انتقال آنلاین 140 هزار سند در8 ماهه اول سال جاری

10:27 - 02 دی 1393
کد خبر: ۲۳۱۱۹
دسته بندی: حقوق و قضا ، عمومی
خبرگزاری میزان: مدیر کل ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری گفت: اجرای طرح انتقال برخط اسناد تنظیمی حوزه ثبت شرکتها و مؤسسات غیرتجاری جهت انتشار به روزنامه رسمی در راستای ارتقاء سلامت اداری و کاهش قابل ملاحظه تردد شهری و بین شهری است.


: مدیر کل ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری گفت: اجرای طرح انتقال برخط اسناد تنظیمی حوزه ثبت شرکتها و مؤسسات غیرتجاری جهت انتشار به روزنامه رسمی در راستای ارتقاء سلامت اداری و کاهش قابل ملاحظه تردد شهری و بین شهری است.


مرتضی ادب در گفت و گو با خبرنگار حقوقی میزان در این باره اظهار کرد: یکی از اهداف اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری تسهیل و کوتاه نمودن فرایند مرتبط با ثبت شرکت ها است .


وی افزود: در همین راستا مطابق الگو سازی قواعد بین المللی حوزه تجارت ، نقش ثبت رسمی در مدیریت اشخاص حقوقی قابل ملاحظه و در راهبرد جهانی به خصوص در توسعه تجارت و ساماندهی نظام ثبتی مالکیت ها مؤثر و اجتناب ناپذیر می باشد و با حرکتهای پیش رو اقتصادی ، اجتماعی و ... متقاضیان خدمات اشخاص حقوقی به عنوان ساختار و مستند اصلی تقاضای ثبت رسمی نزد مراجع ثبت شرکت ها روز به روز افزایش یافته است .

وی اضافه کرد: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به عنوان متولی اصلی ثبت شرکتها و مؤسسات غیرتجاری با بازخوانی فرآیندها و در چارچوب اسناد و تکالیف فرادستی نسبت به مکانیزاسیون فرآیندها و ایجاد پنجره واحد با سایر دستگاه ها اقدام کرده است .

به گفته مدیر کل ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری با عنایت به جایگاه ثبت رسمی اشخاص حقوقی در دو موضوع صحت ثبت و همچنین سرعت ارائه خدمات به این اشخاص سازکارهای مناسبی برابر قوانین و اصول حاکم کشور در برنامه ها پیش بینی نموده است .

ادب با بیان اینکه در اجرای تکالیف اسناد فرادستی و بهبود فضای کسب و کار نسبت به ایجاد پنجره واحد در ارائه خدمات اقدام نموده است ادامه داد: در این خصوص علاوه بر ایجاد سه پایگاه در حوزه اطلاع رسانی و مقررات و ارائه اطلاعات هر شخصیت حقوقی و همچنین ثبت درخواست ها در تاسیس و تغییرات ، دسترسی به تمام این پایگاه ها را بصورت رایگان و بدون محدودیت در اختیار ذینفعان قرار داده است .

وی اظهارکرد: همچنین در همین راستا نیز در جهت ارتقاء سلامت اداری با راهبری دفتر توسعه این سازمان اگهی های ثبتی بصورت الکترونیکی نیز به روزنامه ارسال می شود .

به گفته ادب ارسال الکترونیکی آگهی ها برای انتشار به روزنامه رسمی موجب جلوگیری از اختلافات و بهداشت حقوقی و صحت آگهی منتشره در روزنامه رسمی می گردد و این امر علاوه بر کارآیی بالا موجب حذف یک مرحله از مراحل مورد استناد در شروع فضای کسب و کار گردیده است .


مدیر کل ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری خاطرنشان کرد: با عنایت به مقررات مرتبط از جمله مواد (6) و (8) نظامنامه راجع به مواد 196 ، 197 و 199 که مقرر می دارد مراجع ثبت شرکتها با هزینه متقاضی نسبت به ارسال آگهی های صادره به روزنامه رسمی جهت انتشار عمومی اقدام نمایند و همچنین در راستای تکالیف مواد (46) و (48) قانون برنامه پنجم توسعه و قانون ارتقاء نظام سلامت اداری و نیز تکالیف اسناد فرادستی و ضرورت اعتبار بخشی به اسناد الکترونیک ، همزمان با اجرای بخش های مختلف سامانه جامع ثبت شرکتها و مؤسسات غیرتجاری موضوع برقراری ارتباط بر خط محتوای الکترونیک آگهی های ثبتی در دستور کار قرار گرفت و همزمان با تولید و توسعه سامانه جامع ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری زیر سیستم های این مهم پس از تحلیل چارچوب قانونی ، در دفتر توسعه فناوری و اطلاعات سازمان تولید گردید.


ادب بیان داشت: درحال حاضر امکان انتقال برخط و الکترونیکی تمام آگهی های ثبتی در مرجع ثبت شرکت ها تهران و تمامی مراکز ثبت شرکتها در استانها و همچنین امکان دریافت نسخه الکترونیکی آگهی منتشره و درج آن در پرونده الکترونیکی مهیا شده است.


وی صرفه جویی قابل ملاحظه در مصارف کاغذ و حذف نسخ چاپی، استاندارد سازی محتوای ارسالی وحذف ساختار تایپ مجدد، وصول حقوق دولتی و دریافت هزینه چاپ بصورت الکترونیکی ، بدون مراجعه حضوری، ایجاد ساختار مناسب در مدیریت آمار را از مزایای این طرح عنوان کرد.

به گفته ادب آگهی های ارسالی و انتشار شده روزنامه رسمی، جلوگیری از جعل و مخدوش شدن اصول آگهی ها ی ارائه شده به روزنامه رسمیری، انطباق کامل متون آگهی انتشار شده با آگهی تولید شده در مراجع ثبت شرکتها، تکمیل پرونده الکترونیکی و پایگاه شناسه ملی اشخاص حقوقی، ارتقاء سلامت اداری در حوز ه ثبت شرکت ها از دیگر مزایای این طرح است.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *