آیا پرونده دريافت غرامت جنگی ايران از عراق به فرجام می رسد؟

11:12 - 05 مهر 1395
کد خبر: ۲۲۵۲۹۵
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
شرفی گفت: کشور عراق طبق نظر سازمان ملل در جنگ علیه ایران متجاوز شناخته شده است مکلف است همه خسارتهای وارده به ایران را تامین کند.
علی اصغری////////////

غلامرضا شرفی عضو فراکسیون جانبازان ومعلولان مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار گروه سیاسی درباره دریافت غرامت جنگ تحمیلی بعد از ایجاد ثبات در عراق از سوی کشورمان اظهار کرد: بنده از کم و کیف پیگیری دریافت غرامت از عراق به دلیل جنگ تحمیلی علیه ایران اطلاع ندارم اما پرداخت خسارتهای جنگ و غرامت آن بر عهده عراق است.

وی افزود: کشور عراق طبق نظر سازمان ملل در جنگ علیه ایران متجاوز شناخته شده است مکلف است همه خسارتهای وارده به ایران را تامین کند.

عضو فراکسیون جانبازان ومعلولان مجلس شورای اسلامی درباره اینکه آیا ایران می تواند بعد از گذشت چند سال از عراق به خاطر حمله به ایران غرامت دریافت کند گفت: عراق به دلیل حمله به ایران باید خسارتهای ناشی از جنگ را در ایران جبران کند لذا هر رژیم و دولتی که در این کشور وجود دارد باید خسارت جنگ تحمیلی را به ایران پرداخت کند.

نماینده مردم آبادان در مجلس پیرامون اینکه آیا دریافت غرامت از عراق توسط ایران به دلیل تجاوز به کشورمان طبق قوانین بین المللی است اظهار کرد: ایران طبق قوانین وپروتکل های بین المللی می تواند از عراق غرامت دریافت کند طبق اسناد حقوق بین الملل کلیه تعارضات بین المللی که در جغرافیای گسترده زمین روی می دهد و در آن طرفی متخاصم و طرفی خسارت دیده معرفی می شود طرف متجاوز طبق عرف حقوقی باید ضامن جبران همه خسارتهای وارده باشد.

عضو فراکسیون جانبازان ومعلولان مجلس شورای اسلامی پیرامون اینکه آیا میزان مبلغ غرامت ایران از عراق مشخص شده است تاکید کرد: این موضوع نیازمند یک کار کارشناسی است زیرا بسیاری از زیرساخت ها وفرصتهای ما در جریان جنگ 8 ساله از بین رفت و خون های بسیاری ریخته شد و معلولیت های بسیاری ایجاد شد.

شرفی با بیان اینکه یک فرمول جامع باید برای محاسبه غرامت ایران از عراق پیرامون جنگ تحمیلی در نظر گرفته شود گفت: این موضوع کار بسیار راحتی است و دست اندر کاران و کارشناسان کشورمان همه موارد مربوط به خسارت های جنگ تحمیلی را در اختیار دارند و موارد مبهمی در برآوردهای خسارتها وجود ندارد.

وی درباره اینکه چه دستگاهی مسئول پیگیری دریافت غرامت ایران از عراق است خاطر نشان کرد: اصل قضیه در موضوع پیگیری برابر توافقات بین المللی بر عهده وزارت خارجه کشورمان است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *