عربستان به دنبال گریز از اتهام نقض حقوق بشر و جنایت جنگی در یمن است

16:35 - 10 مهر 1395
کد خبر: ۲۲۷۳۵۸
روزنامه گاردین روز جمعه در گزارشی با بیان اینکه عربستان به دنبال گریز از اتهام جنایت جنگی در یمن است، نوشت: ریاض از خطر اعزام کمیته مستقل حقیقت یاب به یمن جان سالم به در برد، اما مجبور شد بپذیرد که بازرسان سازمان ملل مصادیق نقض حقوق در این کشور را گزارش دهند.
به گزارش گروه فضای مجازی ، ایرنا به نقل از گاردین نوشت: اعضاء شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روز گذشته (پنجشنبه) در نشستی که در ژنو به منظور بررسی نقض حقوق بشر و جنایت جنگی عربستان سعودی و متحدانش در یمن برگزار شد؛ به دلیل مخالفت عربستان، از تصویب قطعنامه اعزام کمیته مستقل حقیقت یاب به یمن باز ماندند.
این روزنامه افزود: بسیاری بر این باورند قطعنامه ای که پس از مذاکرات طولانی میان اعضاء شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو و پشت درهای بسته، صادر شد، یک ناکامی در مقابل پاسخگو نبودن عربستان است. 
گاردین نوشت: «سلما عامر» عضو اندیشکده مطالعاتی حقوق بشر در قاهره گفت: در این قطعنامه مصونیت بخشیدن به عربستان، نسبت به ضرورت حمایت از مردم یمن ارجعیت داده شده است. 
این روزنامه انگلیسی افزود: طرح اعزام کمیته مستقل حقیقت یاب در مورد نقض حقوق بشر در یمن در ابتدا از سوی دولت هلند پیشنهاد و مورد حمایت اکثر کشورهای اروپایی قرار گرفت. 
گاردین افزود: بااین حال نتیجه نشست ژنو نشان می دهد که عربستان مصمم است تا از اتهام حملات گسترده ای که از مارس 2015 در یمن به راه انداخت و مورد انتقاد بسیاری قرار گرفته است، بگریزد. 
این روزنامه نوشت: بر اساس این قطعنامه، کارشناسانی از سوی سازمان ملل متحد در چارچوب کمیسیون ملی یمن به منظور تحقیق در مورد نقض حقوق بشردر یمن اعزام خواهند شد. این در حالی است که این کمیسیون به جانبداری و اهمال در انجام مسئولیتش تاکنون متهم شده است. 
گاردین نوشت: بر اساس قطعنامه یاد شده، کارشناسان سازمان ملل متحد صرفا به منظور تکمیل فعالیت های تحقیقاتی کمیسیون ملی به یمن اعزام می شوند. 
این روزنامه انگلیسی افزود: در همین حال «زید رعد الحسین» رئیس کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل موظف شده است تا گزارشی را به صورت شفاهی در خصوص یافته های این نهاد بین المللی در جلسه آتی شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه دهد. 
گاردین نوشت: این در حالی است که لایحه قبلی به مراتب سخت تر بود و از شورای حقوق بشر سازمان ملل می خواست تا ضمن اعزام کمیته مستقل حقیقت یاب به یمن وضعیت حقوق بشر در این کشور را کنترل و دائما گزارش نماید.
این روزنامه انگلیسی در ادامه نوشت: «سید احمد الوداعی»، مدیر مرکز حقوق بشر و دموکراسی بحرین گفت: برخی از اعضاء نهاد شورای حقوق بشر سازمان ملل که در درگیری های یمن نقش دارند، تلاش کردند تا دستورالعمل سازمان ملل را تحریف کنند. این ناکامی دیگری از سوی یک دستگاه برجسته مدافع حقوق بشر است که به طور وقیحانه ای عضویت عربستان، یکی از وحشیانه ترین دولت های جهان را در این نهاد بین المللی پذیرفت تا اکنون این گونه قطعنامه صادر کند.
گاردین نوشت: گروه مدنی «سیو چیولدرن» نیز عنوان کرد: این تحقیقات بایستی مستقل برگزار شده و کارشناسان به تمامی اطلاعات دسترسی داشته باشند تا مصادیق نقض حقوق بشر و قوانین بین المللی را که منجر به کشته شدن کودکان یمنی و خانواده شان شده است، برملا کند.
دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر در سازمان ملل متحد پیشتر با اشاره به کشته شدن افراد غیر نظامیان در یمن، ادامه این وضعیت را «عمیقا نگران کننده» توصیف کرده بود. 
براساس گزارش سازمان ملل، از زمان شروع حملات هوایی عربستان و متحدانش علیه یمن در مارس 2015 میلادی ( فروردین 1394) ، بیش از 10 هزار نفر در یمن کشته شده اند که بیش از 3 هزار و 800 نفرشان غیرنظامی بوده اند
گزارش های منتشر شده حاکی از آن است که انگلیس از زمان آغاز حملات عربستان سعودی به یمن بیش از 3 میلیارد پوند مجوز فروش سلاح به عربستان سعودی صادر کرده است. 
بر اساس آمار رسمی کمپین مبارزه با تجارت سلاح، عربستان سعودی بزرگترین خریدار تسلیحات از انگلیس است و از سال 2010 تجهیزاتی به ارزش 6 میلیارد و 700 میلیون پوند از این کشور دریافت کرده است. 
علاوه بر فروش تسلیحات، ارتش انگلیس در سال جاری میلادی در آموزش نیروهای سعودی نقش جدی داشته است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *