حکمتیار از "مردم افغانستان" عذرخواهی کند

10:12 - 05 مهر 1395
کد خبر: ۲۲۵۰۰۳
سیما سمر رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گفت: برخی از جنایاتی که در افغانستان بوقوع پیوسته به حدی بزرگ است که فراموش نمی‌شود.
حکمتیار از سیما سمر رئیس کمیسیون حقوق بشر افغانستان گفت: آنها طرفدار صلح و حل منازعات از طریق گفت‌وگو هستند اما به هیچ وجه نمی‌خواهند حق مردم و قربانیان جنایات جنگی، زیر پا شود.
 
حکمتیار از مردم افغانستان عذرخواهی کند
 
سمر گفت: باید گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی، برای ایجاد زمنیه بهتر سیاسی، از شهروندان افغانستان معذرت‌خواهی کند و این شجاعانه‌ترین و ابتدایی‌ترین اقدام برای آوردن صلح در کشور است.
 
سیما سمر تأکید کرد: برخی از جنایات به حدی بزرگ است که فراموش نمی‌شود.
 
از سوی دیگر رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر از جنبش روشنایی خواست تا تظاهراتی را که قرار است در ۶ میزان راه اندازی کنند، به تعویق بیاندازند و مشکل شان را با دولت افغانستان از طریق مذاکره حل نمایند.
 
سیما سمر که در کنفرانس کمیسیون مستقل حقوق بشر در مورد وضعیت حقوق بشر افغانستان سخنرانی می‌کرد، وضعیت زنان، کودکان، آوارگان داخلی، مهاجرین و زندان‌های افغانستان را نگران کننده خواند.
 
بر اساس آمار کمیسیون مستقل حقوق بشر در ۶ ماه نخست سال جاری ۷۲۹ مورد خشونت علیه زنان به ثبت رسیده که ۷۵ مورد آن نقض جدی حقوق بشر است.
 
همچنان ۱۲۴ پرونده خشونت علیه کودکان در شش ماه نخست سال، در این کمیسیون به ثبت رسیده است که 28 مورد آن نقض جدی حقوق کودکان است.
 
بر اساس گزارش کمیسیون مستقل حقوق بشر در زندان‌های افغانستان که تحت مدیریت وزارت کشور و امنیت ملی افغانستان قرار دارد، شکنجه هم‌چنان ادامه دارد و هیچ کسی به جرم شکنجه در زندان‌ها، پیگیری نشده است.
 
بر اساس آمار کمیسیون حقوق بشر افغانستان در تمام زندان‌های این کشور ۲۹ تا ۳۰ هزار زندانی وجود دارند.
 
/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *