیپلماسی اراده مردم است، تصریح کرد: دیپلماسی پارلمانی این پتانسیل را دارد که مردم منطقه را در مبارزه با تروریسم بسیج کند.
حسین کنعانی مقدم در گفت و گو با خبرنگار سیاسی میزان در مورد سفر اخیر رییس مجلس شورای اسلامی به کشورهای منطقه، اظهار کرد: امروزه پارلمان ها به عنوان نهادهای حاکمیتی و مردمی در کنار سران دولت ها و وزرای خارجه، در روابط و سیاست خارجی ایفای نقش می کنند و از طریق اقداماتی مانند تصویب قراردادها و پیمان های بین المللی، در اموری که در گذشته ی نه چندان دور در حیطه ی وظایف انحصاری دولت ها و دیپلماسی رسمی بود، مشارکت می کنند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی دیپلماسی پارلمانی را دیپلماسی مردمی و در راستای خواسته های ملت معرفی کرد و افزود: با توجه به اینکه مجلس شورای اسلامی عصاره و چکیده خواسته های ملت است این نوع دیپلماسی را می توان دیپلماسی اراده مردم خواند.

وی دیپلماسی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران را در چند سال اخیر بسیار پویا توصیف کرد و گفت: دیپلماسی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران در تحکیم روابط ایران و کشورهای منطقه بسیار تاثیر گذار بوده است.
کنعانی مقدم اشتراکات زیاد تاریخی، فرهنگی و دینی ایران با کشورهای منطقه ی خاورمیانه، به خصوص با همسایگان و نیز پیوندها و فرصت های اقتصادی ملی و منطقه ای را زمینه ی فراهمی برای دیپلماسی پارلمانی عنوان کرد و افزود: دیپلماسی پارلمانی تا حد زیادی می تواند به دیپلماسی رسمی کمک کرده و حتی کمبودهای انرا با توجه به ظرفیت های مردمی خود افزایش دهد.

این کارشناس سیاست خارجی با اشاره به دیدارهای اخبر رییس مجلس شورای اسلامی با مقامات بلند پایه کشور سوریه این سفر را بسیار مهم ارزیابی کردو افزود: این نوع سفر های پارلمانی نشانه همگرایی هرچه بیشتر دو ملت ایران و سوریه است چرا که این دیدارها نشان از یکپارچگی سیاست های ایران در قبال دولت و ملت سوریه است.

کنعانی مقدم در مورد تاثیر دیپلماسی پارلمانی ایران در مبارزه با تروریسم منطقه ای گفت: با توجه به تجربه جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم ایران می تواند تجربایات خود را درقالب دیپلماسی پارلمانی در اختیار کشورهای منطقه قرار دهد.

وی راهکار این انتقال تجربیات را تصویب قوانین و مقررات مربوطه در زمینه مبارزه منطقه ای با تروریسم عنوان کردو گفت: ایران با تصویب قوانین همکاری در مبارزه با تروریسم می تواند یک الگوی منطقه ای مناسب برای این نوع مبارزات باشد.

این کارشناس سیاست خارجی دیپلماسی پارلمانی را دیپلماسی مردمی خواند وتصریح کرد: این دیپلماسی پتانسیل دارد تا نیروهای مردمی را در برابر تروریسم منطقه ای بسیج کند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *