عرضه شبیه‌نامه‌های رضوی در یک مجلد

15:40 - 01 دی 1393
کد خبر: ۲۳۱۰۰
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
خبرگزاری میزان: کتاب «رضای‌نامه» (خوانشی از شبیه‌نامه‌های رضوی) اثری پژوهشی است از رضا کوچک‌زاده که وی در این اثر شبیه‌نامه‌های مربوط به زندگی و شهادت امام ‌رضا (ع) را در چهار بخش گردآوری کرده است.
: کتاب «رضای‌نامه» (خوانشی از شبیه‌نامه‌های رضوی) اثری پژوهشی است از رضا کوچک‌زاده که وی در این اثر شبیه‌نامه‌های مربوط به زندگی و شهادت امام ‌رضا (ع) را در چهار بخش گردآوری کرده است.

به گزارش رضا کوچک‌زاده درباره این کتاب گفت: این کتاب، نتیجه‌ جست‌وجویی‌‌ است متمرکز بر شبیه‌نامه‌های شهادت، زندگی و کرامات امام‌رضا(ع). شبیه‌نامه‌ها از سندهای مهم شناخت فرهنگ و هویت نمایش ایرانی هستند. در این مجموعه، دو متن متفاوت از تعزیه‌نامه‌های شهادت امام‌رضا و سه متن از حضور ایشان در زندگی و جامعه‌ زمان نگارش شبیه‌نویسان، پس از تصحیح و ویرایش آمده است؛ در حالی که بخش‌هایی نیز از شبیه‌نامه‌های دیگری را در بر دارد که گریزی دارند به حضور ایشان.

وی با بیان این مطلب که برخی شبیه‌نامه‌های این مجموعه برای نخستین‌بار است که شناسایی و منتشر می‌شوند، گفت؛ مهم‌ترین بخش این کتاب برای من ‌جدا از پرداخت متمرکز و موضوعی به شبیه‌نامه‌ها‌، خوانش بینامتنی شبیه‌نامه‌های همانند است که درک تازه‌ای از هنر و نوآوری شبیه‌نویسان را پیش رویم نهاد».

این پژوهشگر تصریح کرد: کتاب «رضای‌نامه» پس از پیش‌گفتار با مقاله‌ جایگاه شبیه‌نامه‌ها در تئاتر ایران آغاز شده و پس از بخش‌های شبیه تاریخی (شهادت‌خوانی)، شبیه کنونی (مناسب‌خوانی) و شبیه پیوسته (مصیبت‌خوانی) با دو پیوندان به پایان می‌رسد؛ امام‌رضا در مجموعه‌های مدون شبیه‌خوانی و تصویر نسخه‌هایی کهن از شبیه‌نامه‌ها.

رضا کوچک‌زاده، کارگردان، نویسنده و پژوهشگر هنرهای نمایشی‌ است. از کتاب‌های او می‌توان به «تئاتر و جامعه» و «فهرست توصیفی شبیه‌نامه‌های دوره‌ قاجار» (شبیه‌نامه‌های گنجینه‌ خطی کتاب‌خانه‌ مجلس) اشاره کرد.

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *