تصمیم‌گیری درباره انتقال تکنولوژی پهپاد به عهده ستادکل نیروهای مسلح است/در مقطع جنگ حتی در مقابل پول بیشتر حاضر نبودند به ما تجهیزات بفروشند

10:11 - 05 مهر 1395
کد خبر: ۲۲۵۰۰۴
دسته بندی: سیاست ، دفاعی و مقاومت
منصوری آرانی گفت: تصمیم‌گیری درباره اینکه ایران تکنولوژی ساخت پهپاد را به روسیه منتقل کند جز اختیارات ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان است.
علی اصغری///////////////

عباسعلی منصوری آرانی عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی پیرامون اظهارات سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان مبنی بر اینکه روس‌ها به شدت به دنبال کمک ایران برای دستیابی به علم پهپادها هستند اظهار کرد: موضوع بسیار مهمی که در بخش دفاعی و نظامی ما در سالهای اخیر رخ داده است توجه به این نکته است که ما به واقع توانسته‌ایم در حالی که در ابتدای جنگ تحمیلی در ساخت پایین‌ترین تکنولوژی ناتوان بودیم امروز به یک مرحله‌ای برسیم که به یکی از کشورهای پیشرفته در تولید تکنولوژی دفاعی بر مبنای تاکتیک‌ها و تکنیک‌ها تبدیل شویم.

وی افزود: در ابتدای جنگ تحمیلی ایران حتی برای تهیه سیم خاردار به روسیه متوسل می‌شد ولی آنها حاضر نبودند در آن مقطع به ما سیم‌خاردار بدهند زیرا صدام به دلیل مباحث حزبی و نزدیکی حزب بعث به روس‌ها از جایگاه خاصی برای آنها برخوردار بود.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به اینکه ما در ابتدای جنگ حتی ابتدایی‌ترین تکنولوژی صنعت دفاعی یعنی سیم خاردار را هم در اختیار نداشتیم خاطرنشان کرد: ما مجبور بودیم در آن مقطع در راستای تجهیز خودمان امکانات و سلاحهای نظامی را از کشورهای دیگر وارد کنیم.

استاد دانشگاه دافوس بااشاره به اینکه در مقطع جنگ حتی روس‌ها در مقابل پول بیشتر حاضر نبودند به ما تجهیزات دفاعی بفروشند گفت: حضور 8 ساله در جنگ تحمیلی به ما یاد داد که باید روی پای خودمان بایستیم لذا از همان دوران سعی کردیم در زمینه تعمیر قطعات هواپیماها و بالگردهای خودمان وارد عمل شویم.

رئیس اسبق دانشگاه جنگ با بیان اینکه صنعت و دانشگاه ما در دوران دفاع مقدس در خدمت جنگ بود تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در راستای پیشرفت در عرصه دفاعی ابتدا با اتخاذ راهبرد مهندسی معکوس وارد عمل شد زیرا بعد از دوران جنگ تهدیدات منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای به گونه ای وجود داشت که ایران باید تاکتیک‌هایی را بر مبنای تهدیدات شناسایی و بر اساس آن سلاح‌هایی را تهیه می‌کرد.

منصوری آرانی خاطرنشان کرد: بعد از دوران دفاع مقدس ما تاکتیک‌هایی را اتخاذ کردیم و براساس آنها سلاح‌هایی را ساختیم که در خدمت تاکتیک جنگ و دفاع قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه سلاح‌هایی که بعد از جنگ در ایران ساخته شد بر اساس استراتژی بازدارندگی بود افزود: امروز ایران در صنایع مختلف دفاعی از جمله موشک،‌ بالگرد،‌ هواپیما و پهپاد پیشرفت خوبی داشته است.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه ایران در بخش ساخت پهپاد ابتدا راهبرد مهندسی معکوس را به کار گرفت تاکید کرد: ما در مراحل بعد سعی کردیم ابتکاراتی را در ساخت پهپادها به کار بگیریم که این موضوع منحصر به کشور خودمان است به گونه‌ای شرایط ساخت پهپاد در ایران نسبت به کشورهای دیگر متفاوت بوده است و سبب شده است تا آنها متقاضی خرید پهپاد از ایران باشند و یا از ما بخواهند که در ساخت پهپاد به آنها کمک کنیم.

استاد دانشگاه دافوس با اشاره به اینکه بلوک غرب و شرق یا همان روسیه و آمریکای فعلی هر کدام پهپاد مختص به خودشان را دارند تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران چون امروز یک کشور مقتدر در منطقه و جهان محسوب می‌شود قابلیت را پیدا کرده است که به تاکتیک‌های غربی و شرقی درحوزه ساخت پهپاد دست پیدا کند از این رو با ابتکار و ادعاهایی که مهندسین ما داشتند انواع پهپادی که در ایران ساخته شده است قابلیت بالایی دارد و همین عامل زمینه را فراهم کرده است تا روس‌ها و بسیاری از کشورها بر مبنای گفته سرلشکر باقری متقاضی همکاری با ایران در ساخت پهپاد باشند.

رئیس اسبق دانشگاه جنگ درباره اینکه آیا ایران تکنولوژی ساخت پهپاد را به روسیه منتقل خواهد کرد اظهارکرد: این موضوع به سیاست‌هایی که در ستادکل نیروهای مسلح اتخاذ می‌شود برمی‌گردد و آنها با توجه به نوع روابط سیاسی و مجموعه همکاری‌ها باید درباره این موضوع تصمیم بگیرند.

منصوری آرانی افزود: تصمیم‌گیری درباره اینکه ایران تکنولوژی ساخت پهپاد را به روسیه منتقل کند جز اختیارات ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان است.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس پیرامون اینکه آیا جز ایران کشور دیگری هم دانش ساخت پهپاد را در اختیار دارد گفت: کشورهایی همچون آمریکا،‌ روسیه و برخی از کشورهای اروپایی در زمینه ساخت پهپاد امکانات لازم را در اختیار دارند اما در این زمینه نکته حائز اهمیت این است که پهپادهایی که ساخته می‌شود چه قابلیت‌هایی دارند زیرا درباره نوع قابلیت‌های پهپادهای کشورهای مختلف تفاوت‌های بسیاری وجود دارد.

 رئیس سابق گروه مشاوران رئیس ستاد مشترک ارتش با اشاره به اینکه پهپاد به یک هواپیمای بدون سرنشین ساده گفته می‌شود اما قابلیت‌های بسیاری دارد تصریح کرد: اینکه پهپادها دارای چه ویژگی‌هایی باشند و نوع فیلمبرداری،‌عکسبرداری و قابلیت آنها برای حمل بمب و سلاح چگونه باشد از موارد مهمی است که در زمینه ساخت این هواپیما از سوی کشورهای مختلف تاثیر گذار است.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس خاطرنشان کرد: موضوعاتی همچون نحوه فیلمبرداری، چگونگی برخورد در زمان سقوط و عدم در اختیار قراردادن اطلاعات به دشمنان از موارد مهمی است که بدون شک در ساخت پهپاد باید مورد توجه قرار گیرد لذا اینکه چند کشور پهپاد می‌سازنند موضوع مهمی نیست و مهم قابلیت و میزان برد پهپادها در موقعیت‌های مختلف است که باید در دستور کار قرار گیرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *