رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

هیچ کشوری نمی تواند برای ایران شرط قائل شود/گابریل گفت سخنانش تحریف شده است

12:38 - 13 مهر 1395
کد خبر: ۲۲۸۶۱۵
دسته بندی: سیاست ، عمومی
سخنگوی دولت گفت: هر کشوری که بخواهد روابطش را با ایران گسترش دهد نمی‌تواند شرط تعیین کند و باید به قوانین و فرهنگ ملت ایران احترام بگذارد.
هیچ کشوری نمی تواند برای ایران شرط قائل شود/گابریل گفت سخنانش تحریف شده است

به گزارش گروه سیاسی ،  محمدباقر نوبخت در نشست خبری امروز (سه شنبه) با خبرنگاران درباره صحبت های مطرح شده از سوی وزیر اقتصاد آلمان و این که گفته است برای ارتباط با ایران باید جمهوری اسلامی رژیم غاصب صهیونیستی را به رسمیت بشناسد اظهار کرد: وقتی آقای گابریل به ایران آمد از او پرسیدم شما که بعد از برجام برای بسط روابط پیش قدم شدید چرا چنین صحبتی را مطرح کردید؟ و او با صراحت اعلام کرد حرفی که به این ترتیب از سوی من زده شده تحریف شده است. کاملا موضع ایران را درک می‌کنم و مگر الان که به ایران آمده ام آیا پیش شرطی گذاشته‌ام؟

وی ادامه داد: هیچ کشوری در جهان نیست که بتواند برای نظام جمهوری اسلامی به عنوان نظامی مردمی و مشروع شرط و شروطی قائل شود و ما نیازمند ارتباط بر مبنای هیچ پیش شرطی نیستیم. پیش شرط ما برای بسط روابط این است که کشورها به قوانین، باورها و فرهنگ ملت بزرگ ایران احترام بگذارند و این موضوع کاملا روشن است که همه با وجود تنوع سلایق در امر این که باید استقلال داشته باشیم این موضوع را قبول داریم.

نوبخت با بیان اینکه موضع ایران درباره رژیم صهیونیستی کاملا درست و سنجیده است افزود: رژیم غاصب صهیونیستی یک رژیم جعلی است که قدرت های بزرگ بعد از جنگ جهانی دوم آن را ایجاد کردند و دست دولت های مختلف این رژیم به خون فلسطینیان بی گناه آلوده است که باید در پیشگاه تاریخ و نزد خداوند پاسخگو باشند. الان هم دولت این رژیم جنایتکار و حامی تروریسم است و حقوق بشر را رعایت نمی‌کند. حالا اگر کشوری چنین پیش شرطی را برای ایران تعیین کند نشان می‌دهد با فرهنگ و باورهای این ملت، دولت و نظام آشنایی ندارد.

وی اضافه کرد: شاید آقای گابریل دیدگاهش را درباره رژیم صهیونیستی برای مردم آلمان توضیح داده‌اند اما وقتی به ایران آمد موضعش این بود که علاقه مند به بسط روابط با جمهوری اسلامی است و برای دولت، ملت و نظام ایران احترام قائل بود و حتی می گفت به خاطر اینکه برای روابط با ایران پیش قدم شده است از طرف صهیونیست‌ها تحت فشار قرار گرفته است. موضع رسمی دولت هم همان موضع رسمی نظام است و هیچ کشوری چنین اجازه ای ندارد که برای جمهوری اسلامی چنین پیش شرط‌هایی بگذارد.

سخنگوی دولت در واکنش به اظهار نظرهای اخیر که از طرف برخی آیات در قم نسبت به برگزاری کنسرت و مسابقه فوتبال ایران و کره و سفر وزیر اقتصاد آلمان  صورت گرفته است تاکید کرد: دولت در این ایام که برای جمع بندی فعالیت های خود نیاز به تمرکز و انرژی دارد از این که به چنین مباحثی بپردازد به شدت احتراز دارد، اما این سلسه و سریال دست کم تا انتخابات 96 ادامه خواهد یافت. البته نمی گویم هر مطلبی بر اساس این پایه است چرا که خیلی‌ها از سر دلسوزی موضع می گیرند.

وی اضافه کرد: موضع دولت مشخص است؛ ما به موسیقی اصیلی ایرانی احترامی می‌گذاریم و در جهت بسط و نشر این هنر در چارچوب قوانین و احکام می پردازیم و البته باید خیلی از مباحث را به ویژه در مجامع مذهبی مورد توجه و احترام قرار دهیم. هنر مدیریت این است که به گونه ای عمل کنیم که بتوانیم بیشترین منفعت را عاید مردم کنیم.

سخنگوی دولت همچنین بیان کرد: در بحث کنسرت ها بعد از اعطای مجوز و وقتی چارچوب های قانونی طی شده هیچ کس نمی تواند از اختیارات فرا قانونی درباره لغو آنها اقدام کند. درباره ارتباط ما با علما و آیات محترم هم موضع دولت مشخص است، برای روابط خوبمان با بیوت آنها احترام زیادی قائلیم و در عمل هم این کار را انجام می دهیم. مدیرانمان هم باید بسیار آگاهانه و هوشمندانه وارد این موضوعات شوند چرا که بسیار عرصه متلاطمی است.

وی با بیان اینکه رقبا می خواهند از هر فرصتی استفاده کنند و ما باید معقول عمل کنیم، گفت: ما از هنرمندان اصیل‌مان که از سرمایه های کشور هستند و کنسرت‌ها، طبق قانون حمایت کنیم اما این به معنی بی توجهی نسبت به نظرات ارزشمند علما و آیات عظام نیست. از همین مدیرانمان انتظار داریم با همه حساسیت‌ها تصمیمات سنجیده بگیرند و سیاست‌های دولت را اجرایی کنند.

نوبخت با اشاره به انتقادات از سفر وزیر اقتصاد آلمان به ایران افزود: شاید خیلی ها نظرات متفاوتی درباره چنین مباحثی داشته باشند. ما قطعا در چارچوب مصالح و منافع ملی مذاکره می کنیم و هیچگاه از آنچه مربوط به حقوق ملت است کوتاه نمی آییم و استیفای حقوق را با توجه به مذاکره و دیپلماسی ادامه می دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شورای عالی امنیت ملی در جلسه اخیر خود با برگزاری مسابقه ایران و کره در روز تاسوعا موافقت کرده است؟ خاطر نشان کرد: من به دلیل سفرم به زاهدان در جلسه آخر شورای عالی امنیت ملی حضور نداشتم.

نوبخت همچنین در واکنش به خبرهایی مبنی بر فعالیت ستادهای انتخاباتی رئیس جمهور برای انتخابات 96 تصریح کرد: این مساله تایید نمی شود و اصلا بحث ستاد و تشکیل آن در دولت مطرح نیست. آقای روحانی هم آنقدر درگیر مسئولیت‌های خود هستند که الان به هیچ وجه درباره انتخابات واکنشی ندارند.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به پرداخت مطالبات گندم کاران یادآور شد: امسال موفق شدیم حدود 5/ 11 میلیون تن گندم خریدرای کنیم در حالی که در سال 92 کل میزان خرید حدود چهار میلیون 200 هزار تن بوده است ضمن اینکه قیمت ها را هم بالا برده ایم. از 14 هزار و 600 میلیارد تومان پولی که برای خرید گندم لازم داشتیم بیش از 10 هزار 500 میلیارد تومان را پرداخت کردیم و در هفته های آینده این مبلغ را به صفر خواهیم رساند.

نوبخت اضافه کرد: از طرفی برای افزایش رشد اقتصادی بیش از 10 هزار واحد تولیدی با مبالغی که به آنها پرداخت شده از ابتدای سال فعال شده اند و از سوی دیگر نسبت به اتمام طرح های نیمه تمام اولویت دار اقدام کرده ایم که 37 هزار میلیارد تومان در این زمینه اختصاص داده شده است که شاید تا دهه فجر بیش از 500 پروژه بزرگ عمرانی را افتتاح کنیم. بیش از 20 هزار 500 میلیارد تومان از مطالبات پیمانکاران هم در آینده ای نزدیک تادیه خواهد شد.

نوبخت همچنین اظهار کرد: درباره خارج کردن خودروهای فرسوده از ناوگان حمل و نقل شهری مصمم هستیم که 90 هزار تاکسی فرسوده را از رده خارج کنیم که بر اساس آخرین گزارش بیش از 56 هزارو 626 صاحب خودرو ثبت نام کردند و تا الان 21 هزار و 818 تاکسی جدید تحویل داده شده است.

وی به سرشماری نفوس و مسکن اشاره کرد و گفت: تاکنون بیش از یک میلیون و 300 هزار خانوار در سرشماری نفوس و مسکن شرکت کرده‌اند که نسبت به دیروز 20 درصد افزایش داشته است. خواهشمان از مردم عزیز این است زودتر برای این کار اقدام کنند تا بار سنگینی روی نرم افزارها نیاید، هر چند آماده هستیم اما اگر این کار به تدریج صورت بگیرد بهتر است.

سخنگوی دولت با قدردانی از نمایندگان مجلس یادآور شد: نمایندگان طی یک ماه گذشته در دو زمینه با دولت همکاری بسیار خوبی داشتند. ماه گذشته برای اصلاح بودجه جاری ناگزیر به تقدیم لایحه‌ای به مجلس شدیم و تحقیقا مجلس آنچه را مورد نظر دولت بود در اصلاح قانون بودجه 95 انجام داد. از طرفیدو روز پیش کمیسیون تلفیق برای رسیدگی به لایحه برنامه ششم وارد بحث شد.

وی افزود: بحث هایی مطرح بود که آیا باید همه بندها رسیدگی شود یا تنها احکامی را که برای اجرا لازم داریم رسیدگی شود؟ که کمیسیون تلفیق به این مسائل پاسخ داد. 27 نفر از  اعضای کمیسیون تلفیق رای مثبت دادند و کلیات برنامه ششم را تصویب کردند و از دیروز وارد جزئیات شدند. خوشبختانه با مجلس خیلی خوب همکاری می کنیم و این مساله هم با پختگی نمایندگان پایان یافت که روال خوبی است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به این سوال که تک نرخی کردن نرخ ارز چه زمانی صورت می گیرد و پیش بینی‌اش از قیمت ارز چیست؟ عنوان کرد: الان زمینه برای تک نرخی کردن قیمت ارز با توجه به ثبات اقتصاد کشور فراهم است. همکارانم در سازمان برنامه و بودجه روی این موضوع کار می کنند و احتمالا قیمت ارز با این ارقامی که الان است نخواهد بود و حتما قیمت منطقی تری خواهد بود.

وی در واکنش به صحبت های رئیس سازمان بازرسی کل کشور درباره مدیرانی که فیش های حقوقی شان بررسی شده است گفت: پیش از این مدیرانی که فیش های حقوقی شان بررسی شده بود حدود 3 درصدشان که تقریبا 30 نفر بودند، حقوق بیش از 20 میلیون دریافت کرده بودند و این بار جامعه آماری گسترده و مشخص شد. 4/ 0 درصد از این مدیران بیش از 20 میلیون دریافت کرده‌اند البته این که کسی بیش از 20 میلیون دریافتی داشته به معنای آن نیست که دزدی کرده یا خلاف قانون انجام داده باشد.

نوبخت ادامه داد: تمام این مساله در دیوان محاسبات مورد بررسی دقیق قرار گرفته و از دیوان این انتظار را داریم که هر موردی را خلاف قانون دیدند تحت پیگرد قرار دهند و دولت هم حمایتی از این اشخاص نمی کند. الان سقف حقوق 10 میلیون است و هیچ کس نمی‌تواند بیشتر از این سقف دریافتی داشته باشد. هر کسی در هر جایگاهی تخلفی انجام داد حتما مورد پیگرد قرار می گیرد ضمن اینکه مجلس طرحی را آماده کرده تا در صورت تصویب، جایگزین مصوبه شورای حقوق و دستمزد در این زمینه شوند.

این عضو شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به این سوال که شکایت ایران از آمریکا برای بازگشت 2 میلیارد دلار به کشور به کجا رسیده است؟ خاطر نشان کرد: این مساله در شواری عالی امنیت ملی بررسی شد و الان هم دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت امور خارجه و اقتصاد پیگیر آن هستند و مقدمات شکایت فراهم شده است. ما از استیفای حقوقمان برای بازگشت این 2 میلیارد دلار به هیچ وجه کوتاه نمی آییم.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان مبلغ یارانه را افزایش داد، اظهار کرد: در ماده 7 قانون یارانه‌ها آمده 50 درصد از آنچه از افزایش قیمت حامل‌های انرژی به دست می‌آید برای کمک به خانوارها، 30 درصد برای کمک به تولید و 20 درصد برای هزینه‌های جاری عمرانی صرف شود اما ما نه تنها کل پول افزایش قیمت را بین مردم تقسیم می‌کنیم بلکه باز هم به خاطر کم بودن این پول سالیانه حدود 10 تا 12 هزار میلیارد تومان از خزانه برداشت می‌کنیم و اگر بخواهیم این عدد را اضافه کنیم باید بپرسیم از چه محلی باید این کار انجام شود.

وی ادامه داد: برای افزایش یارانه‌ها یا باید قیمت‌ها را افزایش دهیم، یا از خزانه برداشت کنیم یا اینکه قیمت ارز را بالا ببریم و از مابه‌التفاوتشان پول تأمین کنیم. همه این کارها آثار سوء اقتصادی دارند و یک‌طرفه نمی‌توان گفت که می‌شود پول یارانه‌ها را افزایش داد. اگر به حرف باشد شاید بعضی‌ها بگویند تا یک میلیون تومان هم می‌توان یارانه داد. اما آیا محل تأمین منابع آن مشخص است. به هر حال الان مجلس در حال رسیدگی برنامه ششم توسعه است و می‌تواند تکلیف این موضوع را مشخص کند.

نوبخت در واکنش به سوالی درباره برخورد با رسانه‌هایی که موضوع فیش‌های حقوقی را مطرح کردند و رسانه‌هایی که به املاک نجومی اشاره کردند،‌ بیان کرد: از همه دستگاه‌ها در همه قوا انتظار داریم عدالت را رعایت کنند چرا که اجرای عدالت سرمایه اجتماعی یعنی اعتماد مردم را بالا می‌برد. توصیه ما همان توصیه رئیس جمهور است که حقایق بازگو شود و امیدواریم برخوردهای دوگانه صورت نگیرد. هر چند برای خیلی از مسائل باید هزینه داد.

وی همچنین درباره انتقاد مراجع در موضوع محصولات تراریخته، تصریح کرد: راجع به مباحث فناوری‌های نو و اصلاحات ژنتیک دیدگاه‌های علمی مختلفی وجود دارد. مراجع معظم هم در موارد مختلف برای دادن مجوز اظهار نظر کرده‌اند. نظر مراجع برای ما بسیار حائز اهمیت است اما بالأخره اختلاف نظر هم وجود دارد و به همین دلیل در دولت ستاد ایمنی زیستی تشکیل داده‌ایم که مواضع طرفین را می‌شنود و موضع رسمی دولت از طریق این ستاد خواهد بود.

سخنگوی دولت در واکنش به  گمانه‌زنی‌ها درباره عیدی امسال کارمندان دولت و بازنشستگان تاکید کرد: هر وقت به عددی که توانستیم بیان کنیم برسیم آن را اعلام می‌کنیم. وقتی این مسأله قطعی نشده بیان مطالب درباره آن ممکن است باعث تشویش اذهان عمومی شود و به رسانه ها توصیه می‌کنیم که به پیش نویس لوایح استناد نکنند چرا که هیچ چیز الان قطعی نیست و تنها مسأله  قطعی این است که حقوق کارکنان دولت افزایش می یابد و برای کاهش نابرابری حقوق بازنشستگان گام عملی بر می‌داریم.

وی هم‌چنین درباره به تعویق افتادن پاداش خدمت بازنشستگان اظهار کرد: برای اینکه بتوانیم قبل از وارد شدن پول به خزانه پاداش بازنشستگی عزیزانمان را تسویه کنیم.از مجلس اجازه گرفتیم اسناد خزانه منتشر و با فروش آن‌ها بدهی مان را تادیه کنیم. الان تمام کارهای مربوط به تبدیل این اوراق به ریال در حال انجام است و فرایند اداری خود را طی می‌کند که در آینده نزدیک همه این‌ها را تبدیل به ریال می‌کنیم. تردید نکنید اگر امروز بتوانیم چنین کاری را انجام دهیم آن را به فردا موکول نمی کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه درپاسخ به این سوال که آیا قطع شدن اضافه کاری برخی کارمندان و کم شدن حقوق بعضی از کارکنان بانک به خاطر موضوع فیش های حقوقی بوده است، بیان کرد: من تائید نمی کنم که اضافه کاری کارمندان قطع شده باشد، شاید دستگاهی از نظر مالی مشکل داشته که به روسای برنامه و بودجه استان ها ابلاغ می کنم اگر مشکلی در دستگاهی هست حل شود ولی این موضوع ربطی به فیش های حقوقی ندارد. درباره بانک‌ها هم بی‌اطلاعم البته نباید زحمتی برای کارکنان زحمت کش بانک‌ها به وجود بیاید.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به وتوی اخیر مجلس آمریکا روی دستور رئیس جمهور این کشور  آیا دولت خود را برای وتوی احتمالی تصمیمات رئیس جمهور آمریکا آماده کرده است یا خیر؟ تاکید کرد: تیم حقوقی دولت ارزیابی دقیقی انجام داده و ما با علم و اطلاع از این موضوعات هر نوع مذاکره ای با آمریکا را پیش می بریم. پیش‌بینی همه موارد در آینده هم صورت گرفته و از الان واکنش لازم را برای هرکنشی طراحی کرده ایم.

سخنگوی دولت درباره پیوستن ایران به FATF و لازمه شفاف سازی در داخل اظهار کرد: دولت موظف است همه قوانینی را در جهت شفاف سازی است اجرایی کند چه در روابط با کشورهای دیگر و چه در روابط داخلی خودمان. آنچه دولت انجام می‌دهد بر اساس قوانین حاکم کشور است و اگر نیاز به قانون جدید باشد مجلس شورای اسلامی نظر خود را اعلام می‌کند.

وی هم‌چنین در پاسخ به این سوال که تصمیم دولت برای حذف کارت سوخت چیست؟ یادآور شد:‌ این موضوع در اصلاح بودجه 95 صورت گرفت و وقتی از طرف مجلس و شورای نگهبان تائید شد رئیس جمهور آن را ابلاغ کرد و باید بررسی کنیم که شرکت پالایش پخش آیا آن را ابلاغ کرده یا خیر چون قانون است و باید اجرایی شود.

به گزارش ایسنا، نوبخت در پایان درباره لایحه اصلاح نظام بانکی و طرح آن در مجلس گفت:‌ این مسأله هنوز در هیأت وزیران  مطرح نشده و به محض اینکه گزارش آن رسید لایحه را دولت به مجلس خواهد داد. اگر مجلس طرحی دارد رسیدگی می‌کند و دولت هم نظرات خودرا در این لایحه به مجلس تقدیم خواهد کرد.






ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *