اطلاعات ناب در کتاب " خاطرات علی جنتی "

11:01 - 02 دی 1393
کد خبر: ۲۳۱۲۴
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
خبرگزاری میزان: چاپ سوم کتاب خاطرات علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی راهی بازار کتاب شد. نویسنده در بسیاری از رویدادها به طور مستقیم حضور داشته و خاطراتی را بیان کرده است که به همین دلیل در آثار دیگر نمی‌توان به چنین اطلاعاتی دست یافت.

: چاپ سوم کتاب خاطرات علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی راهی بازار کتاب شد. نویسنده در بسیاری از رویدادها به طور مستقیم حضور داشته و خاطراتی را بیان کرده است که به همین دلیل در آثار دیگر نمی‌توان به چنین اطلاعاتی دست یافت.

به گزارش به نقل از خبرگزاری کتاب، این کتاب در یک مقدمه، یک پیشگفتار و سه فصل تنظیم شد و در پایان هم گاه‌شمار، تصاویر و اسناد آورده شده است. در فصل نخست با عنوان «آغاز نهضت اسلامی» علی جنتی ابتدا به پیشینه خانوادگی خود و شرح زندگی و مبارزاتش تا پیش از خروج از کشور با هدف ادامه‌ مبارزه پرداخته است.

در این فصل نوشته‌هایی با عنوان آشنایی با امام، آغاز نهضت، دستگیری امام، جریان‌های سیاسی در حوزه، گسترش فعالیت‌ فرهنگی علیه رژیم پهلوی، فعالیت‌های فرهنگی مبارزین و... آمده است.

عنوان فصل دوم «ادامه مبارزه در خارج از کشور» است. این فصل در تبیین فعالیت‌های مبارزاتی، انقلابی و فرهنگی مبارزان خارج از کشور مهم و دارای مطالب و نکات قابل تأمل و استناد است. خروج از کشور، آموزش نظامی در اردوگاه فلسطینیان، سفر به لبنان، انشعاب در سازمان مجاهدین، مسافرت به کشورهای اروپایی، همکاری با نشریات عرب، سفر به ایران، ازدواج، استقرار امام در پاریس، تصرف سفارت ایران در سوریه بخش‌های این فصل کتاب را تشکیل می‌دهند.


فصل سوم کتاب خاطرات «بازگشت به وطن» نام دارد. در این فصل علی جنتی مسائل مختلف مربوط به کشور و انقلاب اسلامی را تا پایان جنگ تحمیلی بیان می‌کند. در این فصل ورود امام به وطن، روزهای اول انقلاب، چگونگی تشکیل سپاه، دستگیری و تنبیه ساواکی‌ها، تاسیس حزب جمهوری اسلامی و فعالیت در کرمانشاه، مسئولیت صدا و سیمای خوزستان، نقش رادیو در حفظ روحیه مردم، انفجار در حزب جمهوری اسلامی، همکاری نزدیک دولت با رزمندگان و... آمده است.

راوی هنگام آغاز نهضت اسلامی امام خمینی، تنها 15 سال داشت، اما به دلیل فضای مبارزاتی خانواده و نیز فضای حوزه‌ علمیه، با اشتیاق تمام اخبار مخالف اما با لوایح شش‌گانه را دنبال می‌کرد؛ به گونه‌ای که در سخنرانی حضرت امام در عاشورای 42 و مراسم پس از آنکه مرجع شیعیان سخنرانی کرده بود، حضور داشت.

برخی اطلاعات راوی، درباره وقایع سال‌های 42 و 43 در بسیاری از منابع این دوران نیست، که از این جنبه برای محققان تاریخ چد دهه اخیر ایران جالب خواهد بود؛ برای نمونه باید به آزادی امام و مراسم استقبال از ایشان پس از دستگیری 15 خرداد، اشاره کرد. همچنین وضعیت قم و حوزه علمیه، در این دو سال به خوبی در این نوشته توصیف شده است.

از نکات جالب توجه در این کتاب، توصیف و تحلیل جریان‌های سیاسی و فرهنگی پس از تبعید امام (ره) و گسترش فعالیت‌های فرهنگی نیروهای مذهبی علیه رژیم طاغوت، شهادت آیت‌الله سعیدی، شروع جنگ‌های مسلحانه گروه‌های آن زمان از قبیل مجاهدین و فداییان و... است.

در بخش «شیوه‌های جدید مبارزه علیه رژیم پهلوی» می‌خوانیم: «انقلاب اسلامی ایران، ویژگی‌های خاص خودش را داشت. افراد و گروه‌های انقلابی که با یکدیگر در ارتباط بودند، سازماندهی و تشکیلات منسجمی نداشتند و بدین صورت نبود که هرم تشکیلاتی داشته باشند و در راس آن فردی باشد و تا پایین تشکیلات زنجیروار به هم وصل باشند، اما این گونه هم نبود که هیچ انسجامی نداشته باشد.

کتاب خاطرات علی جنتی، در 292 صفحه در قطع رقعی و با بهای 7 هزار و 500 تومان از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *