عزاداری، سینه زنی و قمه زنی در "خیابان‌های کابل" ممنوع شد

8:24 - 17 مهر 1395
کد خبر: ۲۲۹۸۷۹
مقام‌های وزارت ارشاد، حج و اوقاف و فرماندهی پادگان کابل هرگونه عزاداری در خیابان را ممنوع کرده‌اند و از مردم خواسته شده که در مساجد و حسینیه‌ها عزاداری کنند.
عزاداری، سینه زنی و قمه زنی در به گزارش سرویس بین الملل  مقام‌‌های وزارت ارشاد، حج و اوقاف و فرماندهی پادگان نظامی کابل با انتشار قطعنامه 9 ماده‌ای اعلام کردند که راه اندازی دسته‌های سینه‌زنی، راهپیمایی‌ها و نیز قمه‌زنی در جاده های کابل ممنوع است.
 
در بیانیه مطبوعاتی مشترک این دو نهاد دولتی آمده است: به‌منظور جلوگیری از حوادث امنیتی، مراسمِ عزاداری در داخل مساجد و حسینیه‌ها صورت گرفته و از عبور و مرور دسته‌جات سینه‌زنی و راهپیمائی‌های خیابانی خودداری شود.
 
وزارت حج و اوقات و پادگان نظامی کابل هم‌چنان گفته‌اند که برگزاری محافل عزاداری عاشورا باید با هماهنگی وزارت ارشاد، حج و اوقاف و کمیسیون امنیتی، در مناطقی که برادران اهل تشیع زندگی می‌کنند، صورت گیرد.
 
داعی الحق عابد، معاون وزارت ارشاد، حج و اوقاف به بخدی گفت: در نشست شورای امنیت ملی و سپس نشست مشترک با حضور «محمد اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان، «سرور دانش» معاون دوم، رئیس شورای علمای افغانستان و نمایندگان شورای اهل تشیع این مساله مطرح شد و تصویب شد که از عزدارای در جاده‌های شهر کابل جلوگیری شود.  
 
عابد گفت: در این نشست مصوب شده تا بخاطر مصونیت عزاردان حسینی، نظم شهری و تهدیدهای امنیتی که وجود دارد، مراسم عزاداری در مکان‌های مشخص برگزار شود و از راه اندازی دسته‌های سینه‌زنی در جاده‌ها جلوگیری شود.  
 
به گفته وی دروازه‌های آهنی باید در مناطق شیعه نشین نصب شود زیرا در دیگر مکان‌ها حساسیت‌های مذهبی را بیشتر خواهد کرد.  
 
در این بیانیه آمده است: از تیغ زنی، قمه زنی، سینه‌زنی با بدن برهنه در جاده‌ها، ایجاد مزاحمت و نصب کردن پرچم‌ها در وسایل نقلیه جلوگیری ‌شود.
 
همچنین گفته شده که بلندگوهای مساجد پس از ساعت 10:00 شب منحصر به داخل مسجد باشد تا جلو مزاحمت به مردم گرفته شود.  
 
این در حالی است که در سال‌های گذشته در روزهای تاسوعا و عاشورا عزاداران دسته‌های سینه‌زنی زنجیر‌زنی در خیابان‌های کابل  راه می‌انداختند.
 
در قطعنامه از مردم خواسته شده که در صحبت‌ها و سخنرانی‌هایی که با استفاده از رسانه‌ها، مساجد و حسینیه‌ها ایراد می‌ شود، اعتدال و میانه ‌روی را مراعات کنند و از بحث‌های اختلاف برانگیز میان مردم و علمای دینی خودداری شود.
 
در همین حال از نهادهای امنیتی خواسته شده که امنیت مراسم عاشورا را تامین کنند و از رسانه‌ها نیز خواسته شده که در برنامه‌های خود در دهه محرم از انتشار برنامههای مخالف فرهنگ و ارزش‌های دینی خودداری کنند.
 
سال گذشته در مراسم عزاداری که از سوی دانشجویان در خوابگاه مرکزی دانشگاه کابل برگزار شده بود، درگیری میان جوانان پیرو 2 مذهب رخ داد و نیز در حمله انتحاری در عاشورای سال 1390 در مسجد ابوالفضل کابل دست کم 80 عزادار کشته شدند.
 
/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *