ایران به دنبال امپراطور‌سازی در منطقه نیست/ سپاه با دولت همکاری دارد

10:51 - 26 آذر 1393
کد خبر: ۲۲۵۷۸
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
خبرگزاری میزان: رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به رویکرد مثبت قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا‌(ص) در استفاده و به‌کارگیری از بخش خصوصی در انجام پروژه‌ها افزود: شاهد بودیم که این قرارگاه از بخش خصوصی برای پروژه‌ها استفاده کرده و با این بخش مسابقه نداد که قطعا این رویکرد در اجرای سریع و مناسب پروژه‌ها بسیار تاثیرگذار بود.

: رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به رویکرد مثبت قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا‌(ص) در استفاده و به‌کارگیری از بخش خصوصی در انجام پروژه‌ها افزود: شاهد بودیم که این قرارگاه از بخش خصوصی برای پروژه‌ها استفاده کرده و با این بخش مسابقه نداد که قطعا این رویکرد در اجرای سریع و مناسب پروژه‌ها بسیار تاثیرگذار بود.

به گزارش گروه سیاسی ، علی لاریجانی صبح امروز در یازدهمین همایش سراسری فرماندهان و مدیران قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء با اشاره به برنامه‌ریزی کشورهای غربی و استکباری برای تشدید ایران هراسی در منطقه گفت: قطعا ایران به دنبال افزایش نفوذ خود در منطقه نیست البته جمهوری اسلامی به دنبال احیای امت اسلام است و مردم کشورهای مسلمان شاید به این موضوع علاقمند شوند اما نظر سوئی به کشورها نداریم بنابراین دستگاه دیپلماسی باید به این حوزه ورود کرده و موضوعات را تبیین کند.

رییس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه ایران به دنبال امپراطورسازی نیست افزود: برخی کشورهای منطقه در چند سال اخیر به دنبال امپراطورسازی بودند که بعد متوجه شدند که این موضوع امکان پذیر نیست.

وی ادامه داد: دراوایل انقلاب کشورهای غربی یک هراسی را در رابطه با ایران به جان کشورهای عرب منطقه انداخته بودند که بعد همان کشورهای عربی متوجه اشتباه بودن این موضوع شدند.

لاریجانی با بیان اینکه تردیدی نداریم که جریان‌های تروریستی منطقه مولود سرویس‌های اطلاعاتی بزرگ و برخی کشورهای منطقه‌ای است، گفت: چند سال پیش به یکی از کشورهای منطقه رفته بودیم در این دیدار از او در رابطه با حمایت کشورهای عربی از جریان‌های تروریستی پرسیدند که او در جواب گفت ما دو اشتباه انجام دادیم یکی آن بود که حدود 40 میلیارد دلار به صدام کمک کردیم و دوم اینکه جریان‌های تروریستی را در منطقه ایجاد کردیم.

وی ادامه داد: سپاه پاسداران در تمام دوران روحیه دریادلی را در انجام ماموریت‌هایش داشته است، به طوری که از ابتدای انقلاب عده‌ای از انقلابیون به نتیجه رسیدند که برای دفع خطرات یک اقدامی آغاز شود، در آن زمان هسته اصلی سپاه تشکیل و روحیه مجاهدت و شجاعت باعث اوج‌گیری آن شد. البته شرایط آن دوران مانند امروز نبود و افراد با روحیه مجاهدت آشنا نبودند.

لاریجانی تصریح کرد: هسته اصلی سپاه در آن زمان با یک درک درست از شرایط کار را آغاز کرد. البته در آن دوران کشور دچار خطرات و مشکلاتی مانند مشکلات امنیتی و ترور مواجه بود که خوشبختانه افراد درک درستی از حوادث داشته و با اراده قوی و مجاهدت امور را به نتیجه می‌رساندند، از این‌رو این اقدامات عوامل پیروزی سپاه در اوایل انقلاب بود.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: از طرف دیگر گاهی حوادث مختلفی در کشور پیش می‌آمد که مقوله مجاهدت در آن خوب دیده نمی‌شد. به طور مثال آن زمان بخشی از حفاظت از شخصیت‌ها و مقابله با هواپیماربایی به سپاه واگذار شد که خوشبختانه موفق بودند. همچنین وقتی صدام به کشور ایران حمله کرد، ماموریت سپاه در آن زمان وسیع شد و انصافاً وقتی سپاه پاسداران وارد میدان شد و بسیج را سامان داد، پیروزی‌های بزرگ برای کشورمان در صحنه نظامی پیش آمد و در یک زمان کوتاه آبادان و خرمشهر آزاد شد.

وی تصریح کرد: بعد از جنگ هم در مجموعه سپاه فرماندهان برای استفاده از قابلیت‌ها و شرایط کشور اقدام کردند، از این‌رو ابتدا بحث تشکیل قرارگاه سازندگی مطرح شد، البته در این رابطه در آن زمان تردیدهای بسیاری در سیستم اداری و دیوانی وجود داشت، اما خوشبختانه سپاه از این مرحله نیز با درایت عبور کرد و امور را با پشتکار به جلو برد و در این دوران کارهای عظیمی مانند ساخت سد، توسعه فازهای پارس جنوبی و اجرای پروژه ستاره خلیج‌فارس خلق شد.

رییس نهاد قانونگذاری با اشاره به رویکرد مثبت قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا‌(ص) در استفاده و به‌کارگیری از بخش خصوصی در انجام پروژه‌ها افزود: شاهد بودیم که این قرارگاه از بخش خصوصی برای پروژه‌ها استفاده کرده و با این بخش در این امور مسابقه نداد که قطعاً این رویکرد در اجرای سریع و مناسب پروژه‌ها بسیار تاثیرگذار بود.

لاریجانی با بیان اینکه درک درست و روحیه مجاهدت سرمایه اصلی سپاه است، گفت: به طور حتم تردیدی وجود ندارد که قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا‌(ص) بالنده شده و در این رابطه با دولت همکاری دارد، اما در کل و در حال حاضر همگان باید درک درستی از شرایط داشته باشند.

وی ادامه داد: امروز کشورهایی که در گذشته جنگ‌طلب بودند دیگر نمی‌توانند آن رویکرد را داشته باشند، زیرا قدرت ایران در تمام حوزه‌ها بازدارنده است. در این رابطه این کشورها شاید اظهارات سیاسی را مطرح کنند، اما قطعاً اراده‌ای برای جنگ‌طلبی ندارند و در شرایط کنونی در عرصه‌های دیگر وارد شده‌اند.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: کشورهای غربی شاید بگویند که گزینه‌ها برای مقابله با ایران روی میز است، اما جمهوری اسلامی به این اظهارات اعتنایی نمی‌کند و می‌گوییم که هر چه گزینه دارید روز میز بگذارید.

لاریجانی با اشاره به برنامه‌ریزی کشورهای استکباری برای اختلاف‌افکنی و ایران‌هراسی در منطقه گفت: در چند سال اخیر این کشورها اقدام به ترساندن کشورهای کوچک منطقه کرده و در این میان پول‌ها و سرمایه‌های آنها را هم به یغما برده‌اند، البته در این رابطه برخی کشورهای منطقه هوشیار بوده و برخی را هم باید هوشیار کرد.

وی با تاکید بر اینکه ایران قصد کشورگشایی و امپراطوری‌سازی نداشته و هیچ وقت به خاک کشوری تجاوز نکرده است، تصریح کرد: قطعا استراتژی امام راحل و جمهوری اسلامی، وحدت امت اسلامی و پیشرفت آنها است و قطعاً‌ ایران به دنبال رقابت پوچ منطقه‌ای نیست.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی کشورهای غربی و برخی کشورهای عربی به دنبال تقویت و ساماندهی جریان‌های تروریستی هستند که این موضوع بعد از حوادث سوریه تشدید شد. از طرف دیگر در شرایط کنونی شاهدیم که متولیان و مسببان تشکیل گروه‌های ترویستی در منطقه دیگر قادر به مدیریت و نابودی آن نیستند، زیرا قطعا نمی‌توان با اقدامات نظامی این گروه‌ها را از بین برد و هیچ یک از جریانات تروریستی را نمی‌توان اینگونه نابود کرد.

لاریجانی تصریح کرد: از طرف دیگر این موضوع قابل توجه است که آمریکا به هر کشوری حمله کرد که آن کشور مأمن جریان‌های تروریستی شد که این موضوع قطعاً تصادفی نیست، زیرا آمریکا نگاهش به تروریست نگاهی تاکتیکی است.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به فشارهای اقتصادی کشورهای غربی علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: تحریم‌ها به خیال این کشورها بسیار متنوع، خیلی گزنده و تاثیرگذار بود اما قطعاً آنها به هدفشان نرسیدند و در شرایط کنونی مضطرب هستند. از طرف دیگر این کشورها می‌گویند که تحریم‌ها موجب شده که ایران بر سر میز مذاکره بیاید،‌ اما باید گفت که جمهوری اسلامی ایران هیچ وقت مذاکره را ترک نکرده و چون تحریم‌ها موفق نبود، آنها مذاکره را انجام دادند. همچنین این کشورها تصور می‌کردند که با اعمال تحریم ایران از اهدافش عقب می‌نشیند، اما شاهدیم که کشورهای غربی و متولیان تحریم‌ها دیگر حرف‌های گذشته خود را نمی‌زنند، زیرا در شرایط کنونی توان گذشته را ندارند.

وی ادامه داد: مهمترین و تاثیرگذارترین راه برای بهبود وضعیت اقتصاد کشوردر شرایط کنونی درک عمیقی از مسائل است که براساس آن اقدامات مجاهدانه انجام شود. از طرف دیگر به طور حتم روحیه سازندگی در کشور که رهبر معظم انقلاب آن را به‌عنوان سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغ کردند، نجات‌بخش حوزه اقتصاد است و در شرایط کنونی موقع اجرای کامل این سیاست‌ها و توجه به آبادانی،‌ رونق تولید و مردمی کردن اقتصاد است.

لاریجانی با اشاره به آسیب‌های وارده به کشور به علت وجود اقتصاد دولتی افزود: در شرایط کنونی مسئولیت قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) خیلی بیشتر و فراتر از گذشته است و مجلس نیز برای تقویت این موضوع کمک خواهد کرد. از طرف دیگر در گذشته کشور دارای منابع مالی زیاد بود و در آن زمان برای پروژه‌ها، ردیف‌های اعتباری ایجاد می‌شد، اما در شرایط کنونی به علت سوءمدیریت گذشته و مصرف اعتبارات در جاهای دیگر،‌ بودجه‌های عمرانی تضعیف شده است، از این‌رو برای بهبود این حوزه باید برنامه‌ریزی و کارهای زیادی اندیشیده شود.

رییس قوه مقننه با بیان اینکه خلق منابع بهترین راه برای اجرای پروژه‌های عمرانی در کشور است، گفت: به طور مثال در سال جاری حدود 1200میلیارد تومان اعتبار جهت توسعه پروژه‌های آبیاری تحت فشار در نظر گرفته شده و در بودجه سال 94 نیز اعتبارات این حوزه را افزایش می‌دهیم و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) هم می‌تواند در این بخش شرکت کند، از طرف دیگر برخی مواقع برای اجرای پروژه‌ها، منابعی وجود ندارد، بنابراین برای حل این موضوع باید خلق منابع کنیم. به طور مثال تهاتر یکی از راه‌های این حوزه است.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی معادن کشور دچار حبس مال شده‌ و به بهره‌برداری نرسیده‌اند، تصریح کرد: به طور حتم احیای این منابع اهمیت زیادی دارد، از این‌رو قطعا در شرایط کنونی منابع بسیاری در کشور وجود دارد که می‌توان آنها را جایگزین محصول نفت کرد و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا باید به بخش معدن وارد شود.

لاریجانی بر لزوم حضور قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) در اجرای پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام تاکید کرد و افزود: در شرایط کنونی حدود 650 هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور وجود دارد که این موضوع بسیار غلط و اشتباه بوده و این اعتبارات باید به سمت تقویت تولید هدایت شود. از طرف دیگر هم‌اکنون حدود 400 هزار میلیارد تومان پروژه نیمه‌تمام در کشور وجود دارد که پیشرفت در برخی از آنها مشهود است، اما متاسفانه بسیاری از پروژه‌ها از پیشرفت کمی برخوردارند، از این‌رو با توجه به بودجه 20 هزار میلیارد تومانی بخش عمران، تکمیل این پروژه‌ها حدود 40 سال به طول می‌انجامد، بنابراین اگر می‌خواهیم این پروژه‌ها به سرانجام برسند، باید آنها را واگذار کنیم.

وی با بیان اینکه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) می‌تواند به عنوان یک کاتالیزور برای اجرای سریع پروژه‌های عمرانی باشد، بیان کرد: در چند سال اخیر برخی کارخانجات به صورت سهام عدالت واگذار شده‌اند ولی هم‌اکنون از این واگذاری‌ها تنها برگه‌ای در دست مردم است که می‌طلبد مسئولان این موضوع را ساماندهی کنند. البته قرارگاه سازندگی نیز می‌تواند از این سهام‌ها استفاده کند. همچنین مجلس از توسعه اوراق مشارکت در اجرای پروژه‌ها استقبال و حمایت می‌کند و ظاهراً قرارگاه سازندگی چنین کارها و اموری را آغاز کرده است.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خلق امکانات، راهکار اصلی برای توسعه تولید و هدایت نقدینگی به سمت صنایع است، گفت: قطعاً‌ اگر لازم باشد در این بخش‌ها برای قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) استثنائاتی قائل می‌شویم چون قرارگاه جریان مورد اعتماد کشور و نظام است.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *