تورم تا پایان سال به 17 درصد می‌رسد/ شیوه تامین مالی مسکن مهر نامناسب بود

12:20 - 27 آذر 1393
کد خبر: ۲۲۷۱۶
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
خبرگزاری میزان: رییس کل بانک مرکزی گفت: نرخ تورم تا پایان امسال به 17 درصد می رسد و در سال 95 تک نرخی خواهد شد.

: رئیس کل بانک مرکزی گفت: نرخ تورم تا پایان امسال به 17 درصد می رسد و در سال 95 تک نرخی خواهد شد. 

به گزارش میزان، ولی الله سیف، در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان تهران اظهار داشت: از دستاوردهای دولت تدبیر و امید در یک سال و نیم گذشته آرامش و ثباتی است که در فضای اقتصادی کشور حاکم شده و تورمی که در مهر 92 به 40.4 درصد رسیده بود، اکنون روند نزولی دارد و رو به کاهش است. 

رییس کل بانک مرکزی افزود: رشد اقتصادی که با شیب منفی از سال 91 شروع شده بود و تا سال 92 نیز ادامه داشت در سه ماهه نخست امسال به روند مثبت رسیده است و انتظار می رود در فصول آتی ،این نشانه های خروج از رکود اقتصادی تثبیت شود. 

رییس شورای پول و اعتبار با اشاره به رکود اقتصادی و تورم افسارگسیخته سالیان گذشته خاطرنشان کرد: دغدغه ما ایجاد آرامش بود و خوشحالیم که این موضوع تا حد زیادی محقق شده است. 

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به کاهش 6.6 درصدی متوسط نرخ برابری دلار با ریال در بازار آزاد در 5 ماهه اول سال 93 در مقایسه با مدت مشابه سال قبل عنوان کرد: نوسانات نرخ برابری دلار با ریال در بازار آزاد در پنج ماهه اول سال 1393 نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان 49.4 درصد کاهش پیدا کرد و این امر ، امکان برنامه ریزی برای سرمایه گذاری بلندمدت را به سرمایه گذار بازگرداند.

تورم تک رقمی در سال 95
وی با بیان این که نرخ تورم تا پایان امسال به 17 درصد خواهد رسید، ابراز امیدواری کرد: طبق پیش بینی دقیق، در سال 94 نرخ تورم از امسال کمتر خواهد شد و امیدواریم در سال 95 تورم تک رقمی را در کشور داشته باشیم . 

سیف گفت : در ارائه تسهیلات بانکی ظرفیت مالی 240 تا 245 هزار میلیارد تومان پیش بینی شد و با تدابیر اقتصادی این رقم را به 285 هزار میلیارد تومان افزایش دادیم و در ارائه این تسهیلات،تامین سرمایه در گردش مورد نیاز خطوط آماده تولید در اولویت قرار دارد. 

رییس کل همچنین از نشانه هایی امیدوار کننده خبر داد و اضافه کرد : برخی واحدهای تولیدی که به دلیل فشار اقتصادی، کارگران خود را تعدیل کرده بودند، اکنون بار دیگر آنها را به کار دعوت می کنند. 

رئیس کل بانک مرکزی حیات نظام بانکی را در گرو واحدهای تولیدی دانست و افزود: تولید و بانک در جهت یکدیگر حرکت می کنند. اگر مطالبات غیرجاری مانع اعطای تسهیلات است ، این مسئله استثنا هم دارد و در صورتی که واحد تولیدی با کمک سیستم بانکی بتواند به چرخه اقتصادی گذشته برگردد ، بانک از کمک به آن مضایقه نخواهد کرد. 

سیف خاطرنشان‌ کرد: واحدهای تولیدی که در جریان تحریمها دچار مشکل شده اند، باید احیا شوند و هدف هم همین است.

رشد اقتصادی، فصلی اعلام می شود
وی تصریح کرد: در نیمه دوم سال 92 تا سه ماهه نخست امسال ، رشد اقتصادی با جهت گیری صحیح به رقم 4.6 درصد رسید . 

رییس شورای پول و اعتبار تاکید کرد: هر فصل باید رشد اقتصادی اعلام شود و نرخ رشد فصل پائیز، در دی اعلام خواهد شد.

اصلاح نگاه رقابتی غلط
سیف با بیان این که یکی از برنامه های بانک مرکزی ایجاد انضباط پولی است ، تاکید کرد: صرف جذب سپرده بیشتر در یک بانک ، دلیل برتری آن بانک نیست و بانک مرکزی این نگاه رقابتی غلط را اصلاح و با این روند مقابله خواهد کرد.
 
وی در ادامه بازار غیرمتشکل پولی را یکی از مشکلات بانک مرکزی عنوان و خاطرنشان کرد: با واحدهایی که فعالیت پولی خارج از نظارت بانک مرکزی داشته باشند ، به صورت جدی برخورد خواهدشد. 

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی که صورت های مالی روشنی دارند و طرح های ارائه شده آنها از توجیه پذیری فنی، مالی و اقتصادی مناسبی برخوردار باشند، ملاک بانک برای اعطای تسهیلات است. 

وی خاطرنشان کرد : بانک مرکزی متولی تولید نیست، بلکه حامی و پشتیبان آن است و تمام تلاش ما در این است که با روشی درست و منطقی، رشد و شتاب فعالیت های تولیدی را تقویت کنیم. در یک سال و نیم اخیر، جهت گیری خوبی در نظام بانکی شاهد بودیم و پرونده بانک هایی که کجروی داشته اند، به هیئت انتظامی بانکها ارجاع شده است.

شیوه نامناسب تامین مالی مسکن مهر
رییس کل بانک مرکزی همچنین در این نشست از شکل اجرای مسکن مهر گلایه و عنوان کرد: متاسفانه مسکن مهر با شیوه تامین منابع مالی غلط بنا شده و این طرح در اقتصاد کشورآثار نامطلوبی به دنبال داشته است. با جلسات خوبی که با وزیر راه و شهرسازی داشتیم، بنا شد تا از یک سو قراردادهای منعقد شده عملیاتی شود و از سوی دیگر آثار مخرب آن در حوزه اقتصادی رفع شود. 

سیف با بیان این که افزایش تسهیلات مسکن مهر از 25 به 30 میلیون تومان در شورای پول و اعتبار در دست بررسی است، گفت: افزایش تسهیلات مسکن مهر پس از تصویب شورای پول و اعتبار اجرایی خواهد شد. 

وی تاکید کرد: تسهیلات تکلیفی ابلاغی به نظام بانکی نسبت به سال قبل،230.3 درصد افزایش نشان می دهد. 

رییس شورای پول و اعتبار با گلایه از تفکر رایج در بهره گیری از تسهیلات قرض الحسنه عنوان داشت:‌ در ابتدای انقلاب هر کس به شکل واقعی نیازمند بود ، وام قرض الحسنه دریافت می کرد اما متاسفانه اکنون فرهنگی در جامعه ایجاد شده است که هر کس از وام قرض الحسنه استفاده نکند، تصور می کند ضرر خواهد کرد و باید این رویه را اصلاح کنیم.

چکاوک، گامی برای افزایش اعتبار چک
رئیس کل بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنانش اذعان کرد: تعداد چک های برگشتی در اتاق پایاپای اسناد بانکی تهران در 7 ماهه اول امسال 3.4 میلیون برگ چک است و ظرف 4 سال گذشته 23 میلیون برگ چک برگشت خورده است. 

وی افزود: حجم بالای این چک ها ممکن است بدهی فردی به فرد دیگر باشد و این الزاما به معنای بدهی به بانک نیست. نظام بانکی باید شرایط اعطای دسته چک را به متقاضیان به شکل دقیق مشخص کند و بر حسب سابقه مالی باید دسته چک اعطا کرد. 

رییس شورای پول و اعتبار سپس با اشاره به تمهیدات بانک مرکزی در این رابطه افزود: با راه اندازی سامانه چکاوک، بررسی اعتبار مالی درخواست کننده چک الکترونیکی خواهد شد و نتیجه برای بانک صادرکننده به شکل آنی اعلام می‌شود. این سامانه هم اکنون در 12 استان کشور اجرایی شده و تا اسفند امسال در سراسر ایران اجرایی می شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *