رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

اعتیاد ریشه بسیاری از جرایم است/ افزایش20 درصدی کشفیات مواد مخدر

15:24 - 08 مهر 1395
کد خبر: ۲۲۵۶۹۸
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
فرمانده نیروی انتظامی گفت: کشفیات ما در زمینه مواد مخدر، امسال 20 درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده و باید این مساله علت یابی شود. متاسفانه مواد مخدر صنعتی در داخل کشور تولید می شود و به راحتی مواد آن را از بازار می‌شود تهیه کرد.
فبه گزارش خبرنگار حقوقی و قضایی ، سردار حسین اشتری، فرمانده ناجا در سیزدهمین همایش دادستانهای عمومی و انقلاب و نظامی سراسر کشور در سخنانی اظهار کرد: در بحث آسیب های اجتماعی در سه جلسه ای که در محضر مقام معظم رهبری حضور داشتیم، در جلسه اول آسیب های اجتماعی ترسیم شد و در جلسه دوم تعدادی از اعضا توضیحاتی دادند و در نهایت در جلسه سوم گزارش کاری ارائه شد.

وی ادامه داد: ده ها آسیب را متولیان امر احصا کردند و مقام معظم رهبری بر مباحث اعتیاد، حاشیه نشینی و طلاق تاکید کردند که اقدامات جدی در این زمینه صورت گیرد.

سردار اشتری افزود: ریشه بسیاری از جرایم اعتیاد است. نیروی انتظامی به دلیل اینکه مستقبم با جرائم برخورد می‌کند، در ریشه یابی که انجام شده مشخص شد، بیش از 50 درصد سرقت هایی که امروز صورت می‌گیرد سارقین آن معتاد هستند و در زندان ها نیز اغلب زندانیان معتاد هستند. البته نمی‌خواهیم بگویم هر قاتلی یا مجرمی معتاد است اما درصد بالایی از جرایم ریشه در اعتیاد دارد. بنابراین باید به لحاظ کاربردی آسیب شناسی صورت گیرد.باید کارگروهی برای پیشگیری اجتماعی از این امر صورت گیرد.

فرمانده ناجا تصریح کرد: کشفیات ما در زمینه مواد مخدر، امسال 20 درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است و باید این مساله علت یابی شود. متاسفانه مواد مخدر صنعتی در داخل کشور تولید می شود و به راحتی مواد آن را در بازار می‌شود تهیه کرد و آموزش آن از طریق اینترنت صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: مواد مخدر اولین آسیبی است که مقام معظم رهبری بر آسیب شناسی آن تاکید کردند، همچنین ایشان به موضوع حاشیه نشینی نیز اشاره کردند بنابر این باید اقدامات جدی در این زمینه صورت گیرد.

اشتری  تاکید کرد: نتیجه هماهنگی و همکاری بین قوه قضایبه و نیروی انتظامی ارتقای امنیت در کشور است. بسیاری از کشورها در خصوص امنیت و مبارزه با آسیب‌های اجتماعی  به این امر معتقدند.

وی تصریح کرد: بنده پیشنهاد می‌کنم یک شورای هماهنگی بین نیروی انتظامی  و دادستان ها و روسای دادگستری ها در شهرستان ها و استان ها با محوریت دستگاه قضایی صورت گیرد تا در این زمینه اقدامات جدی تری صورت گیرد و باید هزینه جرم  افزایش پیدا کند.

فرمانده نیروی انتظامی به یکی دیگر از تاکیدات مقاممعظم رهبری در زمینه قاچاق اشاره کرد و گفت: باید در زمینه امحای کالای قاچاق و مبارزه با آن با شتاب بیشتری عمل کنیم. همچنین باید در زمینه هنجار شکنی و پوشش های نامناسب آسیب شناسی شود.

اشتری تصریح کرد: اگر ارجاع پرونده ها خصوصا در شهرهای بزرگ از طریق سیستم صورت بگیرد کار راحت تر صورت میگیرد، درخواست ما این است که در بحث انتقال سوابق و حتی انتقال متهمین از ویدیو کنفراس استفاده کنیم. امروز بیش از سه هزار کلانتری و پاسگاه انتظامی داریم و بیش از ۵۰درصد کار ما مراجعات قضایی است و ارتباطات ما با دستگاه قضایی زیاد است. از 250 هزار پرونده ای که به مراکز مشاوره ای ما در خود کلانتری ارجاع شده، 72درصد منتج به صلح شده است. بنابراین مطلب می‌رساند که استفاده از سیستم کدخدامنشی باعث حل و فصل بسیاری از اختلافات می‌شود.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *