آمریکا مسئول اصلی فاجعه انسانی در سوریه است/ حمایت واشنگتن از جبهه النصره

13:08 - 14 مهر 1395
کد خبر: ۲۲۹۱۱۷
رئیس مرکز مطالعات دانشگاه ماینتس آلمان، آمریکا را مسئول اصلی فاجعه انسانی در سوریه و حامی جبهه النصره دانسته و تاکید کرد که تنها اسد می تواند سوریه را پایدار کند و تا آمریکا این مسئله را نپذیرد این جنگ همچنان ادامه خواهد داشت.
به گزارش گروه فضای مجازی به نقل از تسنیم، پروفسور "گونتر مایر"، رئیس مرکز مطالعات عربی دانشگاه ماینتس آلمان و از کارشناسان برجسته مسائل خاورمیانه در اروپا در گفتگو با روزنامه "ویرتشافتز ووخه" آلمان تصریح کرد که اخیرا دو مرحله تشدید تنش در سوریه وجود داشته است. اولین آن را ما حدود دو هفته پیش و زمانی که ایالت متحده به نیروهای دولت سوریه در این کشور حمله کرد تجربه کردیم.

حمله اخیر آمریکا به نیروهای اسد در سوریه نمی‌تواند یک خطا باشد

وی افزود: دولت آمریکا از یک اشتباه و خطا سخن گفت. اما این قابل باور نیست. آمریکایی ها این منطقه را که حمله در آن صورت گرفت مثل کف دستشان می شناسند و این اقدام نمی تواند یک خطا بوده باشد.
وی در ادامه گفت: دولت آمریکا دچار انشقاق شده است. باراک اوباما، رئیس جمهور این کشور می خواهد سوریه را پایدار کرده و یک راه حل مذاکره را به دست آورد. بخشی از این تصمیم این بود که آمریکایی ها و روس ها یک مرکز فرماندهی مشترک را راه اندازی کرده تا علیه داعش، جبهه النصره و شاخه های سوری القاعده مبارزه کنند.

پنتاگون خواهان همکاری با روسیه نیست

اما پنتاگون نمی خواهد با روس ها همکاری کرده و نتایج شناسایی خود را با این کشور مبادله کند. از این رو من این احتمال را می دهم که این حمله آمریکا (به نیروهای اسد) از طرف پنتاگون تحمیل شده باشد.

اتهام واشنگتن به روسیه برای حمله به کاروان کمکی سازمان ملل هیچ منطقی ندارد

گونتر مایر مرحله دوم تنش زایی را این دانست که واشنگتن سوریه را برای جنایت جنگی حمله به یک کاروان کمکی سازمان ملل در سوریه مسئول دانست. اما برای این اتهام مدارکی وجود ندارد؛ و این هیچ مفهوم و منطقی ندارد، چرا که دمشق و مسکو از چنین اقدامی نه از نظر سیاسی و نه نظامی سودی نمی برند. تنها کسانی که از این اقدام سود می برند شورشیان سوری هستند، همه چیز مبین این است که شورشیان این حمله را تنها با این هدف انجام داده اند که اسد را مسئول این جنایت جنگی و شکست آتش بس نشان دهند.

همانگونه که واکنش ها در بسیاری رسانه های غربی نشان می دهد آن ها در این راستا موفق شده اند.

وی در ادامه گفت: در هر صورت ما یک جنگ بسیار وحشیانه را در سوریه داریم. سابق گروه های شورشی میانه رو در سوریه وجود داشت که به تاریخ پیوست. قدرتمندترین قدرت نظامی در فراکسیون شورشی ها حالا جبهه النصره است. اکثر موفقیت هایی که شورشیان سوری به دست می آورند به حساب آن ها گذاشته می شود. همان طور که گفتم آن ها شاخه ای از القاعده هستند که هیچ کس نمی تواند روی آن ها تاثیر بگذارد.

آمریکا از جبهه النصره حمایت می‌کند

مایر درباره این مسئله که آمریکایی ها و جبهه النصره در یک جبهه می جنگند گفت: واشنگتن البته این مسئله را انکار می کند. اما عملا این کار را انجام می دهد. یکی از فرماندهان جبهه النصره البته اذعان کرده است که واشنگتن مستقیما به آن ها سلاح های ضد تانک مدرن و موشک های پیشرفته تحویل می دهد.

وی در ادامه گفت: اوباما گزینه های بدی بین آن هایی که می تواند انتخاب کند دارد. او نمی خواهد وجهه خود را از دست داده و سوریه را به روسیه واگذار کند. این یک شکست سخت برای وی خواهد بود. از این رو اوباما ازآن هایی که مخالف اسد هستند حتی گروهی مانند جبهه النصره حمایت می کند.

این کارشناس برجسته اروپایی درباره ایده ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه نیز گفت: این بحث ها مضحک است. رژیم بشار اسد و شورشیان هر دو از نظر نظامی به خوبی تجهیز شده اند. اما تنها اسد و روس ها می توانند هواپیماهای جنگی علیه شورشیان به کار برند و این مزیت بزرگ نظامی برای آن ها است. این غیر قابل تصور است که روس ها به سادگی از این امتیاز صرف نظر کنند. پس آمریکایی ها باید برای اینکه منطقه پرواز ممنوع ایجاد کنند به جنگنده های روسی شلیک کنند، به این ترتیب بین آمریکا و روسیه جنگی در سوریه رخ می دهد.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا شما این را ممکن می دانید که روسیه از جنگ سوریه عقب نشینی کند گفت: چرا باید این کار را انجام دهد؟ سال گذشته رژیم بشار اسد با وجود حمایت های ایران و لبنان تقریبا به آخر راه رسیده بود. بعد از آن روسیه وارد این جنگ شده و از آن موقع نقش تعیین کننده ای در  وقایع این کشور ایفا می کند. پوتین نمی خواهد از این نقش دوباره صرف نظر کند.

این کارشناس برجسته آلمانی در ادامه از یک جنگ نمایندگی در سوریه سخن گفته و تاکید کرد که روس ها با و در حمایت از اسد مبارزه می کنند. آمریکایی ها هم می خواهند اسد را به هر قیمتی از قدرت ساقط کنند. این علایق و منافع به اندازه ای متفاوت است که هیچ سازشی ممکن به نظر نمی رسد.

عواقب فاجعه بار سقوط اسد در سوریه

گونتر مایر در ادامه گفت: اسد بد است و در آن هیچ مسئله ای نیست. اما چه اتفاقی می افتد اگر وی سقوط کند. قدرتمندترین گروه اپوزیسیون این شکاف قدرت را پر خواهد کرد و این گروه جبهه النصره و متحدان آن است. در منطقه تحت حکومت این گروه همه اقلیت های مذهبی و همچنین سنی هایی که با رژیم اسد همکاری کرده اند یا رانده شده  یا کشته می شوند که در بین آن ها مسیحیان که در هر صورت دوازده درصد مردم این کشور را تشکیل می دهند قرار دارند.

آمریکا علاقه‌ای به جلوگیری از به قدرت رسیدن جبهه النصره ندارد

وی افزود: حداقل در یک مرحله انتقالی و تا انتخابات جدید اسد باید باقی بماند. آمریکایی ها باید همه اقدامات را انجام دهند تا این اسلام گرایان افراطی (جبهه النصره) به قدرت نرسند. البته آن ها در حال حاضر هیچ علاقه ای به این مسئله ندارند چرا که این گروه (جبهه النصره) در مبارزه با اسد برای آن ها مفید هستند. این یک نوع منحرف از رهبری جنگ است.

مایر در ادامه گفت: علایق و منافع در این جنگ نمایندگی در سوریه بسیار متفاوت است. من هیچ شانسی برای یک راه حل صلح آمیز در این کشور نمی بینم. بلکه برعکس، شرایط خونین تر و وحشتناک تر می شود اگر گزارش های مطبوعاتی که بر اساس آن دولت آمریکا می خواهد همچنان مدرن ترین موشک ها را به شورشیان تحویل دهد محقق شود.

آمریکا مسئول اصلی فاجعه انسانی در سوریه است

گونتر مایر در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا از دید شما غرب در سوریه شکست خورده است گفت: خیلی بدتر از این. از دید من آمریکا مسئول اصلی این فاجعه انسانی است که ما در حال حاضر شاهد آن هستیم. از زمان جنگ هدایت شده توسط آمریکا در عراق در سال 2003 دولت ها در واشنگتن یکی پس از دیگری تصمیمات غلطی گرفته و به این ترتیب تمام منطقه را به هرج و مرج کشانده اند.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا هیلاری کلینتون به عنوان رئیس جمهور بعدی آمریکا می تواند این جنگ را خاتمه دهد گفت: کلینتون آشکارا درباره یک رویکرد سختگیرانه علیه بشار اسد سخن گفته است. وی پس در همان وضعیت اوباما قرار دارد. تنها در صورتی که اسد حداقل موقتا در مسئولیت خود باقی بماند این جنگ می تواند خاتمه یابد.

تنها اسد می‌تواند سوریه را پایدار کند

تنها رژیمی که در مناطق تحت تسلط وی حدود دو سوم مردم سوریه زندگی می کنند می تواند این کشور را پایدار کرده و از اشغال آن توسط اسلام گرایان افراطی حفاظت کند. تا زمانی که آمریکا این مسئله را نپذیرد این جنگ همچنان ادامه دارد. و اگر کلینتون بر رویارویی قدرتمندانه تر با اسد تاکید کند این جنگ همچنان خشونت بار تر خواهد شد.

وی در بخش پایانی این گفتگو تاکید کرد: برخی تحلیلگران شرایط فعلی را با جنگ سی ساله در قرن هفدهم مقایسه می کنند. در هر صورت پایان این جنگ و کشتارها در سال های آینده قابل پیش بینی نیست.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *