راه حل بحران سوریه فقط مذاکرات سوری- سوری است

21:05 - 05 مهر 1395
کد خبر: ۲۲۵۵۸۷
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با رئیس مجلس نمایندگان سوریه با بیان اینکه برخی کشورهای منطقه و قدرت‌های جهانی مسئول آتش افروزی‌های کنونی در سوریه هستند، گفت:راه‌حل بحران سوریه سیاسی و از طریق مذاکرات سوری- سوری است.
به گزارش گروه سیاسی به نقل از خانه ملت؛ علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ظهر امروز دوشنبه (5/7/95) با هدیه خلف عباس رئیس مجلس نمایندگان سوریه دیدار و گفت‌وگو کرد.

در ابتدای این دیدار،  علی لاریجانی روابط دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه را دوستانه و تاریخی ارزیابی کرد و گفت: ایران و سوریه به عنوان دو کشور مهم و بزرگ منطقه و جهان اسلام و برخوردار از تمدن و تاریخ غنی، دارای مناسباتی غنی و راهبردی هستند.

رفتار دولت سوریه برای حل سیاسی بحران بسیار سنجیده بوده است

رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر اهمیت توسعه روابط دو کشور در زمینه‌های پارلمانی و سیاسی، افزود: همکاری‌های دو کشور در زمینه پارلمانی و در سطح بین‌المجالس اسلامی و بین‌المجالس باید افزایش پیدا کند.

لاریجانی با اشاره به مسائل منطقه‌ای به ویژه سوریه و مبارزه با گروه‌های تکفیری- تروریستی ادامه داد:سوریه در خط مقدم مقاومت در مبارزه با تروریسم و صهیونیسم است و از نظر سیاسی رفتار دولت سوریه و شخص آقای بشار اسد برای حل سیاسی بحران بسیار سنجیده بوده است.

برخی کشورهای منطقه مسئول آتش افروزی‌های کنونی در سوریه هستند

وی یادآور شد: سیاست جمهوری اسلامی ایران مبارزه با تروریسم و برقراری امنیت در منطقه است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی کشورهای منطقه و قدرت‌های جهانی مسئول آتش افروزی‌های کنونی در سوریه هستند، افزود: متاسفانه سعودی در منطقه مشکلات عدیده‌ای ایجاد کرد و رفتار درستی ندارد و جمهوری اسلامی ایران همواره معتقد است که راه‌حل بحران سوریه سیاسی و از طریق مذاکرات سوری- سوری است.

فریبکاری و عدم پایبندی آمریکایی‌ها در توافق آتش بس اخیر با سوریه

وی در همین رابطه به فریبکاری و عدم پایبندی آمریکایی‌ها در توافق آتش بس اخیر با سوریه اشاره کرد و ادامه داد: آمریکایی‌ها با بمباران ارتش سوریه فریبکاری کردند و نشان دادند که کاملا طرف گروه های تروریستی هستند و به دروغ مدعی مبارزه با تروریسم می‌باشند.

لاریجانی با اشاره به ادعای برخی کشورها مبنی بر ایجاد دموکراسی در سوریه اظهار داشت: برخی کشورهای مدعی دموکراسی در سوریه هستند که تجربه یک انتخابات را در کشورشان دارند.

مبارزه با تروریسم با بیانیه امکان پذیر نیست

وی در همین رابطه افزود:  مبارزه با تروریسم با بیانیه امکان پذیر نیست و باید در میدان عمل، اقدامات واقعی انجام گیرد.

 لاریجانی همچنین، وحدت کشورهای اسلامی در مقابله با مشکلات درونی جهان اسلام را امری ضروری برشمرد و خاطرنشان کرد:  تنها قدرتهای بزرگ و استعمارگر از اختلافات موجود بین کشورهای مسلمان در جهت کسب منافع خاص خود بهره می برند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان این دیدار، با ابراز قدردانی از حضور رئیس مجلس نمایندگان سوریه در جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد:  این دیدار فرصت مغتنمی است و امیدوارم این سفر به دوستی های بیشتر دو ملت بیانجامد.

هدیه خلف عباس:ایران در لحظات دشوار و طاقت فرسای در کنار دولت و ملت سوریه بوده است

در ادامه این دیدار، خانم هدیه خلف عباس رئیس مجلس نمایندگان سوریه نیز، ضمن ابراز خرسندی از حضور در مجلس شورای اسلامی از جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مهم و قدرتمند در منطقه و جهان اسلام نام برد و با اشاره به روابط خوب و برادرانه، دوستانه و تاریخی دو کشور همسایه گفت:  جمهوری اسلامی ایران در لحظات دشوار و طاقت فرسای سوریه، در کنار دولت و ملت سوریه بوده است.

گفتار و عمل آمریکا در قبال سوریه متناقض می باشد

وی حمایت از اسرائیل از جبهه النصره در قنیطره و حملات نظامی آمریکا علیه ارتش سوریه را بیانگر حمایت علنی آمریکا از تروریسم خواند و افزود:  گفتار و عمل آمریکا در قبال سوریه متناقض می باشد.

رئیس مجلس نمایندگان سوریه در پایان این دیدار، از حمایت های همه جانبه جمهوری اسلامی ایران از سوریه به ویژه حمایت های مقام معظم رهبری، قدردانی کرد و ادامه داد:  اِن شاالله به زودی پیروزی مردم سوریه علیه تروریسم را جشن خواهیم گرفت.

همچنین در این دیدار، با توجه به اهمیت راهبردی مناسبات جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه، روسای مجالس دو کشور به عنوان روسای گروه های دوستی پارلمانی انتخاب شدند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *