هشدار پلیس در رابطه با ثبت اطلاعات سرشماری/ شهروندان مراقب سایت های فیشینگ باشند

14:50 - 05 مهر 1395
کد خبر: ۲۲۵۴۶۲
رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری فتا ناجا با اشاره به آغاز سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 95 گفت: شهروندان در ثبت اطلاعات سرشماری عمومی نفوس و مسکن مراقب سایت های فیشینگ باشند.
به گزارش گروه جامعه ، سرهنگ دوم علی نیک نفس گفت: مرحله اول این سرشماری به صورت اینترنتی از سوم مهرماه لغایت 25 مهر است و شهروندان می توانند خود اطلاعات آماری را در سایت سرشماری تکمیل کنند.

وی با اشاره به این که این اولین بار است که سرشماری کشور در بستر اینترنتی صورت می گیرد، گفت: سرشماری اینترنتی با توجه به کاهش هزینه های سرشماری، تسهیل کننده جمع آوری اطلاعات می باشد و راستی آزمایی آن نیز راحت تر است. ضمن آن که نتایج آن به سهولت و زمان کمتری قابلیت استخراج است.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری فتا با بیان این که آدرس سایت سرشماری ttp://www.sarshomari95.ir است، افزود: کاربران حتما آدرس سایت سرشماری را خود در آدرس بار وارد نمایند و از ورود به سایت سرشماری از طریق لینک های متفرقه مثل سایت های تبلیغاتی، پیام های تلگرامی، سایت های و منابع غیر رسمی و ایمیل های ناشناس و مشکوک خودداری نمایند. چراکه ورود از طریق لینک های متفرقه احتمال دارد کاربران را در دام کلاهبرداران و سایت های فیشینگ بیندازد.

سرهنگ نیک نفس یادآور شد: با توجه به طراحی خوب سایت، ورود کاربران به سایت و تکمیل اطلاعات راحت می باشد و شهروندان محترم می توانند هم از طریق گوشی های هوشمند و هم از طریق سیستم های کامپیوتری متصل به اینترنت به سایت واردشده و نسبت به تکمیل فرم های مربوطه اقدام کنند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری فتا ناجا ادامه داد: فرم های اینترنتی سرشماری به صورت ساده و روان تهیه شده و مردم با در اختیار داشتن اطلاعات دقیق هویتی خود و نیز کدپستی صحیح می توانند در این سرشماری شرکت کرده و اطلاعات خود را وارد کنند، سؤالات طرح شده نیز به صورت بسیار ساده است و هر فردی می تواند به سهولت به آن پاسخ دهد.

سرهنگ نیک نفس در ارتباط با نحوه ثبت نام اینترنتی در سرشماری گفت: سرپرستان خانوار می توانند با مراجعه به آدرس www.sarshomari95.ir و واردکردن اطلاعاتی از قبیل نام و نام خانوادگی اعضای خانوار، شماره ملی، سن، جنس، دین، تابعیت، وضعیت سواد، مدرک تحصیلی، وضع مهاجرت، وضع فعالیت، وضع تاهل و تعداد فرزندان، نوع بیمه درمانی، شماره تلفن همراه و ثابت سرپرست خانوار، آدرس محل سکونت، کدپستی، نحوه تصرف واحد مسکونی، مساحت زیر بنا، نوع اسکلت و مصالح به کار رفته در ساختمان، در این طرح ثبت نام کنند.

وی بابیان این که یکی از اعضای مطلع خانواده می تواند با اطلاعات کارت ملی افراد خانوار و دانستن کدپستی اطلاعات را در سایت سرشماری ثبت نماید، افزود: این فرد با وارد کردن کد ملی سرپرستان خانوار پس از مراجعه به سایت سرشماری، به عنوان رمز ورود، اطلاعات خانوار را وارد کرده و پس از تأیید نهایی، کد آماری را از طریق سامانه یا پیامک دریافت نماید.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری فتا ناجا ادامه داد: حفظ و نگهداری کد آماری بسیار مهم است زیرا اطلاعات پاسخگویان در اینترنت بر اساس کد آماری بازشناسی خواهد شد و در مرحله دوم سرشماری که حضوری است و ماموران به درب منازل مراجعه می کنند تنها کد آماری دریافتی از سامانه را به مأمور سرشماری ارائه می دهند.

سرهنگ نیک نفس تأکید کرد: در سرشماری عمومی نفوس و مسکن چه به صورت اینترنتی و چه حضوری که از سوی مأموران سرشماری به درب منزل صورت می گیرد نیاز به دادن اطلاعات بانکی نیست و شهروندان به هیچ عنوان اطلاعات بانکی خود مثل شماره کارت، تاریخ انقضاء کارت بانکی، کد اعتبار سنجی یا همان(CVV2) و رمز بانکی را در هیچ سایتی وارد نکنند.

این مقام انتظامی ادامه داد: اگر در هنگام واردکردن اطلاعات خانوار با درخواست ورود اطلاعات بانکی روبرو شدند بدانند که این سایت سرشماری نیست و فیشینگ است از وارد کردن اطلاعات خانوار هم خودداری کنند و گزارش سایت را به پلیس فتا بدهند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری فتا ناجا بابیان این که در طول زمان سرشماری عمومی نفوس و مسکن 95 به صورت اینترنتی پلیس فتا حتما سایت های جعلی و فیشینگ را رصد کرده و با شناسایی آن ها گردانندگان این سایت ها را به محاکم قضایی معرفی می کند، گفت: شهروندان نیز در صورت برخورد با سایت های جعلی و فیشینگ سرشماری 95 می توانند از طریق سایت پلیس فتا به آدرس Cyberpolice.ir سامانه پاسخگویی به فوریت های سایبری، بخش ارتباطات مردمی گزارش کنند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *