لزوم استاندارد و به روز شدن اطلاعات پستی

13:26 - 01 دی 1393
کد خبر: ۲۳۰۶۹
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
خبرگزاری میزان: مدیرکل جغرافیایی و کدگذاری پستی کشور، اجرای پروژه پایگاه ملی نظام آدرس مکان محور کشور( GNAF )، را ملی و منوط به مشارکت همگانی اعلام کرد و گفت: شرکت پست به عنوان متولی GNAFبا همکاری دیگر نهادها به دنبال تجمیع بانک های اطلاعاتی کشور است.

: مدیرکل جغرافیایی و کدگذاری پستی کشور، اجرای پروژه پایگاه ملی نظام آدرس مکان محور کشور( GNAF )، را ملی و منوط به مشارکت همگانی اعلام کرد و گفت: شرکت پست به عنوان متولی GNAFبا همکاری دیگر نهادها به دنبال تجمیع بانک های اطلاعاتی کشور است.

به گزارش میزان، ایرج طلاکوب با اشاره به مصوبه ششمین جلسه شورای عالی فناوری اطلاعات که در آن شرکت پست به عنوان متولی پایگاه ملی نظام آدرس مکان محور کشور یا GNAF در کشور معرفی شده، اظهار داشت: بالغ بر 20 سال در حال به هنگام سازی و انطباق نشانی کدپستی 10 رقمی در کشور هستیم و تاکنون 37 میلیون مکان را کدگذاری کرده و بالغ بر 40 میلیون رکورد اطلاعات جمع آوری کرده ایم که با توجه به لزوم ژئوکد شدن اطلاعات باید به هر مکان در کشور یک نشانی استاندارد تعلق گیرد.

مدیرکل جغرافیایی و کدگذاری پستی کشور افزود: این بانک ها باید قابل اتکا بوده و در تعاملات برون سازمانی به خصوص ارائه سرویس های مبتنی بر تائید نشانی به کار گرفته شود.

وی با تاکید بر این که بحث GNAF، GIS و ISIC ملی است، خاطرنشان کرد: از آن جا که تهیه بانک اطلاعات جامع کاری دشوار و زمانبر است، عزم ملی را می طلبد و نیازمند کمک استانداری ها جهت هماهنگی و دریافت اطلاعات می باشد.

طلاکوب در ادامه با بیان این که در حال حاضر، با 12 استان تفاهمنامه همکاری امضا شده است، اظهار داشت: به زودی با چند استان دیگر تفاهمنامه همکاری امضا می شود و این تفاهمنامه ها پست را در تهیه نقشه رقومی از شهرداریها، ثبت اسناد، مرکز آمار، سازمان نقشه برداری و جاهای دیگر کمک می کند.

وی با بیان این که GNAF با تبدیل نشانی های غیر استاندارد، به نشانی های یکسان و کوچک، موجب ایجاد وحدت رویه در کل می شود، افزود: به جز پست، سازمانهایی همچون شهرداری ها، ثبت احوال، ثبت اسناد، بانک مرکزی(کلیه بانک های دولتی و خصوصی)، وزارت نیرو(شرکت های آبفا و برق)، شرکت ملی گاز، شرکت مخابرات ایران و سایر شرکت هایی که بانکهای اطلاعاتی خود را دارند، با تجمیع تمامی بانک های اطلاعاتی و مجهز شدن آنها به نظام GNAF در شرایط بحرانی و مورد نیاز، اطلاعات درست در اختیار مسوولان قرار می گیرد.

طلاکوب اجرای GIS و GNAF را در شرکت پست موجب دریافت گواهینامه بین المللی دانست و گفت: تهیه بانک جامع اطلاعات کشور طبق علم داده کاوی به استخراج اطلاعات درست از داده ها می انجامد و می توان با تهیه این بانک پراکندگی اماکن مذهبی، آموزشی، بهداشتی، اصناف و اماکن را بر روی نقشه های رقومی مشخص کرد و در تصمیم گیریهای بعدی تحلیل های درستی ارایه داد.

مدیرکل جغرافیایی و کدگذاری پستی کشور در عین حال با تاکید بر اهمیت GIS محور شدن اطلاعات، نقشه ها را رکن اساسی این طرح برشمرد و افزود: اگر نقشه ها دیجیتالی و GIS محور شوند، روی آن سرویسهای بی شماری همچون GNAF را می توان پیاده کرد.

طلاکوب در عین حال، از انجام بحث GIS و GNAF در چندین فاز خبر داد و گفت: نمی توان این پروژه را در یک فاز در کل کشور اجرا کرد، بلکه ابتدا چند شهر به عنوان پایلوت انتخاب می شوند که پس از آن طرح مذکور به کل کشور تعمیم خواهد یافت.

وی افزود: در این راستا، از سوی وزارت کشور 14 کلان شهر اعلام شده که تنها 5 کلان شهر نقشه رقومی دارند. از این رو، ضروری است در مرحله نخست، از سوی وزارت کشور، سازمان ثبت اسناد، سازمان نقشه برداری کشور و یا سایر دستگاه هایی که متولی تهیه و تولید نقشه های رقومی کشور هستند، نقشه این نقاط تهیه و برای اجرای طرح ملی GNAF در اختیار شرکت پست قرار گیرد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *