جنگ قدرت در خاندان سعودی، انگیزه تجاوز به یمن/ روسیه در قبال تحولات یمن تغییر موضع داده است

10:42 - 13 مهر 1395
کد خبر: ۲۲۸۴۳۰
دسته بندی: سیاست
رئیس گروه مطالعات خاورمیانه کشمکش و جنگ قدرت در خاندان سعودی را از جمله انگیزه‌های تجاوز نیروهای ائتلاف به یمن دانست و گفت:"محمد بن سلمان" فرزند پادشاه سعودی در کسوت نیابت ولیعهدی و تصدی‌گری وزارت جنگ، برای کنار زدن "محمد بن نایف" ولیعهد کنونی، تقلای زیادی می‌کند و تحلیلگران جنگ یمن را "جنگ بن سلمان" توصیف می‌کنند.
گروه سیاسی: اوضاع در یمن به نفع متجاوزان سعودی نیست؛ این گزاره را می‌توان به صورت عیان و آشکار از تحولات میدانی و سیاسی جاری در یمن استنباط کرد؛ حکام سعودی نه تنها به هیچ یک از اهداف از پیش تعیین شده شان در تجاوز به یمن دست نیافته‌اند بلکه در نتیجه این تجاوز گرفتار مشکلات مرزی هم شده‌اند؛  موشک‌های نیروهای یمنی از قبیل برکان1 و موشک بالستیک صمود، حکام سعودی را به بیم و هراس انداخته است.

جنگ قدرت در خاندان سعودی، انگیزه تجاوز به یمن/ روسیه در قبال تحولات یمن تغییر موضع داده است

روز شنبه هفته جاری بود که خبر رسید، یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن یک ناو جنگی وابسته به ائتلاف عربی- سعودی را در سواحل شهر «المخا» در استان تعز واقع در جنوب غرب یمن هدف قرار داده‌اند. یک منبع نظامی در این رابطه اعلام کرد که این ناو متعلق به کشور امارات بود.

جنگ قدرت در خاندان سعودی، انگیزه تجاوز به یمن/ روسیه در قبال تحولات یمن تغییر موضع داده است

پیش‌تر نیز "محمد عبدالسلام" سخنگوی جنبش انصارالله یمن  در صفحه توئیتر خود از طرح کثیف امارات برای تجزیه یمن خبر داده بود و نوشته بود: امارات به صورت مستقیم در تجاوز به یمن شرکت کرده و عملیات جدا کردن بخش هایی از خاک یمن را به صورت آشکار در دست دارد. 

اشغال تعدادی از جزایر یمنی توسط امارات

سخنگوی انصارالله همچنین متذکر شده بود که "امارات کار نظارت بر عملیات نظامی در جنوب یمن را برعهده داشته و تعدادی از جزایر یمنی را اشغال کرده است".

اما پس از انهدام ناوجنگی اماراتی، ائتلاف متجاوز سعودی طی بیانیه‌ای اعلام کرد حملات خود را علیه مردم یمن افزایش خواهد داد.

استفاده ائتلاف متجاوز سعودی از سلاح‌های ممنوعه

ائتلاف متجاوز سعودی از 25 مارس 2015 بیش از یک سال و نیم است که با استفاده از بمب‌های حاوی اورانیوم غنی شده و بمب‌های خوشه‌ای که جز سلاح‌های ممنوعه هستند و همچنین محاصره زمینی، دریایی و هوایی، کشتار ملت یمن را آغاز کرده است و نکته جالب در این میان سکوت کرکننده سازمان ملل و سایر مجامع جهانی مدعی حمایت از حقوق بشر است.

اواخر خردادماه بود که سعودی‌ها با تطمیع و ارعاب، بان کی مون دبیرکل سازمان ملل را وادار کردند تا نام این رژیم را از لیست ناقضان حقوق کودک به سبب فجایع یمن، پاک کند؛ موضوعی که واکنش‌های فراوانی را در عرصه بین‌الملل به همراه داشت؛ و عاملی شد تا کودک کشی‌های سعودی‌ها در یمن استمرار یابد. 

عربستان مانع از اعزام کمیته حقیقت‌یاب مستقل به یمن

همچنین پنج شنبه هفته گذشته خبر رسید که اعضاء شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد  در نشستی که در ژنو به منظور بررسی نقض حقوق بشر و جنایت جنگی عربستان سعودی و متحدانش در یمن برگزار شد، به دلیل مخالفت عربستان، از تصویب قطعنامه اعزام کمیته مستقل حقیقت یاب به یمن بازماندند.

برای آگاهی بیشتر از اوضاع یمن، با علیرضا میریوسفی رئیس گروه مطالعات خاورمیانه دفتر مطالعات سیاسی وزارت امور خارجه به گفت‌وگو پرداختیم؛ وی معتقد است: عربستان سعودی، یمن را حیات خلوت خود می‌دانسته و همواره سعی داشته است این کشور را به عنوان بخشی از هژمونی خود در جهان عرب محسوب کند. البته این تلاش ها توسعه طلبانه همواره با مقاومت مردم یمن مواجه بوده و آتش زیر خاکستر بوده است.

میریوسفی همچنین کشمکش و جنگ قدرت در خاندان سعودی را از جمله انگیزه‌های تجاوز نیروهای ائتلاف به یمن می داند و می‌گوید: در بررسی علل تجاوز نیروهای ائتلاف به سرکردگی عربستان سعودی به یمن نباید از مجادله و منازعه ایجاد شده میان شاهزادگان خاندان سعودی غافل شد؛ بویژه آنکه "محمد بن سلمان" فرزند پادشاه سعودی در کسوت نیابت ولیعهدی و تصدی‌گری وزارت جنگ، برای کنار زدن "محمد بن نایف" ولیعهد کنونی، تقلای زیادی می‌کند و تحلیلگران جنگ یمن را "جنگ بن سلمان " توصیف می‌کنند.

در ادامه توجه شما مخاطبان را به این مصاحبه جلب می‌کنیم:

جنگ قدرت در خاندان سعودی، انگیزه تجاوز به یمن/ روسیه در قبال تحولات یمن تغییر موضع داده است

علیرضا میریوسفی رئیس گروه مطالعات خاورمیانه دفتر مطالعات سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی   با اشاره به اوضاع یمن و شدت گرفتن حملات ائتلاف متجاوز سعودی به این کشور، اظهار کرد: موضوع یمن بسیار پیچیده است؛ این کشور از سال 1960 صحنه درگیری قدرت‌های مختلف بویژه نزاع و رقابت ناصریست‌ها و قوای مصر و عربستان بوده است.

عربستان، یمن را حیات خلوت خود می‌دانست

وی با بیان اینکه آثار اتفاقات و منازعات  دهه 60 میلادی در حوادث امروز یمن هویدا است، تصریح کرد: عربستان سعودی، یمن را حیات خلوت خود می‌دانسته و همواره سعی داشته است این کشور را به عنوان بخشی از هژمونی خود در جهان عرب محسوب کند. البته این تلاش ها توسعه طلبانه همواره با مقاومت مردم یمن مواجه بوده و آتش زیر خاکستر بوده است.

میریوسفی افزود: از سال 2011 به بعد، عربستان سعودی با چراغ سبز آمریکا و حمایت‌های شورای امنیت، سیاست‌های یکجانبه‌ای را بر علیه مردم یمن تحمیل کرد و تضییفات و خسارات سیاسی و اقتصادی فراوانی را در قبال این کشور روا داشت.

رئیس گروه مطالعات خاورمیانه با اشاره به ریشه‌ها و دلایل شکل‌گیری مقاومت مردم یمن علیه حکومت سعودی و سیاست‌های خصمانه این حکومت، گفت: زیاده خواهی‌ها و زورگویی‌های حکام سعودی در قبال دولت و ملت یمن و تلاش ریاض برای تحمیل اغراض سیاسی‌اش، مردم یمن را وادار به مقاومت علیه همسایه شمالی کرد.

جنگ قدرت در خاندان سعودی، انگیزه تجاوز به یمن

میریوسفی، کشمکش و جنگ قدرت در خاندان سعودی را از جمله انگیزه‌های تجاوز نیروهای ائتلاف به یمن دانست و خاطرنشان کرد: در بررسی علل تجاوز نیروهای ائتلاف به سرکردگی عربستان سعودی به یمن نباید از مجادله و منازعه ایجاد شده میان شاهزادگان خاندان سعودی غافل شد؛ بویژه آنکه "محمد بن سلمان" فرزند پادشاه سعودی در کسوت نیابت ولیعهدی و تصدی‌گری وزارت جنگ، برای کنار زدن "محمد بن نایف" ولیعهد کنونی، تقلای زیادی می‌کند و تحلیلگران جنگ یمن را "جنگ بن سلمان" توصیف می‌کنند.

جنگ قدرت در خاندان سعودی، انگیزه تجاوز به یمن/ روسیه در قبال تحولات یمن تغییر موضع داده است

وی تصریح کرد: مقامات و تصمیم گیران حکومت سعودی با توجه به سوابق تاریخی  و تجربه مقاومت  سرسختانه مردم یمن در برابر توسعه طلبی های سعودی ها، نسبت به دشواری و امکان ناپذیری پیروزی و ظفرمندی در جنگ یمن آگاه بودند، اما محاسبات اشتباه و کوته نظرانه به همراه رقابت‌ها و کشمکش‌های داخلی در میان حکام جدید سعودی، ورود به جنگ نا فرجام و غیرانسانی یمن را باعث شد.

عدم اراده سیاسی حکام سعودی برای دستیابی به راه‌حل مسالمت‌آمیز در یمن

رئیس گروه مطالعات خاورمیانه تاکید کرد: از منظر جمهوری اسلامی ایران، دستیابی به راه حل سیاسی و مسالمت آمیز در یمن نسبت به دو کشور بحرانی دیگر خاورمیانه یعنی عراق و سوریه، قابل دسترس تر بوده است، اما این امر تاکنون به سبب عدم اراده سیاسی حکام سعودی و رویکرد زیاده خواهانه آن‌ها، تحقق نیافته است.

میریوسفی با اشاره به کارشکنی سعودی‌ها در مذاکرات صلح کویت که  میان طرف‌های درگیر در جنگ یمن برگزار شده بود، گفت: تشدید جنگ قدرت در خاندان سعودی راه‌های ورود ریاض به رویکرد سازنده  و حصول به توافق منصفانه در یمن را مسدود کرده است و حتی موجب شده تا مقامات سعودی عملا باعث شکست مذاکرات صلح یمن شوند.

روسیه در قبال تحولات یمن تغییر موضع داده است

وی با اشاره به تحولات سیاسی اخیر در یمن و تشکیل شورای عالی سیاسی در این کشور با توافق صورت گرفته میان جنبش انصارالله و حزب کنگره ملی به رهبری علی عبدالله صالح، اظهار کرد: در ماه های اخیر علاوه بر تحولات میدانی در صحنه سیاسی نیز، شاهد اتفاقات مهمی در رابطه با پرونده یمن بودیم که مهم ترین آن، تغییر موضع روسیه در شورای امنیت بود.

میریوسفی ادامه داد: در چند سال گذشته و به ویژه از سال 2011 به بعد، معمولا مسکو در عمل با قطعنامه‌های شورای امنیت علیه یمن که توسط دولت سعودی ارائه می‌شد، مخالفت نمی کرد، اما اخیرا شاهد بودیم که روسیه در مقابل صدور قطعنامه جدید علیه یمن ایستاد و نهایتا یک بیانیه ضعیف و خنثی از سوی رئیس دوره ای شورای امنیت در مورد یمن صادر شد. 
 
رئیس گروه مطالعات خاورمیانه در پایان خاطرنشان کرد: بهبود اوضاع یمن و پایان‌یابی بحران در این کشور مستلزم پیدایش اراده سیاسی در میان حکام سعودی است که امیدواریم این اراده بوجود آید و مقامات سعودی متوجه شوند که مانند اکثر قریب به اتفاق بحران‌های منطقه، در بحران یمن نیز راه حل نظامی کارساز نیست و چاره ای جز حصول به یک راه حل سیاسی و جامع و منصفانه وجود ندارد.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *