رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

حمله به شیعیان و بازداشت علامه زکزاکی، توطئه آمریکا و صهیونیست‌ها بود

21:15 - 08 مهر 1395
کد خبر: ۲۲۶۶۶۷
یک فعال سیاسی نیجریه‌ای گفت که ما متوجه شدیم که حمله و بازداشت علامه زکزاکی توطئه طراحی شده توسط آمریکا و صهیونیست‌هاست و آزادی علامه زکزاکی خارج از اختیارات دولت است.
به گزارش گروه فضای مجازی به نقل از تسنیم، ابراهیم یعقوب زکزاکی در سال 1953 میلادی برابر 1332 شمسی در شهر زاریا، شمال نیجریه به دنیا آمد. وی رهبرجنبش اسلامی نیجریه است و در روز 13 دسامبر 2015 (23 آذرماه 1394) بر اثر حمله ارتش نیجریه به حسینیه بقیةالله و منزل شیخ، وی زخمی و توسط ارتش دستگیر و زندانی شد.

ارتش نیجریه علت این حمله را تلاش هواداران شیخ برای ترور رییس ستاد ارتش نیجریه در منطقه زاریا اعلام کرده است.

گروههای حقوق بشری، ارتش نیجریه را به قتل عام و استفاده غیرقانونی و بیش از حد از زور و خشونت در برخورد با شیعیان نیجریه متهم می کنند.

"یوسف حمزه"، فعال سیاسی نیجریه‌ای در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم به تشریح آخرین اوضاع علامه زکزاکی، دبیرکل جنبش اسلامی نیجریه  و اعتراضات در این کشور برای آزادی وی پرداخت.

بینایی علامه زکزاکی بسیار ضعیف شده و دست چپ وی از کار افتاده است

وی در این مصاحبه گفت: آخرین خبرها درباره اوضاع و شرایط علامه زکزاکی حاکی از آن است که وی در شرایط بسیار سختی به سر می‌برد. آخرین ملاقات در زندان با علامه، توسط پسر بزرگ و برادرش انجام شد. بر اساس گفته آنها، بینایی علامه بسیار ضعیف شده به گونه‌ای که بینایی وی به حدی رسیده که دیگر نمی‌تواند تشخیص دهد که شخصی که در مقابل وی قرار دارد مرد یا زن است و هر دو چشم وی در شرایط وخیمی قرار دارد. همچنین دست چپ وی که مورد اصابت گلوله قرار گرفت هم اکنون از کار افتاده است و نمی‌تواند آن را بلند کند.

این فعال سیاسی نیجریه گفت: شرایط بغرنج علامه در زندان سبب شد تا مردم در اعتراض به این شرایط واکنشی از خود نشان دهند. علامه زکزاکی حتی اگر متهم باشد باید در دادگاه محاکمه شود و هر اقدامی نیز انجام داده باشد حق مداوا شدن را دارد و باید این فرصت به وی داده شود که با پزشک خود دیدار کند.

حمله و بازداشت علامه زکزاکی توطئه طراحی شده توسط صهیونیست‌ها است

وی در پاسخ به سوال دیگر درباره برنامه‌های مردم نیجریه در اعتراض به ادامه بازداشت علامه زکزاکی گفت: متاسفانه دولت نیجریه منطقی برخورد نمی‌کند و ما متوجه شدیم که حمله و بازداشت علامه زکزاکی توطئه طراحی شده توسط آمریکا و صهیونیست‌هاست و آزادی علامه زکزاکی خارج از اختیارات دولت است. ما تمام تلاش خود را برای آزادی علامه به کار خواهیم بست اما هرگز به اقدامات خشونت آمیز و هرج و مرج روی نخواهیم آورد.

اکثر شهرهای شمال نیجریه پس از نماز جمعه برای آزادسازی علامه زکزاکی تظاهرات برگزار می‌کنند

یوسف حمزه اضافه کرد: ما هر ظهر جمعه در اکثر شهرهای شمال نیجریه بعد از نماز راهپیمایی‌های مسالمت‌آمیزی برگزار می‌کنیم همچنین هر ماه درباره موضوع آزادی علامه زکزاکی نشستی در این شهرها برگزار می‌شود و اتحاد طلبه ها، خواهران و حتی کودکان نیز تظاهرات مخصوص خود در این زمینه را برگزار می‌کنند. تظاهرات زیادی برای آزادی علامه زکزاکی برگزار شده اما متاسفانه دولت نیجریه به هیچ وجه این موضوع را درک نمی‌کنند و خواسته مردم را برآورده نمی‌کنند. این در حالی است که همه سازمان‌های حقوق بشری این جنایت را محکوم کردند و از رئیس جمهور نیجریه درخواست کردند که علامه را آزاد کنند اما به این درخواست‌ها پاسخ مثبت ندادند.

امروزه حتی در ابوجا برای آزادسازی علامه تظاهرات برگزار می‌کنیم

وی گفت: به نظر می‌رسد که دولت حاکم بر نیجریه تصمیم گرفته که این کشور را نابود کند اما ما همچنان پایدار باقی خواهیم ماند و به راهپیمایی و تظاهرات خود برای آزادسازی علامه زکزاکی ادامه خواهیم داد. نخست درباره آزادی علامه می‌نوشتیم پس از آن اقدام به برگزاری راهپیمایی کردیم و امروزه حتی در ابوجا نیز تظاهراتی برای آزادی علامه برگزار می‌کنیم و چه بسا گام آخر برای آزاد سازی علامه زکزاکی برای دولت چندان خوشایند نباشد.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *