فیلم «هیهات» به دنبال پیوند نگاه سربازان ایرانی با قهرمانان کربلا است

12:55 - 06 مهر 1395
کد خبر: ۲۲۵۷۹۹
این که گروهی همت کرده و بار دغدغه هاشان را در کوله باری از ارادت به دوش کشیده و از دشت های نینوایی این سرزمین تا صحن متبرک آستان دوست پهن کرده و مجموعه ای پیشکش محضر سرور و سالار شهیدان عالم ارزانی داشته اند جای ارزش گذاری باقی می گذارد.
به نقل از سراج 24، جشنواره چهاردهم فیلم مقاومت این روزها در سینماهای «ملت» و «فلسطین» میزبان علاقمندان به آثار سینمای دفاع مقدس است و به قول مسئولان انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس این رویداد فرهنگی به عنوان سرآغاز سال سینمایی دفاع مقدس شناخته می شود. سینمایی که می تواند ظرفیت های گسترده ای از فرهنگ سرزمین اسلامی ایران را در قالب های فکری و فرهنگی در سطح بین المللی توزیع کند. اندیشه هایی که بسترساز اندیشه های مبارکی در نزد ایثارگران و آزادگان جهان شده است، چرا که نقش بسیاری از انقلاب ها و جریان های اسلامی را باید به تبعیت از انقلاب اسلامی ایران و دفاع قهرمانانه مردمان ایران زمین یافت. در میان آثار به اکران درآمده داخلی و خارجی در این دوره از جشنواره و در روز اول برگزاری جشنواره بین المللی فیلم مقاومت شاهد اکران فیلمی گرانقدر درباره ایثار و مقاومت بودیم که در پی پیوند دلاورمردی های سربازان ایرانی به تبعیت از قهرمانان واقعه کربلا بوده است.

فیلم «هیهات» به دنبال پیوند نگاه سربازان ایرانی با قهرمانان کربلا است

فیلم «هیهات» فارغ از تحلیل ساختاری که بر آن وارد خواهد بود، به لحاظ تماتیک دارای ارزش های والایی است. در واقع نمایش داستانک هایی از ترجمه مفاهیم چون نورانیت، ایثار، ایمان و فداکاری در دل ماجراهای 4 اپیزود فیلم شمایلی هستی شناسانه به اثر بخشیده که در برابر سینمای خنثی و گاه برخی آثار دورمانده از اصالت داخلی حسابی جلوه می کند. اگر این قیاس را در کنار خشکسالی گسترده سینمای ایران به لحاظ پرداخت به دریای عمیق کربلا به معیار درآوریم؛ برجستگی محصول تولیدی «محرم سال 95 سینمای ایران» بیشتر نمایان می شود.

فیلم «هیهات» به دنبال پیوند نگاه سربازان ایرانی با قهرمانان کربلا است

این که گروهی همت کرده و بار دغدغه هاشان را در کوله باری از ارادت به دوش کشیده و از دشت های نینوایی این سرزمین تا صحن متبرک آستان دوست پهن کرده و مجموعه ای پیشکش محضر سرور و سالار شهیدان عالم ارزانی داشته اند، جای ارزش گذاری باقی می گذارد. گیریم که نوسان ساختاری میان اپیزودهای فیلم به لحاظ کیفیت جاری باشد و گاه احساسی که از عمق جان نسبت به معرفت حسینی بدان دلبسته ایم، در «هیهات» عیان نشود اما نمی توان از ارزش تولیدی چنین اثری گران بها به لحاظ پرداختی که به موضوعات فراگستر اخلاقی در واقعه عاشورای حسینی دارد، نگاه خود را دور سازیم، جایی که حتی اشاره به درس های عمیق عاشورا هم می تواند بار معنایی ارزنده ای به دنبال داشته باشد. هر چند دریای معرفت عاشوراییان چنان عمق دارد و دل ما چنان سر نیازی از نگاه حسینی احساس می کند که زبان تصویر و اثری چون «هیهات» را فاصله با چنین انتظاری است.

فیلم «هیهات» به دنبال پیوند نگاه سربازان ایرانی با قهرمانان کربلا است

اما دانش اقباشاوی، هادی ناییجی، هادی مقدم‌ دوست و سید روح‌ الله حجازی سازندگان جوان سینمای ایران هر یک به نگاهی و از خلال داستانی کوتاه و موجز خواستند نقشی از گره احساس مان را با روح رفتاری حسینی پیوند بزنند؛ هنگامی که در اپیزود نخست فیلم «هیهات» ساخته هادی ناییجی، شوریدگی پسری جوان و درماندگی احوال پیرزنی در برابر برق نور حسینی حتی به ثانیه ای کوتاه مماس می شود و جوهر روحانیت از دریچه عشق و جنون سرباز می زند.

فیلم «هیهات» به دنبال پیوند نگاه سربازان ایرانی با قهرمانان کربلا است

وقتی که دانش اقباشاوی در اپیزود دوم فیلم، ایثار مردان دیروز و جوانان امروز رزم و جهاد را به شکلی غیرمستقیم به حسینی وار بودن مردان الهی در دوران ها و موقعیت های مختلف همقرینه می یابد. زمانی که سید روح الله حجازی از دریچه نگاه دختربچه ای به چگونه زیستنی کربلایی پرداخته و بیان می دارد که نیاز را باید از اجابت کننده حقیقی اش درخواست کرد و دست های آرزو را به سمت قبله ای حقیقی می بایست دراز کرد و در واقع با چنین نگاهی است که به قول حافظ؛ خاک هم می تواند به نظری کیمیا شود. و جایی که هادی مقدم دوست در اپیزود چهارم «هیهات» برای به نمایش درآوردن موقعیت ها و مفاهیم کربلا که تابلویی از همه رفتارهای والای انسانی است، سنگرهای امروز مبارزه با داعشی ها به عنوان شمرهای نوین جهان امروز را با قیام دیروز دشت کربلا از طریق نماهایی اکشن و جست و جوگرایانه نمایان می سازد.

فیلم «هیهات» به دنبال پیوند نگاه سربازان ایرانی با قهرمانان کربلا است

به شکلی اجمالی باید عنوان کرد که «هیهات» تفسیری کاملا امروزین از نگریستن به واقعه عاشورای حسینی است و زیبایی اثر در این بوده که طیف های مختلف و دامنه داری از تنوع نگاه ها را در چهار روایت گردآوری کرده است.

/انتهای پیام/

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *