رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

آماری از فرونشست استان نداریم/کشت غرقابی اطراف فروچاله‌ها همچنان ادامه دارد

10:40 - 16 مهر 1395
کد خبر: ۲۲۹۵۹۲
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
دهقانی گفت: با تداوم خشکسالی در استان فارس و افزایش برداشت از آب های زیرزمینی شاهد ایجاد فروچاله هایی در سطح استان هستیم که ادامه کشت غرقابی در اطراف این مناطق به فرونشست زمین دامن می زند.
حمیدرضا دهقانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصاد، در خصوص بحران این استان گفت: میزان بارندگی در سال آبی گذشته (94-95)،  241.3 میلیمتر بوده، رقم بارندگی در مدت مشابه سال پیش از این 210 میلیمتر و میانگین بلند مدت 47 ساله 200.7 میلیمتر گزارش شده است.
 
وی در خصوص تعداد چاه های این استان گفت: استان فارس دارای 58 هزار و 123 حلقه چاه مجاز و 22 هزار و 783 حلقه چاه غیرمجاز ثبت شده است.

دهقانی تصریح کرد: به دلیل خشکسالی سال های متمادی این استان 87 منطقه مطالعاتی ممنوعه و 27 منطقه مطالعاتی آزاد به ثبت رسیده است که مناطق مطالعاتی آزاد نیز فاقد پتانسیل لازم برای گسترش بهره برداری است.

مدیرعامل آب منطقه ای استان فارس با تاکید بر وجود بحران در منابع آب زیرزمینی گفت: تداوم خشکسالی ها طی 10 سال گذشته بسیار نامطلوب و تامین آب چاه های مجاز و آب شرب شهرها و روستاها نیز با مشکل مواجه است.

وی در خصوص فرونشست های این استان به دلیل افت سطح آب های زیرزمینی گفت: با برداشت فراوان منابع آب زیر زمینی و خالی شدن آبخوان ها شاهد ایجاد فروچاله در سطح استان هستیم که جدیدترین آن به فروچاله در توابع استهبان،داراب و فسا باز می گردد که در حال پیشروی است.

دهقانی افزود: آمار دقیق فروچاله های استان در دست سازمان زمین شناسی استان است و آب منطقه ای اطلاعاتی از تعداد و عمق این فروچاله ها ندارد.

مدیرعامل آب منطقه ای استان فارس در توضیح الگوی کشت نامناسب در این استان گفت: متاسفانه با وجود بحران آب در استان کشت غرقابی حتی در اطراف فروچاله ها همچنان ادامه دارد که در این زمینه باید وزارت جهاد کشاورزی پیش قدم شود و الگوی کشت را تغییر دهد.

انتهای پیام/ 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *