رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

بحران داخلی به زودی عربستان را زمین‌گیر خواهد کرد/ کمک 36 میلیاردی آل‌سعود به گروه‌های تروریستی در سوریه

13:20 - 08 مهر 1395
کد خبر: ۲۲۶۶۳۸
دسته بندی: سیاست
یک کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: با توجه به کاهش درآمدهای عربستان به زودی بحران داخلی در این کشور ایجاد خواهد شد.
بحران داخلی به زودی عربستان را زمین‌گیر خواهد کرد/ کمک 36 میلیاردی آل‌سعود به گروه‌های تروریستی در سوریه
حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی درباره تشدید موج بیکاری در عربستان در پی کاهش نفت اظهار کرد: یکی از نقاط قوت رژیم وهابی عربستان تکیه بر درآمدهای نفتی است که این مسئله ضمن اینکه در عرصه‌های منطقه‌ای و جهانی جایگاه عربستان را تحکیم کرده است اما به لحاظ تحکیم جامعه عربستان و اقتصاد تک محصولی مبتنی بر نفت باعث شده است که جامعه عربستان یه یک جامعه بی‌تحرک و غیرپویا تبدیل شود.

وی افزود: نفت و تکیه بر درآمدهای نفتی مردم عربستان را به شدت وابسته به این موضوع کرده است و هیچ‌گونه ابتکار و خلاقیتی برای بازسازی اقتصاد تک محصولی در این کشور وجود ندارد روندی که موجب شده که یک چالش جدی در داخل عربستان ایجاد شود.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی خاطرنشان کرد: عربستان در طول 4 دهه گذشته همواره تولیدات نفتی خود را روزانه به بیش از 10 میلیون بشکه نگه داشته است و این مقدار تولیدات درآمد سرشاری را برای این کشور به وجود آورده است که باعث شده نوعی رخوت و سستی در جامعه عربستان گسترش پیدا کند.

هانی‌زاده تاکید کرد: در طی سال‌های اخیر عربستان سعودی مخصوصا رژیم وهابی آل سعود هزینه‌های سنگینی برای ماجراجویی خود ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه در جنگ عراق علیه ایران، عربستان سعودی با کمک کویت، امارات، بحرین و قطر حدود 120 میلیارد دلار به رژیم صدام کمک کرد افزود: در طول بحران نزدیک 6 سال سوریه عربستان 36 میلیارد دلار کمک مالی به گروه‌های تروریستی در سوریه پرداخت کرده است و در جنگ آمریکا علیه عراق نیز هزینه‌های بسیاری را نسبت به ماجراجویی آمریکا و اشغال عراق متقبل کرده است روندی که امروز سبب شده تا  مشکلات اقتصادی در این کشور افزایش پیدا کند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه عربستان سعودی در جنگ یمن نیز دهها میلیون دلار هزینه کرده است گفت: از سوی دیگر کاهش شدید نفت سبب شده است عربستان سعودی بخش وسیعی از درآمد خود را از دست دهد روندی که سبب بروز مشکلات در عرصه داخلی این کشور شده است به گونه‌ای که بسیاری از فعالیت های عمرانی در داخل عربستان متوقف شده و حقوق کارمندهای آنها در طی ماه‌های گذشته کاهش پیدا کرده و تحقق و پویایی در عربستان مشاهده نمی‌شود.

هانی‌زاده با بیان اینکه بسیاری از قراردادهای عمرانی در عربستان به دلیل کاهش شدید درآمدهای نفتی این کشور لغو شده است تصریح کرد: عربستان به دلیل اینکه قصد داشت با ایران و اقتصاد ما رقابت کند قیمت نفت را کاهش داد و یک میلیون بشکه بر نفت صادراتی خود اضافه کرد از این رو همه این موارد سبب شده است تا عربستان با چالش جدی روبرو شود و بسیاری از درآمد خود را از دست دهد روندی که بحران داخلی را در آینده نزدیک در این کشور رقم خواهد زد.




وطن دوست
|
-
|
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
0
0
عامل دیگری که ان شاالله انها را نابود خواهد کرد مرگ غم انگیز هزاران انسان است که در حادثه منا در نهایت خونسردی و عمدا بدست وهابیون از خدا بی خبر در حرم امن الهی مظلومانه به شهادت رسیدند. خدا جای حق نشسته است دیر یا زود اه و نفرین همچون سجیل های آسمانی بر انان هجوم می اورد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *