رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

درگذشت بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون+عکس

12:08 - 30 آذر 1393
کد خبر: ۲۲۹۸۳
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
خبرگزاری میزان: مرتضی احمدی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون بر اثر کهولت سن درگذشت.

: مرتضی احمدی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون بر اثر کهولت سن درگذشت.

به گزارش احمدی که متولد 1303 بود طی سالهای زندگیش علاوه بر بازیگری تجربیات خوانندگی را در آلبومهایی چون "ترانه های تهرون" داشت.

آغاز با تئاترهای آماتوری

مرتضی احمدی پس از چند تلاش آماتوری در تئاتر در ۱۳۲۱ با کمک عده‌ای از دوستانش «تماشاخانه ماه» را روبه‌روی باغ فردوس دایر کرد، ولی پس از چند هفته مجبور به ترک آنجا شد. در اوایل پاییز ۱۳۲۲ در تئاتر فرهنگ برای اولین بار پیش پرده‌خوانی کرد و در نتیجه آن بازیگر تئاتر هم شد. مدتی بعد پدرش از فعالیت او در تئاتر مطلع شد و او را از خانه بیرون کرد. مرتضی احمدی پس از مدتی هم‌زمان با هنرپیشگی در راه‌آهن تهران به‌عنوان تعمیرکار استخدام شد.

مرتضی احمـدی برای اولین بار به سبک بیات تهران در پیش پرده‌ها آواز خواند. در یکی از پیش پرده‌ها ترانه‌ای به نام «کارگرم من» را اجرا کرد که به استقبال کارگران راه‌آهن و پس از آن منجر به اعتصاب کارگران راه آهن گردید که در نتیجه، مرتضی احمدی به بخش حسابداری راه‌آهن منتقل شد و پس از پایان اعتصاب دستگیر شد و در کلانتری تعهد کرد از آن به بعد ازاجرای آن پیش پرده خوداری کند.

بازجویی به خاطر ترور شاه

مرتضی احمدی در بهار ۱۳۲۴ از طریق مسابقات فوتبال با ناصر فخرآرایی که در تیم «آفتاب شرق» بازیکن و مربی بود آشنا شد. در ۱۵ بهمن ۱۳۲۷ به دعوت فخرآرایی به مراسم سالگرد افتتاح دانشگاه تهران رفت و در آن جا شاهد ترور محمدرضا شاه به دست فخرآرایی بود که به کشته شدن فخرآرایی و دستگیر شدن احمدی انجامید که پس از بازجویی و اثبات بی‌اطلاعی‌اش از ماجرا، آزاد شد.

احمدی در ۱۳۲۳ به رادیو تهران (چندی بعد در رادیو ایران و بعد از آن در رادیو و تلویزیون ایران)به کار کردن اشتغال گزید، تا برنامه‌های کمدی اجرا کند. در دوره‌های مختلفی در رادیو کار کرد و از جمله تیپی به نام «بابا جاهل گریان» اجرا کرد و به سبک‌های مختلف ترانه و آواز خواند. در فروردین ۱۳۵۳ نقش اول سریال پربینندهٔ "هردمبیل" نوشتهٔ پرویز خطیبی را بازی کرد در نظرخواهی‌از مردم در سال ۱۳۵۶ به‌عنوان محبوب‌ترین هنرپیشهٔ رادیو انتخاب شد.

وی در ۱۳۲۶ گویندهٔ فیلم‌های خارجی شد و از اعضای اولیهٔ انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم (تأسیس در ۱۳۴۲) بود.


پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ احمدی بازیگری را کنار گذاشت و به مدت هفت سال به اهواز رفت. ولی پس از بازگشت به تهران از نو کار بازیگری را در سریالی تلویزیونی به نام تک‌مضراب از سر گرفت.

میراثی قابل اعتنا در بازیگری

از سریال‌های تلویزیونی که احمدی بازی کرده است می‌توان از "سلطان صاحبقران"، "هفت شهر عشق"، " آئینه"، "آرایشگاه زیبا"، "زیر بازارچه"، "فروشگاه"، "خانه پدری" و "زیر گذر" نام برد.احمدی در سینما نیز میراث قابل اعتنایی از خود به جای گذاشت و از جمله در آثاری نظیر "تحفه هند"، "یکبار برای همیشه"، "ساده لوح"، "راه و بیراه" و "مردی که زیاد میدانست" ایفای نقش کرد.

آخرین تجربه بازیگری او در سینما مربوط بود به اپیزودی از سه گانه "ستاره ها" به کارگردانی فریدون جیرانی. اپیزودی با نام "ستاره بود" که داستانش درباره شخصی بود که بارها با روزنامه ها تماس گرفته و از مرگ یکی از بازیگران قدیمی سخن می گوید.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *