ای کاش "چ" را به اسکار می فرستادیم یا لااقل برنده سیمرغ مردمی جشنواره را!

10:01 - 29 آذر 1393
کد خبر: ۲۲۸۲۹
دسته بندی: صفحه نخست ، عمومی
خبرگزاری میزان: هرچند عدم راهیابی "امروز" به فهرست نامزدهای نهایی اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان برای مخاطبان ایرانی ناراحت کننده است اما اگر ریزبینانه بنگریم اتفاقا حضور چنین فیلمی در فهرست نهایی اسکار است که باید عجیب باشد.

: هرچند عدم راهیابی "امروز" به فهرست نامزدهای نهایی اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان برای مخاطبان ایرانی ناراحت کننده است اما اگر ریزبینانه بنگریم اتفاقا حضور چنین فیلمی در فهرست نهایی اسکار است که باید عجیب باشد.

به گزارش /حامد مظفری: "امروز" فارغ از آن که مهمترین عامل موفقیت در اسکار که داشتن پخش کننده قدرتمند جهانی است را نداشت به عنوان محصولی باکیفیت حتی در داخل کشور هم محل تردید صاحب نظران بود. جالب است که فیلم نه در هنگام نمایش در جشنواره نه در هنگام اکران عمومی و چه در برخورد با مخاطبان عام و چه در برخورد با منتقدان نتوانسته بود اثری درجه یک به نظر آید اما به عنوان نماینده ایرانی اسکار انتخاب شد. چرا؟

انتخابی به منظور دلجویی

چون به این طریق دلجویی عمیقی صورت گرفته باشد از کارگردان آن که دو سال قبل فیلم ارزشمند "یه حبه قند"ش به تحریم اسکار خورد(!!!) و نتوانست در میان رقبای آکادمی زورآزمایی کند. اما مشکل اینجاست که هر قدر که "یه حبه قند" به واسطه نگاه متعالی اش در ترویج سبک زندگی ایرانی-اسلامی می توانست نماینده شایسته ای برای اسکار باشد "امروز" کمترین مزیتی برای معرفی به آکادمی نداشت.

ای کاش "چ" را معرفی می کردید یا "خط ویژه"؛ فیلم مردمی جشنواره را

شاید اگر به جای این فیلم یکی از آثار ارزشی سینمای ایران طی سال اخیر مثلا "چ" به عنوان نماینده اسکار معرفی می شد حتی اگر به فهرست کاندیداهای نهایی راه نمی یافت باز هم به واسطه همان انتخاب اولیه یک جور ارزشگذاری بود بر روند فیلمسازی دفاع مقدس. یا حتی اگر برای یک بار هم که شده به سراغ معرفی فیلم مردمی جشنواره فجر به عنوان نماینده اسکار می رفتیم و "خط ویژه" را معرفی می کردیم انتخابمان این مزیت را داشت که کمک کند بر افزودن به اعتبار سیمرغ مردمی جشنواره اما...

اما نیک که بنگریم انتخاب "امروز" که حتی رایزنی لازم برای پخش آن در کشورهای آسیایی هم صورت نگرفته بود قماری بود که از ابتدا باخت مان در آن مسلم بود.

با این امید که در سالهای آتی با دیدی فراخ تر نماینده ایرانی اسکار را انتخاب کنیم فهرست فیلمهای راه یافته به جمع نامزدهای نهایی بخش غیرانگلیسی زبان اسکار 2015 را مرور می کنیم:

1- داستان‌های وحشی / Wild Tales- دمیان زیفرون-آرژانتین

2- نارنگی / Tangerines- زازا اورشادزه - استونی

3- جزیره ذرت / Corn Island - جورج اوواشی - گرجستان

4- تیمبوکتو / Timbuktu- عبدالرحمان سیساکو - موریتانی

5- متهم / Accused- پائولو فن در اوست - هلند

6- آیدا / Ida - پاول پاویل‌کوفسکی - لهستان

7- لویاتان / Leviathan - آندری زیاگنیتسف - روسیه

8- فورس ما‌ژور / Force Majeure - روبن اوشتلند - سوئد

9- آزادی‌خواه / The Liberator- آلبرتو آلورو - ونزوئلا


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *