هرکیلو هندوانه صادراتی 600 تومان/ اصرار به صادرات با زیان ادامه دارد

11:23 - 14 مهر 1395
کد خبر: ۲۲۹۰۰۳
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
رصد آمار گمرک نشان می دهد در شش ماهه نخست سال جاری بیش از 561 هزار تن هندوانه به کشورهای مختلف صادر شده که قیمت هر کیلوگرم از این محصول 600 تومان است.
درآمد 95 میلیون دلاری با صادرات هندوانه به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ، ایران با دارا بودن رتبه پنجم تنوع اقلیمی در جهان، در تولید و صادرات انواع صیفی جات از جمله تولید هندوانه رتبه خوبی در جهان دارد و هرساله حجم انبوهی از تولیدات هندوانه به کشورهای مختلف صادر می‌شود.
 
لازم به ذکر است این محصول در چهارفصل سال در مناطق مختلف کشور تولید می‌شود به‌طوری‌که هندوانه بهاره در میناب، ایرانشهر، دزفول، کهنوج و جیرفت کشت می‌شود، در تابستان تبریز، مشهد، اصفهان، همدان، ورامین، سمنان و چند شهر دیگر برداشت می‌شود.

همچنین هندوانه پاییزه تنها در دزفول کشت می‌شود و در زمستان نیز میناب، جیرفت و کهنوج این محصول پرطرفدار را تولید می‌کنند.

در این میان بسیاری از کارشناسان معتقدند صادرات محصولاتی چون هندوانه به‌دلیل آب‌بر بودن آن صادرات آب مجازی است که با توجه به کمبود منابع آبی و گران بودن آب برای تولید محصولات کشاورزی صرفه اقتصادی چندانی ندارد و باید برای آن فکری کرد.
 
جالب است بدانید که اکثر کشورهای وارد کننده هندوانه، مانند کشورهای اروپایی خود توان کشت این محصول را دارند اما به دلیل آب بر بودن تولید این محصول و برای حفظ منابع آب‌های زیرزمینی خود به این درک رسیده‌اند که واردات به صرفه‌تر است.
 
ناصر شاهنوشی کارشناس کشاورزی در گفت‌وگو با میزان، در خصوص افزایش صادرات محصولات آب‌بر به ویژه هندوانه ، گفت: چون ایران کشور کم‌آبی است باید برای تولید محصولاتی تلاش کنیم که به منابع آبی ما لطمه وارد نکند و از طرفی برای کشاورزان نیز صرفه اقتصادی داشته باشد.  
 
وی افزود: متأسفانه دولت در بخش کشاورزی سیاست‌های جهت‌داری ندارد و از این رو کشاورزان نیز با توجه به تجربه خود مجبور به کشت محصولی می‌شوند که در آن سود بیشتری داشته باشند.
 
براساس آمار گمرک در شش ماهه نخست سال 95، بیش از 561 هزار تن هندوانه به کشورهای مختلف صادر شده است که در این میان کشورعراق بزرگترین خریدار هندوانه از ایران بوده است.

با صادرات این حجم هندوانه به کشورهای مختلف 95 میلیون و 586 هزار و 967 دلار، ارز نصیب کشور شده است که ارزش ریالی آن بیش از 293 میلیارد تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است.

براساس این گزارش در شش ماهه نخست سال جاری، هندوانه ایرانی به 30 کشور جهان صادر شده است که بیش از دوسوم از هندوانه صادراتی وارد کشورعراق شده است که در حدود 70 میلیون دلار  ارز نصیب کشور کرده است و مابقی به کشورهای آلمان، انگلستان، اوکراین، افغانستان، ترکیه، ترکمنستان و .. صادر شده است، که با یک حساب سراانگشتی و قیمت روز دلار هر کیلوگرم هندوانه صادراتی حدود 600 تومان برای کشور درآمد به همراه داشته است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *