آیا می توان دوباره حضانت فرزند را از همسر پس گرفت؟

16:29 - 07 مهر 1395
کد خبر: ۲۲۶۴۴۸
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
آیا می توان با گرفتن وکیل دوباره حضانت فرزند را از همسر پس گرفت؟ این سئوالی است که کارشناسان وکیل آنلاین به آن پاسخ داده‌اند.
به گزارش ، سوال مخاطب وکیل آنلاین در رابطه با اینکه آیا می توانم با گرفتن وکیل دوباره حضانت فرزندم را از همسرم پس بگیریم؟ به شرح زیر است:

همسر بنده سه ماه قبل خانه را ترك كرد و بعد از گذشت بيست روز اظهارکرد که اگر حق طلاق و حق حضانت فرزندمان را به من دهی ، برمی گردم . با توجه به علاقه ام به زندگی و وجود دختر دو و نيم ساله مان اين ريسك رو كردم و حق طلاق و حق حضانت تام فرزندمان را دادم تا اينكه همسرم به خانه برگشت ولی بعد از گذشت بيست روز به دادگاه رفت و درخواست مهريه و طلاق داد .آيا می توانم با گرفتن وكيل دوباره حضانت فرزندم را از همسرم پس بگيرم؟

پاسخ کارشناسان وکیل آنلاین:

مطابق ماده ۴۱ قانون حمایت خانواده، هرگاه دادگاه تشخیص دهد توافقات راجع به ملاقات، حضانت، نگهداری و سایر امور مربوط به طفل برخلاف مصلحت او است یا در صورتی که مسؤول حضانت از انجام تکالیف مقرر خودداری کند ویا مانع ملاقات طفل تحت حضانت با اشخاص ذی ‌ حق شود، می ‌ تواند در خصوص اموری از قبیل واگذاری امر حضانت به دیگری یا تعیین شخص ناظر با پیش ‌ بینی حدود نظارت وی با رعایت مصلحت طفل تصمیم مقتضی اتخاذ کند.

بنابراین اصل بر صلاحیت اشخاص در توافق اراده است. از طرفی دیگر اصل بر اجرای تعهد توسط طرفین است ولی از آنجا که ممکن است هر یک از زوجین از ایفا وظایف و و‌تمالیف متعهد شده نسبت به طفل خودداری کند در نتیجه طفل از حمایت اجتماعی محروم بماند.

پس قانونگذار اجازه داده علی رغم توافق طرفین برخلاف مصلحت طفل یا خودداری مسئول حضانت از انجام تکالیف توافق شده، دادگاه دخالت کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *