رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

قضات با تلاش مضاعف نارسایی‌ها را رفع کنند

12:08 - 30 آذر 1393
کد خبر: ۲۲۹۸۲
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
خبرگزاری میزان: معاون قضایی دادستان کل کشور گفت: دادرسی عادلانه، قانون مدار و منطببق بر حقوق و آزادی‌های فردی منافاتی با تعقیب مجرم و مجازات خلافکار ندارد.

: معاون قضایی دادستان کل کشور گفت: دادرسی عادلانه، قانون مدار و منطببق بر حقوق و آزادی‌های فردی منافاتی با تعقیب مجرم و مجازات خلافکار ندارد.

دکتر حسین ذبحی در گفت‌و‌گو با خبرنگار حقوقی میزان درباره مزایای قانون آئین دادرسی کیفری جدید اظهار کرد: قانون آئین دادرسی کیفری جدید دارای نکات برجسته و مفیدی بوده که در تهیه آن از تجربیات دوره‌های گذشته قضاوت استفاده شده و دارای نکات مثبتی است.

وی با بیان اینکه قانون آئین دادرسی بدون عیب و اشکال نیست، افزود: با توجه به اینکه در قانون آئین دادرسی کیفری جدید، نکات مثبتی وجود دارد باید با رویکرد مثبت و مناسبی به آن نگاه کرد.

ذبحی خاطر نشان کرد: باید تا حدی که امکان دارد و مقدور است با کمترین تغییر و جایگزینی موارد مهمی از اشکال‌ها و ایرادهایی که خصوصا در مقام اجرا با توجه به ظرفیت‌ها و امکانات دستگاه قضایی و تعداد قضات وجود دارد، این قانون را بهتر اجرا کرد و آسیب‌های ناشی از اشکالات در آن رفع شود.

معاون قضایی دادستان کل کشور افزود: با توجه به اینکه مناسب نیست قانون با سرعت و مرتب تغییر کند اما با گزیده‌ترین و بهترین اصلاح می‌توان این قانون و ایرادهای اصلی آن را رفع کرد تا تبدیل به قانونی شود که بتوان سال‌ها آن را اجرا کرد.

وی اذعان داشت: دادرسی عادلانه، قانون مدار و منطبق بر حقوق و آزادی‌های فردی منافاتی با تعقیب مجرم و مجازات خلافکار ندارد.

ذبحی خاطر نشان کرد: قضات باید در دادرسی‌ها با دقت نظر، تحلیل قضایی و دقت و تلاشی که می‌کنند سعی کنند تا ضعف‌هایی که در قانون یا در امکانات اجرایی وجود دارد را جبران کنند.

وی خاطر نشان کرد: در حقیقت قضات با از خودگذشتگی و تلاش مضاعفی که انجام می‌دهند، می‌توانند نارسایی‌ها را رفع کنند.

معاون قضایی دادستان کل کشور در پایان با بیان اینکه متهم حقوقی داشته و همچنین مرجع قضایی اختیاراتی را دارد، گفت: قانون را می‌توان خوب اجرا کرد به گونه‌ای که مجرم واقعی تقعیب و مجازات شود تا بی‌گناهی مورد تقعیب قرار نگیرد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *