رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

شورای ساماندهی پایتخت تشکیل می شود

10:59 - 21 مرداد 1393
کد خبر: ۲۳۰۹
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
خبرگزاری میزان: شورای ساماندهی پایتخت با نظر موافق نمایندگان مجلس تشکیل می‌شود.

: شورای ساماندهی پایتخت با نظر موافق نمایندگان مجلس تشکیل می‌شود.

به گزارش ، نمایندگان در نشست علنی امروز سه‌شنبه 21 مرداد مجلس در جریان رسیدگی به طرح امکان‌سنجی انتقال پایتخت و ساماندهی و تمرکززدایی از تهران ماده یک این طرح را با 155رای موافق‌، 30‌رای مخالف و 8‌رای ممتنع از مجموع 236 نماینده حاضر تصویب کردند.

براساس بند الف، ب و پ ماده یک این طرح شورای ساماندهی پایتخت با استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات موجود در قوه مقننه و نیز استفاده از اعتبارات پژوهشی و تحقیقاتی وزارت راه و عنداللزوم کمک‌های شهرداری تهران تشکیل می‌شود. این شورا به منظور بررسی و جمع‌بندی مطالعات انجام شده در خصوص تمرکززدایی و ساماندهی شهر تهران ، انجام پژوهش‌های ضروری با هدف امکان‌سنجی و ارائه راهکارهای برون‌رفت از وضع موجود ، تبیین و ارزیابی، ‌پیش‌بینی و تعیین پیش نیازها، ‌الزمات و تمهیدات اجرایی و راهبردهای پیشنهادی برای ساماندهی تهران بزرگ تشکیل شود.

همچنین براساس بند ت این ماده شورای ساماندهی پایتخت وظیفه امکان سنجی انتقال مرکز سیاسی، ‌اداری و جانمایی مکان مناسب برای آن در افق های زمانی کوتاه مدت، ‌میان مدت و بلندمدت را دارد.

در جریان رسیدگی به این ماده پیشنهاد بازگشت به ماده یک طرح اصلی ارائه شد که با نظر مخالف نمایندگان و به دلیل مغایرت با اصل 75 قانون اساسی تصویب نشد. همچنین در ادامه نادر قاضی پور پیشنهاد حذف ماده یک را ارائه کرد و گفت: طرح انتقال پایتخت بار مالی دارد بهتر است که این ماده حذف شود و به مسائلی همچون تورم و تولید توجه شود که در حال حاضر مهم ترین مشکل کشور است.

مهرداد بذرپاش در مخالفت با این پیشنهاد گفت: هر بار که موضوع انتقال پایتخت مطرح می‌شود برخی نمایندگان می‌گویند این موضوع مهم نیست و نباید به آن پرداخت و من فکر می کنم این بی‌انصافی است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس با اشاره به اینکه در حال حاضر 12 میلیون نفر از قومیت‌های مختلف در تهران زندگی می‌کنند، گفت: سالیانه 500 هزار وسیله در تهران شماره‌گذاری می‌شود که اگر هر کدام از آنها 20 مترمربع فضا را به خود اختصاص دهند به 10 میلیون مترمربع فضا نیاز است. از این رو هر سال باید 10 میلیون مترمربع به تهران اضافه شود تا ترافیک در این حد بماند.

وی همچنین به آلودگی هوا به عنوان معضل دیگر اشاره کرد و گفت: متاسفانه مشکل آلودگی هوا را محیط زیست گردن راهنمایی و رانندگی و راهنمایی و رانندگی گردن خودروساز می‌اندازد و نبود وحدت فرماندهی مشکل اصلی تهران است و حداقل، هماهنگی دربین مدیران استان‌ها وجود دارد.

بذرپاش با تاکید بر اینکه با یک به‌هم‌ریختگی مدیریتی در تهران مواجه است، گفت: اگر بخش زیادی از مشکلات تهران حل شود در حقیقت بخش زیادی از مشکلات کشور حل شده است.

شکر خدا موسوی نیز در موافقت با پیشنهاد قاضی‌پور گفت: اینکه شورایی برای ساماندهی تهران داشته باشیم ضروری است و مدیران شهر تهران می توانند با هم هماهنگ باشند اما اینکه بخواهیم مصوبه ای در این خصوص داشته باشیم شاید خواسته مجلس و نمایندگان نباشد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به قدمت 220 ساله پایتخت گفت: انتقال پایتخت به هر نقطه ای از کشور هزینه زیادی را بر دوش نظام خواهد داشت.

به گزارش میزان، این پیشنهاد با مخالفت نمایندگان روبرو شد و به تصویب نرسید.

در ادامه مهرداد بائوج لاهوتی نیز پیشنهاد حذف بند ت این ماده را ارائه کرد که این پیشنهاد نیز با مخالفت نمایندگان مواجه شد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *