طلسم دموکراسی در کشورهای درحال توسعه/ ایران با فشار خارجی از پای درنمی‌آید

13:42 - 20 مرداد 1393
کد خبر: ۲۲۶۷
دسته بندی: سیاست ، عمومی
خبرگزاری میزان: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:ضرورت فعلی انقلاب و کشور خروج از رکود است و این کارها در مدتی نه طولانی عملی است.

: رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:ضرورت فعلی انقلاب و کشور خروج از رکود است و این کارها در مدتی نه طولانی عملی است.

به گزارش ، آیت الله هاشمی رفسنجانی در همایش 50 سال تلاش سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران در سخنانی افزود: این جلسه برای من جلسه ای امیدوارکننده است و با کمال میل در آن شرکت کردم تا نظراتم را که بر مبنای تجربه در زمان جنگ است انتقال دهم.

وی گفت: تصمیمات وزیر صنعت ، معدن و تجارت و بخش خصوصی که در این جلسه ارائه شد خوب است ،اما اجرای آن که مهمتر است نیازمند همکاری عمومی است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: ما در شرایط خوبی نیستیم و بسیاری از شهرکهای صنعتی کوچک تعطیل و یا نیم حالند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: گروهی را برای بازدید از شهرکهای صنعتی فرستادم که گزارش آنها حقیقتاً ‌حزن آور است و انسان دلش می سوزد که برخی سرمایه های خود را به این بخش آورده اند اما با این شرایط روبرو هستند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر سیاست های کلی که رهبری تصویب و ابلاغ کرده اند و ما در مجمع، مسئول نظارت بر اجرای آن هستیم درست اجرا شود و تصمیم هایی که در این جلسه گرفته می شود بطور جدی و فوری دنبال شود و بانک ها نیز درک درستی از شرایط داشته باشند مسائل برطرف خواهد شد.

وی افزود: با تجربه تاریخی ای که داریم و حضور آقای نعمت زاده در این وزارت که قبل از جنگ و اتمام دولت من در این وزارت بود و می داند که چه کار کند مسائل قابل حل است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: وضع امروز کشور از زمان جنگ و بعد از آن که این زیربنا موجود نبود بدتر نیست در حالیکه در آن زمان ما ضرورتهای اولیه مانند سیمان ، برق و آب را نداشتیم.

وی افزود: اکنون بیکاری بخصوص در سطوح تحصیلکرده ها و نیروهای کشور حقیقتاً مشکل و عیب بزرگی برای ملت ماست و ما باید برای جوانها بیش از این دلسوزی کنیم و نباید برخی ملاحظات را انجام دهیم و بگذاریم این واقعیتها که باید دیده شوند، دیده شوند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در زمان جنگ نرخ بیکاری 16 درصد بود و پس از پایان جنگ تعداد رزمندگان بیکار نیز به آن افزوده شد گفت: اشتغالزایی برای این تعداد کار عظیمی بود اما ما شعار محوری خود را تولید قرار دادیم و در هر جا از اهمیت آن سخن می گفتیم و امروز نیز همانگونه است و باید موجودی خود را نقد کنیم.

آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود: اکنون دهها هزار واحد ساخته شده و آماده تولید ، از چرخه بیرون رفته است اما فکر نمی کنم وضع بانکها اکنون بدتر از وضع آخر جنگ باشد و باید به این بخش کمک کند.

وی گفت: ما از بانک مرکزی استقراض می کردیم و سال پایانی جنگ برنامه ما 51 درصد کسری بودجه داشت و ارزی برای واردات نداشتیم و فقط یک میلیارد دلار ارز در خزانه بود و با 12 میلیارد دلار بدهی سررسید شده مواجه بودیم اما اکنون چنین وضعی وجود ندارد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود: اکنون در چین حداقل 22 میلیارد یورو داریم که برای چنین روزهایی کنار گذاشته ایم و باید چند برابر آن فاینانس بگیریم و کشور را تکان دهیم چرا که چینی ها در این سالها خیلی از ما استفاده کردند.

وی با اشاره به اینکه در یکی دو سال پس از جنگ تورم را به کمتر از 10 درصد رساندیم و به سرعت بیکاری را مهار کردیم گفت: در آن سالها با افزایش تولید و آزادی واردات ،‌ بازار را اشباع کردیم و اکنون نیز باید با استفاده از ارزی که در اختیار بخش خصوصی است و میزان آن کم نیست و سیاستهای صحیح ، نیاز واحدهای تولیدی را تأمین کنیم و به بخش خصوصی امتیازاتی دهیم که خوشبختانه این مسائل در لوایح دولت وجود دارد و انجام شدنی است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: در زمان جنگ تحریم که بیشتر در زمینه تسلیحات بود وجود داشت و بعد از جنگ به علت فضایی که از میانه روی در کشور دیده شد و سیاست درستی که در جنگ آمریکا و عراق و کویت گرفتیم دنیا بهتر ما را شناخت و تصورات واهی که از ما داشت که ما آمده ایم نظم منطقه را به هم بزنیم از ذهنشان رفت و فهمیدند که ما ماجراجو نیستیم بلکه خواهان آرامش در منطقه هستیم و درها را باز کردند و تحریمها برطرف شد.

وی افزود: در آن سالها مجلس به ما اجازه داد تا 135 میلیارد دلار برای برنامه اول مصرف کنیم که نیمی از آن از تولید و مابقی از واردات تأمین می شد اما مصرف ما این میزان نبود و تنها 95 میلیارد دلار مصرف کردیم و هر چه خواستیم از طریق فاینانس خارجی برای طرحهای زیربنایی استفاده می کردیم.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اکنون دست دولت از دوره ما بازتر است و فضایی که بعد از انتخابات ایجاد شده اگر خراب نکنیم و دولت بتواند آنرا حفظ کند می توانیم برای رفع مشکلات خارجی تحمیلی که کم نیست از آن استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه معلوم است که ایران هیچگاه با فشارهای خارجی از پا در نمی آید تصریح کرد: اما مشکلات برای مردم ایجاد می شود که این مشکلات هم عمداً‌ بوجود می آید و هم امری طبیعی است و با کمبودهای خاص رخ داده است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: حرکتی شروع شده که در حال پیشرفت است و مهندس نعمت زاده تجربه کامل و لازم و همکاران خوبی دارد که امیدواریم با همکاری جمعی بتوانیم این مرحله را زود پشت سر بگذاریم.

وی با تأکید بر ضرورت همکاری مجلس و دولت افزود: دستگاه قضایی نیز باید در این مورد بیشتر مواظب باشد و همراه با سیاستها،‌کمکهای لازم را انجام دهد.

وی با بیان اینکه نقش بانکها نیز در این زمینه بسیار مؤثر است گفت: در حالیکه وزیر اقتصاد اعلام کرده است جذب نقدینگی 28 درصد بیشتر از پارسال بوده است دلیلی ندارد که بانکها دستشان برای حمایت از صنایع و بخش خصوصی تا این حد بسته باشد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: اکنون خروج از رکود اولویت نخست کشور است و با اینگونه تصمیمها طلسم رکود شکسته می شود و قدمهای بعدی برای کارهای زیربنایی تر و بزرگتر انجام خواهد شد و در این مسیر باید خیلی نشاط به خرج دهیم و بطور جدی وارد میدان شویم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه وضع منطقه به ویژه دنیای اسلام خوب نیست و بد شرایطی پیش آمده است گفت‌: به طور کلی آزادی و دموکراسی در کشورهای در حال توسعه تقریبا طلسم شده است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در همایش 50 سال تلاش سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران که در سالن اجلاس سران برگزار شد در سخنانی افزود: وضع غزه و عراق خوب نیست و به سرعت تخریب می شوند و شاهدیم که مردم زیادی به شهادت می رسند .

وی گفت: شاهدیم که در کشورهای اسلامی مشکلات زیادی وجود دارد که رفع آنها نیازمند هوشیاری ، دلسوزی و سیاست گذاری های درست است تا جلوی این همه کشتار گرفته شود .

آیت الله هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه اختلافات ضرر دارد اما اختلافات موجود در داخل کشورمان بیشتر لفظی و کلامی است و عمقی ندارد و قابل اصلاح است گفت :‌ اما اختلافات بیرون جهان اسلام بسیار خطرناک است .

وی گفت:‌ اکنون مثلثی در منطقه و کشورهای در حال حرکت به سوی آزادی و دموکراسی حاکم است که تقریبا آنها را طلسم کرده است و در بسیاری از کشورها دیکتاتوری حاکم ا ست و قدرتهای استکباری نیز متنفذند و اینها منافع خود را اصل قرار می دهند و منافع مردم را قیچی می کنند .

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود : اکنون جهان اسلام با عامل جدیدی روبرو شده که آن تروریسم و افراط گرایی است و اینها همدیگر را حفظ می کنند .

وی گفت: ‌نمونه آن در مصر است که بعد از جمال عبدالناصر که این کشور را به استبداد عمیق دچار کرد اما مردم بعد از سالها انقلاب خوبی کردند که ما آن را بیداری اسلامی نام نهادیم و آنها بهار عربی نام نهادند و به سرعت استبداد را با هزینه کم شکستند .

آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود : در این انقلاب مردم با یکدیگر متحد و مخالفان اندک بودند و دولتی با رای مردم بر سر کار آمد اما به زودی جریان افراطی تندرو و تروریست عرصه را بر آنان تنگ کرد و مانع از حضور گردشگران جهانی در مصر شد و دیدگاه جهانیان به اسلام منفی شد .

وی گفت: ‌این حالت آنقدر پیشرفت کرد که مردمی که انقلاب کرده بودند به سرعت به کسی رای دادند که نظامی رسمی مصر بود و انقلابشان را به استبداد واگذار کردند و استکبار هم از این وضع استقبال و این دولت را حمایت کرد .

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد : در لیبی نیز شرایط مانند مصر شد و قذافی که مستقل بود اما رهبری ای نداشت که مردم را راضی کند و سقوط کرد و مدتهاست که در این کشور نیز شاهد نا آرامی هستیم و در بنغازی و طرابلس بسیاری از منابع نفتی قابل استفاده نیست .

وی همچنین با اشاره به شرایط پیش آمده در عراق گفت: ‌در این کشور نیز مردم قانون اساسی خوبی تدوین کردند که منافع ملی گروه های مختلف را تامین می کرد و شیعیان پست نخست وزیری ،‌ کردها ریاست جمهوری و اهل تسنن ریاست مجلس را داشتند و بر اساس جمعیتشان تقسیم عادلانه ای بود و از این بهتر نمی شد .

آیت الله هاشمی رفسنجانی تصریح کرد : تروریست ها در این کشور نیز عرصه را بر مردم تنگ کردند و هر روز شاهد انفجار و ناامنی هستیم و عراق به وضعی منتهی شده است که وقتی گروه داعش تصمیم به اعلام دولت اسلامی گرفت منطقه مهم موصل را که نقطه ورودی فرات به عراق است گرفت و اگر سدی را که در این منطقه وجود دارد منهدم کند شاید تا بغداد زیر آب برود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد : اینکه گروهی به این سرعت مردم را بکشد ، برده و کنیز بگیرد و مسیحیان را کشتار کند و جهانیان را به جهان اسلام بدبین کند این وضع قابل دوام نیست .

وی همچنین به اقدامات گروه بوکو حرام در غرب آفریقا اشاره کرد و گفت: این مثلث خطرناک بلای جدیدی در جهان اسلام شده است و ما باید در منطقه مواظب باشیم .

آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: در کشور از ابتدای انقلاب اختلافات لفظی و افکار مختلف وجود داشت و برخی زیاد چپ روی یا راست روی می کنند اما اگر ضرورت ایجاب کند رهبری اعلام نظر می کنند و مسائل بر طرف می شود .

وی افزود : اهل تسنن در مرزهای کشور حضور دارند و مشکلی نداریم در ابتدای انقلاب و ماههای نخست در مناطقی مانند بلوچستان ، خوزستان ، گنبد کاووس و ترکمن صحرا مسئله تجزیه طلبی مطرح اما به سرعت برطرف شد اکنون نیز برخی مواقع به این مسئله دامن زده می شود و شیطنت هایی وجود دارد و هسته هایی از این جریان های خطرناک که درصدد تخم گذاری هستند حمایت و همراهی می کنند اما ما باید رضایت کامل مردم را برای مقابله با آنان با خود داشته باشیم .

آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: علت همه اتفاقاتی که در منطقه و جهان اسلام رخ می دهد نبود رضایت مردم و استفاده از این نارضایتی است که زمینه را برای افراد تندرو ایجاد می کند .

وی افزود : ‌امروز رضایت مردم به شکستن رکود ،‌ایجاد اشتغال و کاهش تورم بستگی دارد و نیازهای مردم در حد تامین دارو ،‌غذا،‌تحصیل و درمانشان است که چیز اندکی است .

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود‌: با همت دولت ،‌همکاری مجلس و مراعات سیاست هایی که رهبری اعلام کرده اند زمینه رفع مشکلات ایجاد خواهد شد و فضای جهانی در خصوص ایران بهتر شده است و باید این فضا را تخریب نکنیم .

وی در بخش دیگری از سخنانش با ابزار تاسف از حادثه دلخراش سقوط هواپیمای مسافربری که جان تعدادی از مردم را گرفت این سانحه را به خانواده داغدار آنها و مردم تسلیت گفت و ‌افزود : این مسئله باید موجب هوشیاری شود و مسئولان همگی باید همکاری و هماهنگی داشته باشند تا با استفاده از صنایع پیشرفته و امن این گونه حوادث رخ ندهد .

آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت : ‌دراین سال ها از امکانات امنیت پرواز محروم بوده ایم که امیدواریم این وضع دیگر تکرار نشود.‌


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *