رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

اجرای طرح قاضی مدرسه در بیش از ۳۰ مدرسه/ رضایتمندی دانش آموزان از اجرای طرح قاضی مدرسه

17:09 - 01 دی 1393
کد خبر: ۲۳۱۰۵
دسته بندی: حقوق و قضا ، عمومی
خبرگزاری میزان: معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری یزد گفت: در سال تحصیلی جاری طرح قاضی مدرسه در بیش از ۳۰ مدرسه و برای ۹ هزار دانش آموز اجرا شده است.
: معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری یزد گفت: در سال تحصیلی جاری طرح قاضی مدرسه در بیش از ۳۰ مدرسه و برای ۹ هزار دانش آموز اجرا شده است.


سید علی اصغر رفاهی در گفت‌و‌گو با خبرنگار حقوقی میزان اظهار کرد: یکی از آیتم‌هایی که همیشه جزء عوامل اصلی در جرایم و آسیب‌های اجتماعی است عامل عدم آگاهی است.

وی تصریح کرد: در اکثر جرایم و آسیب‌ها زمانی که کار به بازجویی یا تحقیق می‌رسد کلمه نمی‌دانستم وجه مشترک بسیاری از پاسخ‌هاست.

رفاهی افزود: با توجه به لزوم اقدامات پیشگیرانه در حوزه جرایم مربوط به نوجوانان و جوانان و همچنین استفاده از ظرفیت علمی قضات در این گونه اقدامات طرح قاضی مدرسه اجرایی شده است.

وی ادامه داد: با توجه به رویکرد آگاه سازی گروه‌های سنی شاغل به تحصیل در مقاطع راهنمایی و دبیرستان نسبت به جرایم و رفتارهای مجرمانه و همچنین آگاه سازی از خطرات بزه دیدگی و مسئولیت پذیری و قانون مداری طرحی به نام طرح آگاه سازی حقوقی در مدارس یا قاضی مدرسه در قوه قضائیه تهیه و جهت اجرا به سراسر کشور ابلاغ شده است.

وی به اهداف اجرای طرح قاضی مدرسه اشاره کرد و افزود: هدف اصلی این طرح آگاه سازی‌های حقوقی برای نوجوانان شاغل به تحصیل در مدارس راهنمایی و دبیرستان است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان یزد با بیان اینکه طرح قاضی مدرسه اهداف دیگری را نیز دنبال می‌کند، خاطر نشان کرد: پیشگیری از وقوع جرایم و آسیب‌های اجتماعی از سوی دانش آموزان مقاطع تحصیلی راهنمایی و دبیرستان، آگاه سازی دانش آموزان نسبت به جرایم و رفتارهای مجرمانه و آگاه سازی دانش آموزان با خطرات بزه دیدگی و مسئولیت پذیری آنان در مواجه با اعمال و رفتارهای مجرمانه از اهداف این طرح است.

رفاهی همچنین آگاه سازی نوجوانان و جوانان نسبت به تبعات رفتارهای مجرمانه و مجازات‌ها، آشنایی قضات با فضای مدارس و روحیات قشر جوان و نوجوان در جهت صدور آرای متناسب، ایجاد اعتماد و ارتباط مناسب بین دانش آموزان و دستگاه قضایی و ترویج فرهنگ قانون مداری در جامعه را از دیگر اهداف اجرای طرح قاضی مدرسه عنوان کرد.

وی ادامه داد: در این طرح سعی شده از بین مجرب‌ترین قضاتی که از فن بیان و تسلط کافی برخوردار باشند انتخاب شده و در مدارس حاضر شوند و در خصوص مسائل حقوقی مختلفی که دانش آموزان در آینده به آن نیاز پیدا می‌کنند توضیحاتی را ارائه دهند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان یزد گفت: برای اینکه جلسه یکسویه نبوده و قضات نیز با مسائل و مشکلات دانش آموزان آشنا شوند، در انتهای جلسه سوالات مطرح شده توسط دانش آموزان جمع آوری شده و پاسخ داده می‌شود.

وی اذعان داشت: مباحثی که از طرف قضات عموما در این جلسات مطرح می‌شود، آشنایی اولیه با مسائل حقوقی، آشنایی با مجازات برخی از جرایم مانند حمل و مصرف مشروبات الکلی، روابط نامشروع، حمل، نگهداری و مصرف مواد مخدر، محرک و روانگردان، استفاده از ماهواره، ارائه نمونه‌های واقعی از پرونده‌های موجود در دادگستری‌ها، ‌ بررسی جرم مزاحمت و بخصوص مزاحمت‌های تلفنی و پیامکی، عاقبت شوم روابط پیش از ازدواج، بررسی جرایم توهین و تهدید و ضرب و جرح عمدی و... است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان یزد خاطر نشان کرد: در استان یزد با توجه به ارزیابی‌های به عمل آمده علاوه بر حضور قضات در مدارس در بخشی از برنامه از مشاورین، روان‌شناسان، کار‌شناسان حوزه خانواده، کار‌شناسان حوزه مواد مخدر و کار‌شناسان مذهبی با مدارک کار‌شناسی ارشد و دکتری نیز دعوت می‌شود که بسته به مکان مدرسه و نیاز‌های اعلامی از سوی مسئولان آموزشگاه‌ها از افراد دعوت به عمل می‌آید.

وی افزود: مباحثی که از طرف مشاورین و روان‌شناسان مطرح می‌شود شامل مسائل تربیتی، حدود روابط با جنس مخالف، چگونگی انتخاب دوست و ملاک‌های دوست خوب، برخورد عاقلانه با مقوله ازدواج، لزوم آموزش پیش از ازدواج و... است.

رفاهی گفت: مباحثی از جمله آشنایی با انواع مواد مخدر و روانگردان، عوارض روانگردان‌ها، باورهای غلط در حوزه اعتیاد، آشنایی با اهداف دشمن در زمینه شیوع مواد مخدر و روانگردان، هشدار‌های اعتیاد و اهمیت پیشگیری و... است که از طرف کار‌شناسان مواد مخدر مطرح می‌شود.

وی به مباحث مطرح شده از طرف کار‌شناسان حوزه خانواده اشاره کرد و افزود: روز جامعه، جنگ نرم و اهداف دشمن، ‌ آسیب‌های ماهواره بر روی نوجوانان، آشنایی با آثار مخرب شبکه‌های اجتماعی، الگوگرفتن از خانواده شهدا، تلاش دشمن برای سست نمودن پایه‌های نهاد خانواده، احترام به والدین، اجتناب از روابط ناسالم و نامشروع، آشنایی با معضلات تلفن همراه، ماهواره، اینترنت و بازی‌های رایانه‌ای و... است.

وی با بیان اینکه مباحثی نیز از سوی کار‌شناسان مذهبی ارائه شده است، گفت: ‌نقش مذهب در زندگی، امید و توکل به خداوند، اتکا ء به باورهای دینی در زمان سختی‌ها، مقید بودن به الزامات دینی، توصیه به مطالعه، ‌اهمیت حجاب و توصیه تمام ادیان الهی به حفظ حجاب و... از مباحث مطرح شده ز سوی کار‌شناسان مذهبی است.

رفاهی اذعان داشت: در سال تحصیلی گذشته در شهرستان یزد طرح قاضی مدرسه برای بیش از ۱۲۰۰۰ نفر از دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی اجرا شده است.

وی ادامه داد: با توجه به بازخورد مناسبی که از سوی اکثر مسئولان مدارس و دانش آموزان و اولیاء ان‌ها وجود داشت و همچنین برای پوشش حداکثری این طرح در سال تحصیلی جاری تصمیم گرفته شد این طرح هر روز در یکی از مدارس شهرستان به اجرا در آید، که هم اکنون علیرغم وجود مشکلات فراوان، تیم اجرایی این طرح در تمامی ایام هفته به استثناء ایام تعطیل در یکی از مدارس حاضر می‌شوند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان یزد خاطر نشان کرد: در سال تحصیلی جاری نیز تاکنون این طرح در بیش از ۳۰ مدرسه و برای ۹ هزار نفر از دانش آموزان اجرا شده است.

وی اذعان داشت: در حاشیه برگزاری این طرح و به جهت ورود فضای ذهنی دانش آموزان به مسائل مرتبط با آسیب‌های اجتماعی روز نمایشگاهی با موضوع آشنایی با مضرات مواد مخدر سنتی و صنعتی، آسیب‌های ماهواره، دشمن و فضای مجازی و... از چند روز قبل از حضور تیم معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری یزد در‌‌ همان مدرسه برگزار و بروشور‌هایی در خصوص همین موضوعات در بین دانش آموزان توزیع می‌شود.

رفاهی تاکید کرد: گرچه در ابتدای شروع طرح، اجرایی کردن طرحی ابلاغی در دستور کار بود لیکن پس از اجرای طرح در چند آموزشگاه این دانش آموزان و اولیاء‌ ان‌ها و همچنین مسئولان مدرسه بودند که مشوق اصلی ادامه و گسترش این طرح بودند. بطوریکه بیشتر مدارسی که طرح در ان‌ها اجرا شده است خواستار حضور مجدد و مکرر تیم اجرایی طرح هستند.

وی افزود: در برگه‌های نظر سنجی که در مدارس توزیع می‌شود اکثر دانش آموزان تداوم چنین طرح‌هایی را برای خود و دوستانشان مفید و ضروری ارزیابی کردند.

رفاهی در پایان گفت: در بحث موفقیت طرح نیز باید اشاره داشت که بازخورد اینگونه طرح‌های فرهنگی زیر بنایی در دراز مدت نمایان می‌شود و انتظار اینکه طرح در بازه زمانی کوتاهی نتیجه بدهد انتظار بیهوده‌ای است، آنچه مسلم است موفقیت این طرح در گرو استفاده از اساتید مجرب و صاحب تجربه و تداوم اجرای آن است و مسئولان با حمایت‌های مادی و معنوی خود زمینه تدوام اجرای طرح را فراهم آورند.

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *